gumiabroncs

A kánikulában már veszélyes téli gumival közlekedni

2014.05.21.

A hungaroringi nyárigumi-teszten többek között az is kiderült, hogy nem érdemes tovább várni a téli gumik nyárira cserélésével.

20 százalékkal hosszabb fékúttal számolhat, aki akár száraz, akár nedves aszfalton a nyári szezonban is téli gumival közlekedik – derült ki többek között az idén áprilisban másodszor megrendezett egyetlen nagyszabású hazai gumiteszten, melyet a nonstopgumi.hu és a használtautó.hu közösen szervezett a Hungaroring célegyenesében. A hétvégére beköszöntő kánikula miatt tehát célszerű mielőbb lecserélni az esetleg mostanáig az autón hagyott téli gumikat.

Az esemény célja az volt, hogy a hazai autósok ne csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni az idén legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A 16-féle tesztelt gumi között nem csupán nyári, hanem egy téli-, illetve egy négyévszakos változat is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot.

A jellemzően 20-25 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták különböző sebességek (60, 100, illetve 120 km/óra) mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is.

„Az idei mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy nyári körülmények között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott téli gumi – hangsúlyozza Fodor László,  Használtautó.hu marketingvezetője. – Míg a legjobb nyári gumik 120 km/órás sebességről fékezve 52-53 métert tettek meg a megállásig, a téli gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 20 százalékkal nagyobb távra, 63 méterre volt szüksége! Fontos tapasztalat, hogy a négyévszakos gumi is hasonlóan rossz eredményeket produkált, és e két gumi végzett a legrosszabb helyen a kanyarsebességet mérő próbákon is.”

A teszt azt is megmutatta, hogy az egyes új nyárigumik között is gyakran 10-12 százalékos eltérések mutatkoznak az egyes fékutak hosszát tekintve. Ezúttal is célszerű felhívni a figyelmet arra az ismét kimutatott tényre, hogy kétszeres sebességről már csupán négyszer akkora fékúton lehet megállni!

 A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg száraz úton – különböző sebességeknél eltérő sorrendben – a Michelin, a Dayton és a Taurus (a Michelin egyik budget almárkája) végzett az élen, vizes fékezésnél a Continental, az Infinity és a Hankook bizonyult a legjobbnak. Kopásállóság tekintetében általában a prémiumkategóriás gumik bizonyultak jóval tartósabbnak olcsóbb versenytársaiknál. Mindez rámutat arra, hogy lényegesen hosszabb futásteljesítménye miatt valójában egy drága prémium gumi olcsóbb megoldás lehet, mint egy alacsonyabb árú, de gyorsabban kopó típus.

Mivel az egyes szempontok szerint a vizsgált abroncsok eltérő sorrendben teljesítettek, arra a kérdésre, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak a mért különféle teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10 százalékos, míg zajszint 5 százalékos súlyozásával értékeltük a kapott eredményeket. Ennek alapján a nyárigumiteszt 2014 az alábbi sorrendet eredményezte:

Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Nosztalgia járat: sztorik és prospektusok a múltból. ..
2025.02.10
A legnagyobb globális autóipari csoportok is megszenvedhetik, ha az Egyesült Államok bevezeti a....
2025.02.10
Miközben néhány nappal ezelőtt az első Japánon kívüli Lexus gyár létesítéséről érkezett bejelentés....
2025.02.10
A beszámolók szerint az ÖVP (Osztrák Néppárt) és az FPÖ (Osztrák Szabadságpárt) jelenleg is tárgyal....
2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..
2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..