magyar járműgyártás

Jövőre ötven IC+ készülhet a MÁV-Startnál

2014.06.15.

Bár minden szempontból megfelelőnek bizonyult a nemzeti vasúttársaság saját fejlesztésű személykocsijának prototípusa, a sorozatgyártásról meghozandó döntés késik. Lapunk úgy értesült, hamarosan megszületik a nemzetközi hatósági engedély, és a MÁV jövő évi költségvetésébe már betervezték az 50 IC+ gyártásának az árát.

Bár már bemutatták, csak mostanában kap forgalmi engedélyt a magyar gyártású vasúti kocsi

Amilyen nagy siker, hogy a MÁV-Start saját tervezésben, a szolnoki karbantartó üzem erre elkülönített csarnokrészében, uniós támogatással kifejlesztette és megépítette az európai élvonalat megcélzó, az ahhoz tartozó képességekkel bíró vasúti személyszállító jármű prototípusát, olyan megfoghatatlanná vált az elmúlt hónapokban a prototípus további sorsa. Lapunk az elmúlt évben rendre kérdést tett fel a vasúttársaság vezetőinek a sorozatgyártással kapcsolatban. Ungvári Csaba, a MÁV-Start vezérigazgatója a minap egy sajtóbeszélgetésen őszre prognosztizálta a társaság vezető testületeinek döntését. Tekintve, hogy korábban még az idei év elejére tette az időpontot, sokakban az a képzet alakult ki, hogy időhúzás zajlik IC+- ügyben. Olyan hírek is elterjedtek, hogy mivel az Európai Unió nem finanszírozza IC-kocsik vásárlását, valójában nincs pénz a sorozatgyártás beindítására.

Lapunk iparági forrásból úgy értesült, hogy a csúszás igazi oka a prototípus engedélyeztetési folyamatának elhúzódása. Bár márciusban Fónagy János, a szakminisztérium államtitkára már jelképesen átadta a két járművet, az uniós és ezt követően a hazai hatósági forgalmi engedélyt csak a közeljövőben kapják meg a kocsik. Ami a pénzt illeti, informátorunk szerint nincs probléma: a járművenként számolt 300-350 millió forintos költség lényegesen kevesebb, mint a hasonló kategóriájú RailJetek 450 milliós piaci ára. A MÁV jövő évi büdzséje pedig számol a feladattal, és elkülönítették az 50 kocsi előállításához szükséges 15 milliárdot. A saját gyártás beindítása nyilván jelentős költségekkel jár, azonban maga a tevékenység, amellett hogy oldja a vasúttársaság gördülőállomány-ínségét, számos további kedvező hatással jár. Elsősorban lehetőség nyílhat 200 új munkahely teremtésére – köztük a fogyatékkal élők számára is –, a beszállítóknál pedig további 200-250 új munkahely jöhet létre.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. június 11. számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
Elbontják a határőrség őrhelyeit és a sávelválasztó betonelemeket a Nagylak II-Csanádpalota....
2025.02.05
Európában tart egy újabb kínai márka, amelyről feltehetően még a rendkívül sokszínű kínai piac....
2025.02.05
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1016-an lépték át. - A....
2025.02.04
A centenáriumi évben az energiavállalat a jövő alakítására fókuszál. ..
2025.02.04
Izgalmas események az autók világából, háborúból, versenypályákról, titkos töréstesztekről,....
2025.02.04
A fővárosi közösségi közlekedés sohasem unalmas. Naponta több mint hárommillió utazás valósul meg a....
2025.02.04
„Ha egyetlen gyártó hibázik, akárcsak egyszer is, az a komplett ipart visszaveti évekkel” –....
2025.02.04
Felvette palettájára a Land Cruiser 250-est az Arctic Trucks. Az izlandi specialista által épített....
2025.02.04
Kompolt község polgármestere, Blahó László, valamint a helyi polgárőrség egyik tagja, Kiss Norbert....
2025.02.04
A japán hatóságok még mindig küzdenek egy 74 éves teherautó-sofőr kimentéséért, aki járművével....