Dakar 2023

Jóval nehezebb lesz a tavalyinál a 2023-as Dakar-rali - előzetes

2022.12.31.

Idén a Toyota Hilux és a BRX Hunter mellett már az elektromos Audi is komoly esélyesnek számít az autósok között.

A szombati, Mattias Ekström (Audi) elsőséggel zárult 13 km-es dzsiddai prológgal elkezdődött a 2023-as Dakar-rali, melynek során 14 gyorsasági szakaszon versenyeznek az autósok, a motorosok, a quadosok, a side by side-osok (SSV) és a kamionosok Szaúd-Arábiában. A 45. Dakar lesz az eddigi legnehezebb az arab országban, a mezőnynek csaknem 5000 kilométernyi gyorsasági szakaszt kell teljesítenie január 15-ig. Bár a mért gyorsasági szakaszok hosszabbak lesznek, David Castera versenyigazgató és csapata meghallgatta a kéréseket, és az összekötő szakaszokat lerövidítette, a célokat pedig közelebb hozták a táborokhoz, ami azt jelenti, hogy a versenyzők többet tudnak majd pihenni.

A Dakar alapítója, Thierry Sabine a felfedezést és a kalandot tekintette a verseny legfontosabb jellemzőinek. Ennek megfelelően az etapok 70 százaléka idén teljesen új: bár a rali újra a Vörös-tenger mellől indul, de az ország másik felén, Dammámnál ér véget egy délkeleti hurkot követően. Több mint 8500 kilométer az össztáv az összekötő szakaszokkal együtt, ilyen hosszú Dakar-ralit utoljára nyolc éve rendeztek, még Dél-Amerikában. A 2023-as Dakar leghosszabb gyorsasági szakaszát január 7-én rendezik, ennek során 472 kilométer vár a mezőnyre al-Duvadimi környékén. Újdonság, hogy a második héten négy teljes napot tölt majd el a mezőny a világ egyik legbarátságtalanabb vidékén, a Magyarországnál hétszer nagyobb Rab-el-Háli (angolul Empty Quarter, azaz üres negyed) homoksivatagban. A versenyt tovább nehezíti, hogy a pihenőt nyolcnapnyi folyamatos versenyzés utánra időzítették, január 9-én kerül majd sor rá Rijádban.

Azon túl, hogy hosszabbak lesznek a távolságok és több napig tart a verseny, egy további tényező is nagyon megnehezíti majd az autósok dolgát: a semlegesítő (pihenő) zónák megszűntetése. Ezek korábban a gyorsasági szakaszok felénél elhelyezett, sebességkorlátozott szakaszok voltak, ahol a versenyzőknek volt lehetőségük a kisebb javítások elvégzésére, étkezésre vagy akár a mellékhelység meglátogatására anélkül, hogy időt vesztettek volna. Idén ezek már nem lesznek, ami azt jelenti, hogy a rajttól a célig folyamatosan száguldaniuk kell majd a párosoknak, és a többiek időeredményét is csak a célban fogják megtudni. További változás, hogy 2023-ra a papíralapú itinerek teljesen megszűnnek, mivel már a motorosoknak is tablet-rendszerű, digitális itinert kell majd használnia, amit a többiekhez hasonlóan 15 perccel a rajt előtt kapnak meg.

Az autósoknál 163 páros indul, a szabályok csak minimálisan változtak a tavalyi évhez képest, amikor bevezették a nagykerekű, széles nyomtávú, hosszú rugóutakkal rendelkező összkerékhajtású osztályt, a T1+-t, és az alternatív hajtású autók számára létrehozott T1U-t. Idén a csúcskategóriás autók teljesítményét kb. 10 százalékkal kellett csökkenteni az FIA előírásának megfelelően, az elektromos Audinak a tömegét is megnövelték 2000-ről 2100 kg-ra, amitől azt reméli a szövetség, hogy kiegyenlítettek lesznek az erőviszonyok.

Az esélyesek

Az egyik legnagyobb esélyes a címvédő katari Nasszer al-Attijah a Toyota színeiben. A négyszeres Dakar-győztes, aki 2019-ben és 2022-ben is Toyotával szerezte meg a bajnoki címet, idén tizenkilencedik alkalommal vesz részt a versenyen. Még nála is rutinosabb az idén huszadszor rajthoz álló Giniel de Villiers, aki 2012 óta erősíti a Toyota csapatát; a Dakarok történetében egy elsőség és hét dobogós helyezés a mérlege. A Gazoo Racing harmadik pilótája, Henk Lategan ebben az évtizedben indult először a Dakaron; a 28 éves versenyzőt a következő generáció nagy ígéreteként tartják számon, amit tavalyi szakaszgyőzelmével erősített meg. A Toyota Gazoo Racing South Africa egész évben, több mint 25 ezer versenykilométeren át fejlesztette, finomította a 362 lóerős, benzines turbómotoros GR Hilux DKR versenyautót, amely így még ütőképesebbé, még megbízhatóbbá vált. Többek között megerősítették a differenciálműveket, a felfüggesztés komponenseit és a keresztlengőkarokat; optimalizálták a lengéscsillapítót, valamint a sebességváltót; továbbá a motorvezérlést az új generációs verseny-üzemanyagokhoz, illetve az FIA előírásaihoz hangolták.

De a komoly esélyesek közé sorolják a legnagyobb költségvetéssel gazdálkodó Audi-csapatot is, amely nagy nevekkel és jelentősen továbbfejlesztett RS Q e-tronokkal érkezett Szaúd-Arábiába. Tavalyhoz képest az innovatív technikájú, hatótávnövelős elektromos versenyautónak csökkentették a tömegét, javították a légellenállását, könnyítették a javíthatóságát és hatékonyabbá tették a légkondicionáló berendezését is. Audival indul a 14-szeres Dakar-győztes francia Stéphane Peterhansel, a kétszeres ralivilágbajnok, háromszoros Dakar-győztes spanyol Carlos Sainz, valamint a német túraautóbajnokságot (DTM) kétszer, a ralikrossz-világbajnokságot pedig egyszer megnyerő svéd Mattias Ekström.

Szintén számolni kell a brit Prodrive csapatával, a Bahrain Raid Extreme-mel, amely a tavalyi Dakaron három gyorsasági szakaszt, a Tereprali-világbajnokságon pedig két versenyt is megnyert a Hunter T1+ nevű autóval. A csapat sztárpilótája a kilencszeres rali-világbajnok, tavaly a Dakaron másodikként végzett Sébastien Loeb, aki már nagyon szeretné első győzelmét megszerezni, idén még a Monte-Carlo-raliról is lemondott emiatt. A csapatnál versenyez a rutinos Orlando Terranova is, és a privát GCK csapat által üzemeltetett Hunterrel Guerlain Chicherit is beleszólhat az élmezőny küzdelmeibe.

A korábban több győzelmet is arató német X-Raid csapat két vadonatúj fejlesztésű Mini JCW Rally Plus-t hozott a versenyre, a T1+ kategóriában induló összkerekes autókat hathengeres, biogázolajjal hajtott BMW-dízelmotor hajtja. Ilyen autóval indul a lengyel Jakub „Kuba” Przygonski és az argentin Sebastian Halpern. De az X-Raid két korábbi fejlesztésű, hátsókerék-meghajtású, belülről állítható guminyomású Mini JCW Buggy-t is indít Sheikh Khalid Al-Qassimival és Denis Krotovval a volánnál.

A motorosoknál szintén részt vesz a viadalon a címvédő brit Sam Sunderland, de ott lesz a 2021-ben első argentin Kevin Benavides, valamint a 2020-ban első amerikaiként diadalmaskodó Ricky Brabec is. A kétkerekűek mezőnyében a 2016-ban és 2019-ben is győztes ausztrál Toby Price szintén indul.

Nem indul a Kamaz

Idén az ukrán-orosz konfliktus miatt a szinte verhetetlennek ismert orosz Kamaz-csapat nem vesz részt a Dakaron, ami nagy lehetőség a többi alakulatnak, hogy végre a győzelemért harcolhassanak. Több magyar induló is lesz a kamionos mezőnyben, a kalocsai Qualisport csapat többszörös Africa Eco Race győztes triója, Kovács Miklós, Czeglédi Zsolt és Ács László pályafutása során először méreti meg magát a Dakaron. Szombaton, miután az 530-as rajtszámú Scania Qualisport Hyena megjelent a rajtdobogón, a hármas tagjai a fülkéből kipattanva büszkén rántották elő a magyar nemzeti lobogót, hogy miután az angol, francia és arab nyelvű szpíkerek megbirkóztak a neveik kiejtésével, elguruljanak végre a nap fő attrakciójára, a prológra.

„Őszintén mondom, nagyon különleges érzések kavarogtak bennünk. Jónéhány nagy versenyt végigcsináltunk már, de ez mégis a Dakar, amely a legnagyobb álmom volt hosszú ideje. A remek hangulatú rajtceremónia után jött a prológ, amelynek útvonalát itt, a tábor körül alakították ki. Fantasztikus érzés volt elrajtolni, tudva azt, hogy végre tényleg versenyben vagyunk a Dakar-ralin. Az útvonal nem volt nem különösebben bonyolult, szépen ki is volt jelölve, így eltévedni sem nagyon lehetett, de a homok alaposan ki volt járva már addigra, mire mi következtünk. Mivel tudjuk jól, hogy a prológon csak elveszíteni lehet egy versenyt, megnyerni nem, így inkább arra mentünk, hogy élvezzük a pillanatot, a folytatás ugyanis borzalmasan hosszú és kemény, ilyesmire aligha lesz alkalmunk az előttünk álló hetekben. Nagyon köszönöm mindenkinek a szurkolást, az elmúlt napokban megszámlálhatatlanul sok biztató üzenetet kaptunk otthonról és a világ minden tájáról, amelyek komoly motivációt jelentenek!” mondta Kovács Miklós, aki 11 perc 29 másodperces idővel teljesítette a bemelegítő penzumot, amivel a Qualisport az 54 kamionos egység között a 23. helyen végzett.

Rajtuk kívül Darázsi Zsolt a Pierre Calmon, Palco Lubomir francia-szlovák navigátor-szerelő párossal kiegészülve vág neki a viadalnak, szintén a kamionosok között.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....
2024.05.04
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell....