jármű

Hatalomfitogtatás az utakon

2024.05.04.

Mire jó ez az amerikai nagyzolás?

 

Bárki, aki az Egyesült Államok sztrádáin utazik, ismeri a lenyűgöző kamionokat a hosszú orrukkal, amelyek nagyon különböznek az európaiaktól.

Persze, az Egyesült Államokban is lapos orra van azoknak a teherautóknak, amelyek a városokban közlekednek, például szemetet gyűjtenek vagy csomagokat szállítanak, hiszen inkább kis fordulási sugárra van szükségük, mint egy luxus pilótafülkére.

De a nagy távolságokat megtevő kamionok tekintetében látványos a különbség. Az amerikai és az európai szabványok közötti eltérések a járműtervezésben a kamioniparban is nyilvánvalóak. Míg az Egyesült Államokban a teherszállítók jellegzetes hosszúkás orrúak, Európában ezt a fajta kialakítást nem használják. Ez a különbség elsősorban az európai szabályozásoknak köszönhető, amelyek a nagyobb közúti biztonság és a jobb kormányozhatóság érdekében előírják a járművek maximális hosszát.

Az Egyesült Államokban az európaitól különböző teherautókat széles és egyenes utakra tervezték. Ezek az autók hatalmas, több ezer kilométeres távolságokat tesznek meg az országon belül. A hosszú orr lehetővé teszi, hogy több hely legyen a kabinban, így a sofőr szabadabban mozoghat és kényelmesebb környezetben vezethet a hosszú utazások során.

Ezenkívül a hosszú orr megkönnyíti a karbantartási műveleteket, mivel egyszerűbb hozzáférést biztosít a motorhoz és az egyéb alkatrészekhez. Könnyebb megjavítani az amerikai gyártású teherautókat, az orr szárnyait egyszerűen kinyitják. Az európai kialakításban viszont a teljes pilótafülkét előre kell hajtani a motor eléréséhez. Ez a funkció csökkentheti a karbantartási időt és a költségeket, ezáltal javítva a teherautó általános hatékonyságát.

A kialakításnak köszönhetően a tengelyek közötti távolság nagyobb, ami elnyeli az autópálya szabálytalanságait és javítja az egyenes vezetést. Mivel a pilótafülke nem a motor felett helyezkedik el, az utóbbi rezgése és hője kevésbé érzékelhető.

Ütközések esetén a tehergépkocsi-vezetőket jobban védi a hosszú orr. Ez különösen fontos, mivel a kamionok Amerikában az autópályákon gyakran a személykocsikkal megegyező sebességgel haladhatnak.

A gyakorlati motivációk mellett ez a design kulturális ikonná is vált Amerikában, amely a hatalmat és a kalandot képviseli.

Ugyanakkor az EU törekvése, hogy a modellek lekerekített orrúak legyenek, ezáltal javítva az aerodinamikát és csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Tehát a globális gyártóknak továbbra is különböző modelleket kell kidolgozniuk, a kontinensektől függően.

Forrás: Forrás: autopassionati.it, galaxus.ch

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.24
Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, emellett esetenként szélerősödés, jégeső előfordulhat....
2024.05.23
A HangZóna mai vendége Grád Ottó a Magyar Ásványolaj szövetség főtitkára. ..
2024.05.23
Idén először a CATL Debrecen szponzorként csatlakozik a május 24-26 között, a debreceni Nagyerdőben....
2024.05.23
Hát Argentínában! És miért pont ott?  De ne szaladjunk ennyire előre… ..
2024.05.23
A rendőrök 2133 alkalommal állapítottak meg jogsértést a múlt heti országos akcióban, amelynek....
2024.05.23
A Ford Magyarország managementje autós újságírókat látott vendégül május közepén Alcsútdobozon, a....
2024.05.23
Az egyetlen gyári fotón szemből látható az Elroq, amelynek világpremierjére idén ősszel kerül sor. ..
2024.05.23
A kínai autógyártó és a győri műszaki egyetem kapcsolata új szintre lépett. ..
2024.05.23
E-mobilitási roadshow-t tart május 23-án és 24-én Zalaegerszegen a Greentech szakkiállítás és....
2024.05.23
Mákvirág szezon van, lilában pompázik sok helyen a táj. Ez a gyönyörű látvány sokakat megrészegít....