Lewis Hamilton

Jönnek a vegán autók

2020.02.26.

Új mánia hódit a nemzetközi autós piacokon: a vegán autók divatja. A nagy autógyártók már rámozdultak a piacra. A környezetvédők által felkarolt mozgalom kiamalkedő alakja a Forma-1 hatszoros világbajnok pilótája, Lewis Hamilton.

A veganizmus a Vegan Society alapító okirata szerint nem kizárólag az állatokról szól, hanem egyfajta filozófiáról: az egészségről és a környezetvédelemről is. A veganizmus életmódot jelöl, amely igyekszik kizárni – amennyire csak lehetséges és praktikus – az állatok kizsákmányolásának és a velük szembeni kegyetlenségnek minden formáját, étel, ruházat, vagy bármilyen más célból. Tágabb értelemben elősegíti az állat nélküli alternatívák fejlesztését és használatát az emberek, állatok, és a környezet javára.

Persze a veganizmusnak több fajtája és meghatározása is létezik, de ennek esetünkben nincs különösebb jelentősége. Tény, hogy a nagy autógyártók már egy ideje felfigyeltek a jelenségre, és potenciális piacokat látnak a vegán vásárlók speciális igényeinek kiszolgálásában. Az autós cégek évek óta vizsgálják, mit tudnak kínáljanak azoknak, akik nem akarnak olyan autót vezetni, amelykben állati eredetű alapanyagokat is felhasználnak.

A közelmúltban több olyan csoport is hallatta a hangját  mint például a Peta, (People for the Ethical Treatment of Animals). Céljuk, hogy az autóipar döntéshozóiban is tudatosuljon a természeti környezet, azon belül az állatok védelmének fontossága.  A PETA-hoz a közelmúltban egy egészen kivételes személyiség is csatlakozott, akit nem lehet figyelmen kívül hagyni autós berkekben. A Forma-1 világbajnokáról, Lewis Hamiltonról van szó, aki a veganizmus büszke támogatója. A jó másfél éve vegán étrendre átállt sportoló azt a meggyőződését is közölte, hogy csakis a növényi alapú táplálkozás mentheti meg a bolygót, ezért mindenkit a váltásra biztat.

A hatszoros világbajnok brit a pilóta egy nemrégen adott  interjúban hozta nyilvánosságra, hogy igyekezett meggyőzni a Mercedest: saját gyártású autóiban a jövében ne használjanak fel olyan burkolatokat és bevonatokat, amelyek állati eredetűek.

Ezt a fajta elkötelezettséget még azoknak a gyártóknak sem könnyű bevállalni, amelyek egyébként az olcsó előállítású anyagok felhasználásáról híresek. Például a bőrrel bevont  kormánykerék és sebességváltó gomb az autók döntő többsége esetében az alapfelszereltségéhez tartozik, a luxuskategóriákról nem is beszélve. Maga a Mercedes egyébként évek óta kínál legnépszerűbb modelljeiből olyan változatokat, amelyeknek belső tereit műbőrrel vonták be. Ennek ellenére ma nagyon nehéz olyan autót találni a piacon, amely 100 százalékig vegán lenne. Annak ellenére sem, hogy egyre több autógyártó igyekszik bővíteni kínálatát azok számára, akik "animal free" járművet keresnek.  

Valami azonban érezhetően változóban van az elektromos járművek rohamos elterjedése óta. Az villanyautók esetében ugyanis az ökológiai megfontolások könnyen összeilleszthetőek az állatvédő és vegán elvekkel.  Ez az oka annak, hogy mindinkább elterjedőben vannak az olyan környezetbarát anyagokból készült szövetek és burkolatok, amelyeknek előállításához már nem állati eredetű rostokat és anyagokat használtak fel. 

Ez a helyzet például a Nissannal. A japán cég a Leaf-ben, a világ egyik legkeresettebb elektromos autójában már nem állati eredetű anyagokból készült bevonatokat kínál.

Ugyanezt a döntést hozta meg a Ford a piac által nagyon várt Mach-e Mustang esetében. Az elektromos SUV-ot a történelmi Pony márka ihlette, és már vegán belső terekkel rendelkezik.

A Volkswagen már régebben megkezdte az öko-átalakulást a formálódó ID családdal. Ebbe a filozófiába illeszkedik a Vizzion vegán koncepció-autója, melynek belső burkolatai AppleSkin műbőr kárpitozással készültek.

A japán Mazda a teljes fenntarthatóságot választotta MX-30 modelljéhez. A belső terek kialakításakor egyáltalán nem használt fel állati eredetű alapanyagokat, ehelyett újrahasznosított műanyag palackok és parafa felhasználásával oldotta meg a feladatot.

Végül ott a kicsi Renault Zoe, amelynek üléseit használt, újrafeldolgozott biztonsági övekből készítették. A burkolatok alapanyagául textilhulladékok és újrahasznosított műanyag palackokkal szolgáltak. Ezzel a módszerrel a hagyományos előállításhoz képest 60 százalékkal csökkenteni tudták a gyártáskor keletkező "szennyező lábnyomot".

Ez csak néhány kiragadott példa. A trendet más autógyártók is követni akarják a közvélemény nyomása és az ügyfélkör egyre növekvő részének igényei miatt.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....