Formula Student
A 86 fős magyar egyetemi csapat 2023-as autója is elektromos és 4WD, de könnyebb, és gyorsabb elődeinél. A design freeze prezentációját Antal Zoltan csapatkapitány és Bekes Nándor főmérnök tartotta. Ami biztos, hogy a csapattagok jól bírják a gyűrődést, mert többségük rövid ujjú egyen-mezben jelent meg. Szóval inkább fáztak, de adtak a megjelenésre, ami alap egy profi csapat esetében.
A csapatkapitány rövid tájékoztatóban ismertette a műfajt és 2023-as programjukat. Idén a a ZalaZone tesztpályán, a Formula Stdent Easter felkészülési versenyen indul az FRT szezonja, majd az ausztriai Red Bull-ring, aztán a Hungaroringen mindig népes mezőnyű Formula Student East és Hockenheimring következik a Formula Student Germany futammal.
Utóbbin tavaly harmadik lett a magyar csapat, ami azért is elismerésre méltó, mert ebben már beszámított autonóm versenygépük eredménye is. Az idei cél legalább 2 dobogós helyezés, ezekből az egyik remélhetően első lesz.
Minden területen fejlesztenek és továbbra is fontos az újoncok képzése, ami a kötelező rotáció miatt állandó feladat, hiszen a csapattagság általában az egyetemi évekre korlátozott. Mindig kellenek lelkes és ügyes tagok, mert egy autó építése 20 ezer munkaóra.
Már javában készül az idei gép, és az FRT tervei szerint április 13. után tesztelik FRED-003-ast, majd a júniusban lesz a nyilvános rollout. FRED-003-as is saját tervezésű, fejlesztésű és a támogatóknak köszönhetően saját költségvetésű.
A legeredményesebb magyar versenycsapat a BME Formula Racing Team tavaly az FS Austria harmincas mezőnyében 9-ik, az FS East 33-as mezőnyében 4-ik, a DV(önvezető) 22-es mezőnyében 6-ik, az FS Germany 64 csapatos mezőnyében 3-ik lett. Világranglistán szereplő 279 csapat között 16-ik, az európai mezőnyben 8-ik lett.
A hagyományoknak megfelelően az idei rendezvényre is eljöttek a hazai versenytársak, a győri ART, a kecskeméti KEFO, a motorgyártó Szengine és a BME benzines formula csapata. Mindannyiukban közös az autók és a formula versenyek imádata, nem véletlen, hogy a BME FRT csapata is egyre színesebb: érkeztek tagok a BGE-ről, az ELTE-ről és az Óbudai Egyetemről. A SOTE hallgató Pénzes Anna részt vett már boncoláson, de mostanság az idei versenyautó költségvetési összerakásán dolgozik: ő egyébként egészségügy informatikusan készül és egyike annak a 22 tagnak, akik a száz partner céggel tartja a kapcsolatot.
Az FRT új autója a FRED-003-as képes pilótával és önvezető módban is versenyezni. A tervezés főbb szempontja az autonóm rendszer további integrálása a járműbe, a megbízhatóság és az ergonómia, ami feltétele a pilóta maximális teljesítményéhez.
Az idei fejlesztés fontos része a 9 kilós diéta, az új koncepcióval és alkatrészek optimalizálásával ennyivel sikerült 188,5 kilósra fogyasztani FRED-003-as tömegét.
Bekes Nándor főmérnök: Fő paraméterekhez meghatároztuk, hogy egységnyi változás mekkora várható nyereséget jelent pontokban. Ez alapján hasonlítunk össze különböző koncepciókat és értékelünk ki mindent. Minden évben fontos fejezete a fejlesztésnek a aerodinamika, a leszorítóerő jelentős megnövelése. Az autó 98 km/h-nál megtermeli ugyanazt a leszorítóerőt mint amit a súlya ad, végsebességen pedig eléri annak 1,4-szeresét is. Ezzel együtt azonban megnőtt a légellenállás is, illetve a tömeg, de a pontszámítás szerint így is bőven megéri az új csomagot használni.
Újratervezték első szárnyat és sidebox-okat, továbbfejlesztették hátsó szárnyat, felkerült az autóra egy hátsó diffúzor, a korábban a pilóta mellett elhelyezkedő hőcserélők pedig átkerültek az autó hátuljára, így nem gátolják a légáramlást.
Az újratervezett hajtás fontos változásai a felnibe tolt motorok, így már ezek sem állnak a levegő útjába, ráadásul kompakt építésüknek köszönhetően két kilogrammos tömegcsökkentést is elérhető.
Az idei autó fejlesztése közben már a 2024-es modellen is dolgozik a csapat, mert érkeznek a jobb energiasűrűségű cellák, melyek még nincsenek hivatalosan letesztelve az FS- sorozatban engedélyezett áramokkal.
Hűtésrendszeri változás a hőcserélő áthelyezése és két ventilátor felhelyezése, amivel javul az aerodinamika, a csőhosszak minimalizálásával pedig csökkent a tömeg.
A megbízhatóság és stabilitás javítása mellett nagy hangsúlyt kapott az ergonómia: a kormányról a kormány mögé kerültek a műszerek, ezzel és az állítható pedálokkal is javítva a pilóták vezetési körülményeit.
Nagy kihívás az autonóm rendszer, mert az egy autóval két versenyben több kompromisszumot igényel. Ennek része a funkciók továbbfejlesztése, vagyis stabilabb irányító algoritmus, robusztus pályatervezés. Áramvonalas lett a kamera felfogatása, ami csökkenti a légellenállást, az aerodinamikai hatást a hátsó szárnyra. Az új lidar kompozit csövekkel történő felfogatása is hozott némi tömegcsökkentést, miközben merevebben tartja a szenzort.
BME Formula Racing Team 2023-as program
04.13. Shakedown - első gurulás
06.12. Rollout - Bemutatják az autót a közönségnek.
06.16. FS Easter - felkészülési verseny a ZalaZone tesztpályán
07.22. FS Austria - első éles verseny, amin pilótával rajtol a csapat.
08.01. FS East - Magyarországon pilótával és önvezető módban
08.14. FS Germany
Névmagyarázat
A FRED-003 név a Formula Racing Electric & Driverless szavakból állt össze, a 003-as jelzés pedig arra utal, hgy ez az FRT harmadik autója, ami két kategóriában indul.
2019-ben egy fel-le szerelhető önvezető csomagja volt, de ez megnehezítette a versenyzést, ezért visszaálltak a 2 autós versenyzéshez. 2022-ben ismét visszatértek az egy autós koncepcióhoz, mert az önvezető csomag integrálva volt a rendszerbe, ezt koncepciót folytatják az idei versenyautónál is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!