tanácskozás
Elnökök közös célokért: Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke
Kritikus és önkritikus gondolatokban gazdag volt az AOE szakmai napja. Érződött az aggódás a szakmáért, a szerelőkért, a jövőért.
Spindler Tibor elnök bevezető előadásában kijelentette, Damoklész kardja mindenki felett ott lebeg, a kép langyos és homályos, s ha a szakképzés marad ilyen, a jövőben nem lesz, aki az autóinkat megjavítsa.
A közel 17 éve működő Autószerelők Országos Egyesületének elnöke feltette a kérdést, miről beszél a szakma? Válaszában kifejtette, saját gondjaival van elfoglalva, pedig a panaszkodás helyett sokkal célravezetőbb lenne a merre tovább kérdését tisztázni.
Az elnök nehezményezte, hogy évi hetven rendezvényt tartanak, az autószerelőket azonban nehéz megmozdítani, mert magukba fordulnak.
Miről beszél most a szakma? Tette fel a kérdést Spindler Tibor.
Ha nem vesszük saját kézbe az utánpótlás nevelést, be fog csukni egy csomó szerviz – fogalmazta aggályát Spindler Tibor, aki kitért a fekete gazdaság elleni küzdelemre is, s bejelentette, hogy január 1-től kötelező lesz a pénztárgép használata.
Ha nem tisztítjuk meg a szakmát, komoly gondok elé nézünk – zárta előadását az elnök.
A szakmai nap hallgatósága
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció bevezetőjében emlékeztetett arra, hogy Mátyás király idején Kocson, a Komárom-Esztergom megyében található kis településen alkották meg a magyar mesterek a kocsit, a mobilitás bölcsőjének ez a település számít. Felhívta a figyelmet arra is, hogy 2016-ban, az Auto- Motor és Tuning Show magyar mérnökök alkotta járműcsodák lesznek láthatók.
Egy idő után persze ezeket is javítani kell – jelezte az elnök azt, hogy jó autószerelőkre mindig szükség lesz, s talán nem reménytelen vállalkozás visszaadni a szakma presztízsét. Ehhez persze az is kell, hogy legális autóműhelyekben javíttassuk járművünket, mert csak a számla és a munkalap adhat a legális szervizekben járműbiztonságot.
Knezsik István: Aki reggel elindul, este épségben érjen is haza.
Akik jó autószerelők voltak, azok közül sokan százmilliós traktorokat javítanak, mert a gazdálkodóknak fontos, hogy nagy értékű munkagépüket kiváló szakemberekre bízzák – fogalmazott Knezsik István előadásában. Kiemelte, az Autószerelők Országos Egyesületének és az Autós Nagykoalíciónak közös célja, hogy legálisan szerelt, jó műszaki színvonalú járművek vehessenek részt a forgalomban, ez ugyanis az egyik feltétele annak, - a jó abroncsok, a jó utak, a tapasztalt sofőrök és a szerencse mellett, - hogy aki reggel elindul, este biztonságban haza is érjen.
Piri András
A szakmai nap keretében előadást tartott Piri András, az Inter Cars Hungária Kft. QS projekt vezetője. Egyebek mellett kifejtette, a független szervizek hálózatba tömörülve tudják a leghatékonyabb munkát végezni. Az Inter Cars 13 országban van jelen, Magyarországon Békés megyét leszámítva minden megyében van partnerük, ami egy év 3 hónapos munka után nagy szónak számít.
Mi nem teremtünk konkurenciát, s abból indulunk ki, hogy a magyar piacon egy szerviz csak a munkadíjból nem tud megélni – mondta el Piri András, aki hosszasan részletezte, mit adnak partnereiknek. Egyebek mellett NAV-kompatibilis szoftvert, adatbázist, szakmai tréningeket, marketinget és külön assistance szolgáltatást is.
Gál István
A nap zárásaként a Látni és látszani közlekedésbiztonsági kampányhoz kapcsolódó előadások hangzottak el. Előbb Gál István járművilágítási szakértő vázolta fel az ENSZ-EGB világításra vonatkozó előírásait, s példák sorával illusztrálta, hogy a magyar „kreativitás” milyen elképesztő megoldásokra képes, ha buherálásról van szó. Végezetül dr. Nagyszokolyai Iván elemezte a közlekedésbiztonság helyzetét az uniós célok tükrében, amely 2050-re azt szeretné elérni, hogy közlekedési balesetben egyetlen halott se legyen az utakon. Az erről szóló elemzést itt olvashatják részletesen.
Dr. Nagyszokolyai Iván