Bécs-Schwechat
Egy repülő súlyosan megsérült egy jégeső után. Az AUA belső vizsgálata folyamatban van. Most a légiközlekedési hatóság is nyomoz.
A Heute cikke. Képernyőfotó.
Körülbelül egy hete egy Airbus A320, OE-LBM "Arlberg" lajstromjelű gép szállt le a schwechati repülőtéren, miután a pilótafülke ablakait és a gép orrát teljesen összetörték a jéggolyók. Az Austrian Airlines (AUA) gépe 173 utassal a fedélzetén mintegy 6000 méteres magasságban, közvetlenül a stájerországi Hartberg közelében a jégesőbe repült. A pilóták nem láttak semmit a ripityára tört szélvédő miatt, így „Mayday”-t, azaz vészhelyzetet jelentettek. A hatalmas károk ellenére biztonságosan le tudták tenni a gépet. Senki sem sérült meg.
De miért nem repülték körbe a zivatarcellát? – teszi fel a kérdést az osztrák napilap. Nem a légitársaság az egyetlen, amely belső vizsgálat keretében foglalkozik ezzel a kérdéssel.
Szövetségi hivatal vizsgálja a jégesőt
Most az Állambiztonsági Nyomozó Testület (SUB) is nyomoz. A légiközlekedési ágazatban a baleseteket és a súlyos repülőeseményeket ez a hatóság vizsgálja.
Valószínűleg azokra a közelmúltbeli állításokra is választ fog adni, amelyek szerint a repülés parancsnoka közvetlenül a jégesőbe tartó repülés előtt nem tartózkodott a gép pilótafülkében. Ez a belső vizsgálat tárgya – az AUA (Austrian Airlines) egyelőre nem kíván nyilatkozni róla.
Leszálláskor minden esetben mindkét pilótának a pilótafülkében kell lennie. "Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az incidens a süllyedés során történt, nem pedig az azonnali leszállási szakaszban" - mondta a légitársaság.
Csak 100 óra tapasztalat?
Azt is állították, hogy a repülést akkor felügyelő első tiszt „csak körülbelül 100 óra tapasztalattal rendelkezett”. Az AUA ezt tagadja.
Mindketten nagyon tapasztaltak a szerepükben az A320-as repülőgépen töltött teljes repülési és repülési órák tekintetében. Tévesek azok a médiajelentések, amelyek szerint egy személynek csak száz órányi repülési tapasztalattal kell rendelkeznie” – hangzott el a „Heute” kérdésére hétfőn.
Ez történik a pilótafülke személyzetével
Ahogy a légitársaság mondja, ilyen esetekben egyértelmű eljárásrend van a járat pilótái számára. "Van egy meghatározott időtartam egy esemény után, amely alatt a személyzetet felmentik a repülési szolgálat alól, és - ha szükséges és a személyzet kéri - gondoskodnak róla. Ebben az esetben ez körülbelül 7 nap" - mondta az AUA szóvivője.
A repülési adatok és a kezdeti megállapítások kiértékelése után az érintett személyzetnek „összehangolt képzést vagy oktatást” kell végeznie. Ezt követően repülésoktatók támogatásával visszahelyezik őket a repülési szolgálatba.