autóvásárlás

A csodavárás miatt szakadt be az orosz autópiac

2025.03.27.

Februárban mélyrepülésbe kezdett az orosz autópiac, március elején pedig valósággal beszakadt, amit szakértők „várakozó szindrómával” magyaráznak.

A kifejezéssel azt írja le az ottani szaksajtó, hogy az autóvásárlás előtt állók elődázzák terveiket abban a reményben, hogy hamarosan véget ér az ukrajnai háború, rendeződik a geopolitikai helyzet, s visszatérnek az orosz piacra a „hagyományos”, közkedvelt nyugati és távol-keleti autógyártók. Feltehetően táplálja bennük a reményt, hogy az orosz autós portálok is egyre gyakrabban latolgatják, hogy kik lesznek az első visszatérő „fecskék”.

A súlyos autópiaci gondok pedig kézzelfoghatóak. Februárban éves viszonylatban negyedével estek az újautó-eladások, ami tízéves negatív csúcs volt. Márciusban tovább súlyosbodott a helyzet: a hónap első hetében éves összevetésben 38 százalékos csökkenést mért az Avtostat intézet.

A kereslet drasztikus csökkenése leginkább azokat az autókereskedőket hozta nehéz helyzetbe, akik a nyugati márkák kivonulása után átálltak a kínai modellek értékesítésére. Készleteik felhalmozódtak, s egyelőre a 2023-ban gyártott autókon sem tudnak túladni, ezért most kénytelenek jelentős árkedvezménnyel kínálni őket. Egyes márkák – például a Volkswagen és a kínai FAW vegyesvállalata által forgalmazott Jetta, vagy a Geely és a Lifan teremtette Livan - esetében a „bennragadt” modellek a teljes kínálat nyolcvan százalékát is meghaladják. Számítások szerint március második hetében még mintegy 800 ezer – jobbára kínai - eladatlan autó rostokolt a márkakereskedéseknél, és ennyi jármű értékesítéséhez legalább még fél év kell ilyen gyatra kereslet mellett.

Az Autorun Telegram-csatorna 10-25 százalékra teszi a „csodavárók” arányát, akik elhalasztják az autóvásárlást a nem kínai autógyártók visszatérésére várva. Legtöbbjük a Kia, a Hyundai, a Renault, a Volkswage, a Škoda, a Mazda és a Suzuki visszatérésében reménykedik.

Az amerikai autókkal más a helyzet, irántuk sosem volt nagy a kereslet Oroszországban. Ráadásul hátráltatná az amerikai autók visszatérését az is, hogy általában nagy motorokkal látják el őket, Oroszországban pedig az egekbe szokött az használatbavételi illeték, amely a hengertérfogattól fűggően változik.

Hogy a hagyományos márkák várva várt visszatérésének mennyi az esélye, erről megoszlanak a vélemények, de abban egyetértés mutatkozik, hogy ez a geopolitikai helyzet rendeződése esetén is hosszú, inkább több éves, mint több hónapos folyamat lesz. Egyes autógyártók úgy mentek el az orosz piacról, hogy felégették maguk mögött a „hidakat”, hagyták veszni a gyártókapacitásaikat, mások feltételesen távoztak, mondhatni, felfüggesztették öt-hat évre a tevékenységüket. S vannak olyanok, amelyek el se mentek teljesen, és nagy kínai gyártókkal alapított vegyesvállalatokon keresztül közvetve most is jelen vannak az orosz piacon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.30
A vasúti átjárós balesetek megelőzése érdekében óriásplakát-tervező pályázatot hirdet....
2025.03.30
Rendkívül súlyos balesethez riasztották a mentőket a Bács-Kiskun vármegyei Kunadacs közelébe, ahol....
2025.03.30
A vadonatúj, saját tervezésű, 4 literes és 1234 lóerős motor alkotja majd a jövő McLaren....
2025.03.30
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Olcsó autófestés. ..
2025.03.30
Eloszlatjuk a tévhitet. ..
2025.03.30
Gond van az M3-ason, az M7-esen és az M30-ason is az Útinform jelentése szerint ..
2025.03.30
A különleges jármű egy limitált csomag részeként érkezik, amit a francia gyártó az 1800 lóerős, V16....
2025.03.30
A Nissan folytatja elektromos offenzíváját 2025-ben, két vadonatúj elektromos jármű bevezetésével,....
2025.03.30
A Peugeot helyi fejlesztésében és gondozásában elindult a márka elektromos autózásról szóló blogja....
2025.03.30
Június 1-jétől módosul több alkalmi jegytípus ára a Budapesti Közlekedési Központnál, a módosítás....