autóvásárlás
A kifejezéssel azt írja le az ottani szaksajtó, hogy az autóvásárlás előtt állók elődázzák terveiket abban a reményben, hogy hamarosan véget ér az ukrajnai háború, rendeződik a geopolitikai helyzet, s visszatérnek az orosz piacra a „hagyományos”, közkedvelt nyugati és távol-keleti autógyártók. Feltehetően táplálja bennük a reményt, hogy az orosz autós portálok is egyre gyakrabban latolgatják, hogy kik lesznek az első visszatérő „fecskék”.
A súlyos autópiaci gondok pedig kézzelfoghatóak. Februárban éves viszonylatban negyedével estek az újautó-eladások, ami tízéves negatív csúcs volt. Márciusban tovább súlyosbodott a helyzet: a hónap első hetében éves összevetésben 38 százalékos csökkenést mért az Avtostat intézet.
A kereslet drasztikus csökkenése leginkább azokat az autókereskedőket hozta nehéz helyzetbe, akik a nyugati márkák kivonulása után átálltak a kínai modellek értékesítésére. Készleteik felhalmozódtak, s egyelőre a 2023-ban gyártott autókon sem tudnak túladni, ezért most kénytelenek jelentős árkedvezménnyel kínálni őket. Egyes márkák – például a Volkswagen és a kínai FAW vegyesvállalata által forgalmazott Jetta, vagy a Geely és a Lifan teremtette Livan - esetében a „bennragadt” modellek a teljes kínálat nyolcvan százalékát is meghaladják. Számítások szerint március második hetében még mintegy 800 ezer – jobbára kínai - eladatlan autó rostokolt a márkakereskedéseknél, és ennyi jármű értékesítéséhez legalább még fél év kell ilyen gyatra kereslet mellett.
Az Autorun Telegram-csatorna 10-25 százalékra teszi a „csodavárók” arányát, akik elhalasztják az autóvásárlást a nem kínai autógyártók visszatérésére várva. Legtöbbjük a Kia, a Hyundai, a Renault, a Volkswage, a Škoda, a Mazda és a Suzuki visszatérésében reménykedik.
Az amerikai autókkal más a helyzet, irántuk sosem volt nagy a kereslet Oroszországban. Ráadásul hátráltatná az amerikai autók visszatérését az is, hogy általában nagy motorokkal látják el őket, Oroszországban pedig az egekbe szokött az használatbavételi illeték, amely a hengertérfogattól fűggően változik.
Hogy a hagyományos márkák várva várt visszatérésének mennyi az esélye, erről megoszlanak a vélemények, de abban egyetértés mutatkozik, hogy ez a geopolitikai helyzet rendeződése esetén is hosszú, inkább több éves, mint több hónapos folyamat lesz. Egyes autógyártók úgy mentek el az orosz piacról, hogy felégették maguk mögött a „hidakat”, hagyták veszni a gyártókapacitásaikat, mások feltételesen távoztak, mondhatni, felfüggesztették öt-hat évre a tevékenységüket. S vannak olyanok, amelyek el se mentek teljesen, és nagy kínai gyártókkal alapított vegyesvállalatokon keresztül közvetve most is jelen vannak az orosz piacon.