Európa

A Jeep, a Dacia, a Seat és a VW az első félév győztesei

2018.09.07.

Az előzetes várakozásokat is felülmúlta az európai autópiac az első félévben. Az eladásokat a szabadidő-járművek iránti megnövekedett kereslet hajtja.

Az első hat hónapban az európai országok nemzeti autópiacain összesen 8 millió 461 ezer 963 autó talált gazdára az ACEA adatai szerint, ami 2,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi eredményt. A növekedés elmaradt a 2017-es első félévi 3,3 százalékos emelkedéstől, de meghaladta az elemzői várakozásokat, ugyanakkor összhangban van az európai gazdasági fundamentumokkal. A márkák közül kiemelkedően teljesített a Jeep, a Seat, a Dacia és a Volkswagen.

Európa legnagyobb autópiacán, Németországban 2,9 százalékos növekedést mértek, Franciaországban 4,7 százalékos volt a bővülés, amivel beelőzte a francia piac az olaszt és feljött a harmadik helyre. A spanyol autópiac tartja a jó irányt, míg 2016 első félévében 11 százalékos, 2017-ben 7,7 százalékos, idén pedig 10 százalékos volt a plusz. A többi nagy piacon mind visszaesés volt, Nagy-Britanniában, Európa második legnagyobb piacán, 6,3 százalékkal maradtak el az eladások az egy évvel korábbival összehasonlítva, miután a brexittel kapcsolatos bizonytalanságokat még mindig nem sikerült megszüntetni. Olaszországban 1,4 százalékkal estek az eladások, ami annak tükrében riasztó, hogy egy évvel korábban még 7,9 százalékkal nőttek.

Gyűlnek a felhők

Szakértők szerint a következő 6-9 hónapra előre tekintve nem romlanak az általános kilátások, az európai bérrendszer stabil, a bérek és a foglalkoztatottság folyamatosan nő. Vannak azonban sötét felhők is, gondoljunk csak a német autómárkákat fenyegető amerikai büntetővámokra vagy a GDP-hez képest növekvő globális eladósodásra.

Az év második felét azonban minden bizonnyal beárnyékolja a szeptember 1-jétől életbe lépő WLTP (valós fogyasztásra alapuló) norma, amely miatt a nem hitelesített fogyasztású modellváltozatok értékesítését fel kell függeszteni. Az autógyártók az előző évben forgalmazott darabszám 10 százalékának erejéig azonban kivételt tehetnek, így várhatóan nem omlik össze sem az autópiac, sem az autógyártók termelési logisztikája szeptembertől. Ráadásul a nyár hangos volt Európa-szerte a nem minősített autók leárazásaitól, így a júliusi és az augusztusi - amúgy is erős hónapok - értékesítési szempontból minden bizonnyal rekordot döntöttek (erről adatokkal csak később rendelkezünk). Ezzel szemben bizonyos modelleket már korábban kivettek a gyártásból (például közép- és nagykategóriás benzines BMW-k és Audik), így ősszel ezek hiánya jelentkezni fog az értékesítési adatokban.

SUV-ok mindenekfelett

A kategóriák közül egyértelműen a szabadidő-autók (SUV) viszik a prímet, minden márkánál ezek a modellek érték el a legnagyobb növekedést, az ügyfelek egyértelműen ezeket az autókat keresik. A márkák közül a legnagyobb növekedést 2018 első félévében a Jeep könyvelhette el, 68 százalékkal 90 297-re növelte az eladásait, azaz 36 428 autóval adott el többet, mint 2017 első félévében. A plusz szinte teljes egészében a megújult Jeep Compassnak köszönhető, amelyet ugyan 2017 második felében vezettek be, de az értékesítési hullám idén indult meg. A modell első számú piaca Olaszország (az eladások 55 százalékáért felel), de igen népszerű Spanyolországban és Franciaországban is.

Látványosan nőtt az érdeklődés a márka másik szabadidő-járműve, az Európában gyártott Renegade iránt is. Sergio Marchionne halála után az a Mike Manley vette át a stafétát a vállalat élén, aki már korábban igen ambiciózus terveket szőtt a Jeep márka felemelkedésével kapcsolatban és akitől, a vállalatcsoport további SUV-osítását várja a szakma. Manley elképzelései alapján idén csak a Jeep márka 260 ezer járművet értékesít Európában, a Közel-Keleten és Afrikában, míg 2014-ben ugyanezekben a térségekben csak 76 ezer Jeepet adtak el.

A növekedést tekintve meglepetésre a Seat a második. A Volkswagen tulajdonában lévő spanyol márka iránt 19 százalékkal nőtt az érdeklődés, az év első hat hónapjában 253 200 Seatot adtak el a kontinensen. A 40 471 darabos többlet nagy részét az újonnan érkező Seat Arona tette ki, a kisméretű szabadidő-autót tavaly ősztől forgalmazza a Seat.

A növekedési rangsorban a harmadik a Renault olcsó brandje, a Dacia, amely az értékesítését 16 százalékkal javította 39 723 autóval 287 464 eladott autóra. A román márkánál a húzóerőt a frissített Dacia Duster SUV képviseli, de nagy volt az érdeklődés a Sandero iránt is. A szintén a francia márkát erősítő Lada 11 százalékkal növelte az értékesítést, de az eladások Nyugat-Európában, így hazánkban sem számottevők.

A világ és Európa legfontosabb márkája, a Volkswagen 8,9 százalékkal javította eladási adatait, 993 548 autóját értékesítette Európában. Jó hír ez a vállalatcsoport számára, hisz a tavalyi első félévben még 0,9 százalékos visszaesést jelentettek. A frissen érkezett T-Roc mozgatta felfelé a Volkswagen szekerét, de kelendő volt a szintén SUV Tiguan, a kompakt Golf és a középkategóriás Arteon is. Bár a Golf - amely évtizedek óta Európa legnépszerűbb autója - már jócskán a jelenlegi generáció életciklusa végét tapossa, képes volt ismét jelentős, 9 százalékos növekedésre.

Gyengült a prémium szektor

Az ACEA által vizsgált 30 márka közül 20 növelte eladásait, tíznél ugyanakkor csökkent az értékesítés. A legnagyobbat a Lancia/Chrysler könyvelhette el, 27 százalékos volt a zuhanás, a Land Rover értékesítés 14 százalékot, a Nissan 9,6 százalékot és a Fiat 9 százalékot esett. A márkák rangsorát továbbra is a Volkswagen vezeti, a Renault a második (631 208 eladott autóval), a harmadik Ford 3,9 százalékkal adott el kevesebb autót (550 672 eladott autó). A negyedik Peugeot ugyanakkor 8,9 százalékkal több kocsit értékesített (543 545 autót).

Annak ellenére, hogy az európai autópiac jelenleg jó állapotban van, a prémium autók iránti kereslet megcsappanása kellemetlenül érintheti a német autógyártókat és azokat az országokat, ahol ezeket az autókat gyártják, mint például Magyarországot. A prémium gyártók - a Volvo és a Jaguar kivételével (7, illetve 3,7 százalékos plusz) - mind gyengültek, a Mercedes-Benz erős 2016-os és 2017-es első félévek után 2 százalékot veszített, a BMW 1,2 százalékos mínuszban van, az Audi pedig 1,8 százalékkal adott el kevesebb autót. Szakértők szerint a visszaesés oka, hogy a prémium gyártók modelljei viszonylag korosok (például BMW 3), a vásárlók pedig elbizonytalanodtak a dízelmotorok jövőjével kapcsolatban, ezek a gyártók pedig eddig jellemzően dízelmotorral szerelt autókat értékesítettek.

Ha csoportszinten vizsgáljuk, továbbra is a PSA-csoport fejlődik a legdinamikusabb módon, de a 65 százalékos értékesítési plusz mögött nem valós teljesítmény, hanem az Opel értékesítési hálózatának hozzáadott eredményei látszódnak 2017. augusztus 1-je óta. A csoport az európai piacon az első félévben 16 százalékos részesedéssel rendelkezett, összesen 1 400 049 autót értékesítettek a kereskedői. 2017-ben ez az arány még csak 10 százalék volt. A VW-csoport 7,5 százalékkal javította eladásait, amelyek összesen 2 128 101 autót tettek ki, a csoport részesedése 1,1 százalékkal 24,5 százalékra nőtt, tehát minden negyedik autót ők adtak el Európában. A Hyundai-Kia-csoport értékesítése 6,3 százalékkal, a Toyotáé 5,8 százalékkal, a Renault csoportszinten pedig 5 százalékkal nőtt.

 

Autógyártók növekedési rangsora (csoport, 2018. első félév)

PSA-csoport (Opellel együtt) 1 400 049 (autó, 2018. I.) 848 178 (autó, 2017. I.) +65 (változás, %) 16 (részesdés 2018, %) 10 (részesdés 2017, %)

VW-csoport 2 128 101 ; 1 980 100 ; +7.5 ; 25 ; 23

Hyundai-Kia 555 062 ; 522 308 ; +6.3 ; 6.4 ; 6.2

Toyota 416 441 ; 393 619 ; +5.8 ; 4.7 ; 4.3

Teljes piac 8 695 785 ; 8 461 963 ; +2.8

Renault-Nissan (Mitsubishi nélkül) 1 208 405 ; 1 194 750 ; +1.1 ; 14 ; 14

BMW-csoport 543 466 ; 544 993 ; -0.3 ; 6.2 ; 6.4

Daimler 508 725 ; 518,586 ; -1.9 ; 5.9 ; 6.1

Fiat Chrysler 596 800 ; 609 396 ; -2.1 ; 6.9 ; 7.2

Jaguar Land Rover 113 172 ; 123 475 ; -8.3 ; 1.3 ; 1.5

 

Top 50 modell 2018 első félévében Európában

1 Volkswagen Golf 254 869 (autó) +8.1% (növekedés)

2 Renault Clio 182 765 +1.0%

3 Volkswagen Polo 161 888 –4.8%

4 Ford Fiesta 156 916 +0.7%

5 Volkswagen Tiguan 145 418 +14.7%

6 Nissan Qashqai 133 856 –1.8%

7 Peugeot 208 131 534 +0.2%

8 Skoda Octavia 120 477 +2.6%

9 Renault Captur 119 627 +7.5%

10 Ford Focus 117 379 –0.6%

11 Dacia Sandero 116 816 +9.3%

12 Opel/Vauxhall Corsa 116 505 –14.9%

13 Citroen C3 115 252 –0.2%

14 Toyota Yaris 114 935 +13.3%

15 Peugeot 3008 111 602 +31.9%

16 Fiat 500 110 095 +1.7%

17 Peugeot 2008 99 608 –4.6%

18 Dacia Duster 98 220 +34.2%

19 Skoda Fabia 95 592 +0.1%

20 Volkswagen Passat 92 221 –1.7%

21 Fiat Panda 91 398 –17.1%

22 Peugeot 308 88 376 –4.2%

23 Opel/Vauxhall Astra/Astra Classic 87 883 –33.3%

24 Ford Kuga 86 694 +10.3%

25 Audi A3/S3/RS3 83 899 –7.0%

26 Mercedes-Benz C-osztály 80 507 –17.3%

27 Seat Leon 79 861 +2.3%

28 Renault Megane 77 504 –15.2%

29 Audi A4/S4/RS4 75 401 –3.1%

30 Hyundai Tucson 75 021 –6.1%

31 Opel/Vauxhall Mokka/Mokka X 72 784 –24.0%

32 Mini 70 169 –4.0%

33 Volkswagen T-Roc 70,081 új modell

34 Mercedes-Benz A-osztály 69 977 –6.5%

35 Toyota C-HR 69 902 +13.7%

36 Kia Sportage 67 853 –4.6%

37 Mercedes-Benz GLC/GLC coupe 66 644 +28.8%

38 Mercedes-Benz E-osztály 65 080 –4.5%

39 BMW 1-es sorozat 64 546 –9.3%

40 Seat Ibiza 62 585 –1.6%

41 BMW X1 61 920 +1.4%

42 Fiat Tipo 61 773 –20.7%

43 Toyota Auris 61 155 –2.1%

44 BMW 5-ös sorozat 58 559 +14.4%

45 Renault Kadjar 58 427 –7.2%

46 BMW 3-as sorozat 57 257 –20.2%

47 Renault Scenic/Grand Scenic 56 901 +7.7%

48 Citroen C3 Aircross 56 887 – új modell

49 Fiat 500X 56 231 +6.7%

50 Ford EcoSport 55 208 +57.2%

(Forrás: ANE, ACEA, JATO)

 

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....