koronavírus

Járvány utáni állami ösztönzők - Nem erre gondoltunk!

2020.06.14.

A koronavírus szinte lenullázta az új autók iránti keresletet, ami megviselte az autógyártókat. Most, hogy a járvány visszaszorulni látszik és a mindennapjaink kezdenek visszatérni a régi kerékváságba, az autóipart leginkább mozgató téma a különböző állami támogatások szükségessége, de az ezekért való lobbizással öngólt lőhetett az autóipar.

Bár a kereskedések nagy része európaszerte újranyitott, az ICDP kutatószervezet felmérése szerint az Európai Unió országaiban lassabban épül vissza a kereslet, mint más régiókban és országokban. Akárhogyan is nézzük, ennek legfőbb oka az lehetett, hogy az érdeklődők kivárták az állami ösztönzőkről szóló döntéseket, amivel késleltették a vásárlásukat.

Néhány országban már meg is érkezett a csomag, de a tartalma nem igazán tükrözi azt, amit az autóipar egyékbént szeretett volna:

Németország kormánya nemrég jelentette be gazdaságélénkítő csomagját. Ennek számunkra legfontosabb része, hogy az új elektromos autókra járó támogatás összegét megduplázták, a hagyományos erőforrásokkal szerelt autókat csak az év végéig érvényes 3%-os ÁFA-csökkentés érinti.

Franciaországban bár megduplázták az új belső-égésű motorú autókra adható támogatást, de 8 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag autóipart érintő része leginkább az elektromos autókat támogatja. Hollandiában is elsősorban az elektromos autók vásárlását támogatják, ráadásul a tervek szerint a céges autók adójának számítását a jövőben a WLTP szén-dioxid kibocsátási adatok alapján fogják számolni, ami összességében várhatóan drágítani fogja a hagyományos autókat.

A valóság azonban az, hogy ezzel nem feltétlenül segítenek a gyártókon, akiknek jelenleg óriási mennyiségű már legyártott autó áll a telepeiken, de ezek nagy része nem elektromos és nem is valamilyen hibrid, tehát nem vonatkoznak rájuk ezek a kedvezmények.

Ezzel szemben a támogatások elsősorban elektromos és plug-in hibrid autókra vonatkoznak, amiken a gyártók nagy része egyelőre nem is könyvelhet annyi profitot, mint a hagyományos autókon. Így sajnos a támogatások nagy része nem igazán segíti az autóipari vállalatokat. A gyártók abban bízhatnak, hogy például a német ÁFA-csökkentés meghozza a kedvet a vásárlóknak, akiknek bizonyos része így előrehozhatja a jövőre tervezett autóvásárlását.

Persze sajnos a 3%-os ÁFA-csökkenés nem feltétlenül meggyőző, így elég nehéz helyzetbe kerültek a gyártók: A kiesett profitot kellene visszatermelniük, de az állam arra bátorítja a vásárlókat, hogy olyan modelleket vásároljanak, amik ebben semmiképp sem segítenek, nem beszélve azokról a gyártókról, akik egyelőre nem rendelkeznek bőséges elektromos és hibrid kínálattal.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.30
A következő modellévben két meghatározó technológiai frissítésre kerül sor a XC40, EX40, EC40, S60....
2025.01.30
Baleset miatt lezárták az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalát, mert egy kisteherautó hátulról....
2025.01.30
Már most több mint 7 kilométeres a dugó. ..
2025.01.30
A TT Parts Hungary dolgozói gyűjtötték össze a meglepetés macskaeledel adományt, amit "házhoz is....
2025.01.30
A BMW M GmbH új különkiadással bővíti portfólióját a nagyteljesítményű sportautók szegmensében:....
2025.01.30
Karambolozott két autó Hosszúheténynél, a tűzoltók megfeszítve dolgoztak a helyszínen – jelentette....
2025.01.30
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte, hogy péntekről szombatra virradó éjszaka éjfél és....
2025.01.30
Talán a nyugati autógyártóknak is érdemes ellesni egy-két olyan ötletet a kínai konkurensektől,....
2025.01.29
Matrózruhás sofőrök vezették a valaha készült legritkább és legfurcsább buszt, melynek egyetlen....
2025.01.29
Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, ami 178 ezerrel....