koronavírus
Bár a kereskedések nagy része európaszerte újranyitott, az ICDP kutatószervezet felmérése szerint az Európai Unió országaiban lassabban épül vissza a kereslet, mint más régiókban és országokban. Akárhogyan is nézzük, ennek legfőbb oka az lehetett, hogy az érdeklődők kivárták az állami ösztönzőkről szóló döntéseket, amivel késleltették a vásárlásukat.
Néhány országban már meg is érkezett a csomag, de a tartalma nem igazán tükrözi azt, amit az autóipar egyékbént szeretett volna:
Németország kormánya nemrég jelentette be gazdaságélénkítő csomagját. Ennek számunkra legfontosabb része, hogy az új elektromos autókra járó támogatás összegét megduplázták, a hagyományos erőforrásokkal szerelt autókat csak az év végéig érvényes 3%-os ÁFA-csökkentés érinti.
Franciaországban bár megduplázták az új belső-égésű motorú autókra adható támogatást, de 8 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag autóipart érintő része leginkább az elektromos autókat támogatja. Hollandiában is elsősorban az elektromos autók vásárlását támogatják, ráadásul a tervek szerint a céges autók adójának számítását a jövőben a WLTP szén-dioxid kibocsátási adatok alapján fogják számolni, ami összességében várhatóan drágítani fogja a hagyományos autókat.
A valóság azonban az, hogy ezzel nem feltétlenül segítenek a gyártókon, akiknek jelenleg óriási mennyiségű már legyártott autó áll a telepeiken, de ezek nagy része nem elektromos és nem is valamilyen hibrid, tehát nem vonatkoznak rájuk ezek a kedvezmények.
Ezzel szemben a támogatások elsősorban elektromos és plug-in hibrid autókra vonatkoznak, amiken a gyártók nagy része egyelőre nem is könyvelhet annyi profitot, mint a hagyományos autókon. Így sajnos a támogatások nagy része nem igazán segíti az autóipari vállalatokat. A gyártók abban bízhatnak, hogy például a német ÁFA-csökkentés meghozza a kedvet a vásárlóknak, akiknek bizonyos része így előrehozhatja a jövőre tervezett autóvásárlását.
Persze sajnos a 3%-os ÁFA-csökkenés nem feltétlenül meggyőző, így elég nehéz helyzetbe kerültek a gyártók: A kiesett profitot kellene visszatermelniük, de az állam arra bátorítja a vásárlókat, hogy olyan modelleket vásároljanak, amik ebben semmiképp sem segítenek, nem beszélve azokról a gyártókról, akik egyelőre nem rendelkeznek bőséges elektromos és hibrid kínálattal.