baleset
Több nyugat-európai ország után Magyarországon is lesz mobilos változata a mindennapokban csak “kék-sárgának” hívott közlekedési baleseti bejelentő dokumentumnak. A jövőben is megmarad a papíralapú változat, de a mobil applikációs megoldást is választhatják az autósok karambol esetén. Összesen több millió autóst érint az újdonság, legalábbis jelenleg több mint 5,3 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést és 918 ezer cascót tartanak nyilván a magyarországi piacon működő biztosítók.
A mobil applikáció létrehozásában a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) játszotta a főszerepet, koordinálta a munkát, de valamennyi érintett biztosítótársaság részt vett a fejlesztésben. Egyre több autós ugyanis az interneten, mobilon intézi az ügyeit és igény volt egy ilyen applikációra.
„Az applikációt előre le lehet tölteni a telefonra, de a balesetet követően is pillanatok alatt telepíthető. Az adott balesetről szóló adatok rögzítése könnyebbé és egyszerűbbé válik az alkalmazással. Különösképp azért is, mert a biztosítótársaságok az általuk kibocsátott zöld kártyát QR kóddal egészítik ki, ahonnan gyorsan és egyszerűen beolvashatóvá válnak mind az okozó, mind a károsult szerződéskötéskor megadott adatai. Baleset esetén érthető módon sokan nehezen olvashatóan töltik ki a papíralapú bejelentőt. A digitális megoldásnál a telefonon előre megadott felsorolásokból csak ki kell választani az adott baleseti szituáció jellemzőit. Ügyfélbarát grafikus megoldások segítik a baleseti helyzet lerajzolását, ahol a jelzőtáblák és a balesetben szereplő járművek képe kiválasztható, nem kell megrajzolni, mint a papíros verzión. A QR kód használatával a személyes adatok kitöltésénél is minimalizálva van a hibázási lehetőség. Ráadásul a baleset pontos helyét a telefon GPS-kapcsolaton keresztül pontosan rögzíti. Továbbá a balesetről azonnal értesítést kap biztosító. Ez azért lényeges, mert a jövőben további szolgáltatások kapcsolhatók majd az applikációhoz, szükség esetén például azonnal tud autómentőt küldeni a biztosítótársaság, vagy szervizt ajánlani” - mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.
Miért drágább?
A kötelező biztosítások piacáról Kaszab Attila azt is elmondta, hogy az elmúlt években növekedett az egy-egy kárra jutó kártérítési összeg. Egy-egy kötelezős káresetnél az idei év első kilenc hónapjában az átlagos kifizetés közel háromszáznyolcvan ezer forint volt, ami majd 6 százalékos emelkedést jelent éves szinten. A növekedésnek az oka, hogy bár az autók számának emelkedésével párhuzamosan csak csekély mértékben nőtt a balesetek száma, azonban az új autók piacán bekövetkezett bővülés miatt több korszerű, drágábban javítható autó került az utakra. „Fontos megjegyezni azonban, hogy a szervizköltségek, szervizóradíjak jelentősen emelkedtek, ez szintén növelte az átlagos kártérítési összeget” - fogalmazott a szakember.