múzeum

Itt parkol a legszebb hintó és a megszállottak szekere 2. rész

2022.03.25.

A téma az utcán hever. Vagy a padláson, vagy a csűrben, vagy éppen sehol. De van akinek ez sem jelent akadályt, hogy megvalósítsa álmát.

Csodálatos darabok, méltó környezetben és elrendezésben, pedig többségüket szinte az enyészettől és a haláltól mentették meg lelkes rajongók, de olyan is van, amit korabeli rajzok, festmények alapján reprodukáltak.

A csillogó darabok nem így néztek ki valamikor, mert sok más veteránjárműhöz hasonlóan ezekre is igaz a klasszikus sztori: kosárban, kopottan, olykor hiányosan talált rájuk a keszthelyi múzeum lelkes csapata.

Igazi klasszikus veterántörténet tartozik mindegyik darabhoz, többségük már helyreállítva, csillogó festéssel várja a látogatókat. A kollektíva igazán lelkes, kezdve Pálinkás Róberttől, a Helikon Kastélymúzeum igazgatójától, aki nem csak kocsi és hintórajongó, de komoly autómániás, van néhány saját darabja. Szóval itt mindenki minden szinten szívvel, lélekkel szolgálja a kastélykollekciót, amely folyamatosan gyarapodik.

A Monarchia különleges járművei    Fotó: Boros Jenő

Gazdag gyűjtemény

Varga Zoltán 18 éve dolgozik a Helikon múzeumban, és 15 éve vezeti a hintómúzeumot, melynek népszerűségét jelzi, hogy évente közel negyedmillióan látogatják. Még a vírus miatt erősen mérsékelt 2021. augusztusában is 73 ezren kereseték fel a hetven hintóból és egyéb kerekes járműből, szánból, több ezer lovaglással kapcsolatos tárgyból, fotóból és képzőművészeti alkotásokból, fogatos felszerelésekből, szerszámzatokból, nyergekből, kantárakból, lovaglópálcákból álló kollekciót, mely nem csak darabszámban, de témakörében is bővült.

Automobilok a hintómúzeumban

A lóvontatásúak közé soklóerős veteránok parkoltak le 2019 nyarán, illusztrálva a kerekesek fejlődéstörténetét, vagyis hogy miként alakultak át a hintók automobilokká.

A budapesti Lakatos Ferenc tulajdonát képező 1915-ös Ford T Speedster még fakerekű, az 1914-es Durant némileg korszerűbb, az 1941-ben gyártott Packard 110-es viszont már a kényelmesebb amerikai autók virágkorát idézi

A modellek a járműgyártás három éráját idézi: az 1917-18-ig rézkorszak a felhasznált sárgásan csillogó anyagára utal, majd 1920 és 1930 közötti évek jellemzik az autógyártás hajnalát, az 1930. utáni korszak pedig a második világháborúig tartó aranykort jelenti.

Istállóban parkolnak                                              Fotó: Boros Jenő 

Magyar-amerikai kapcsolat

A T-modell tervezésében vezető szerepet játszott Farkas Jenő és Galamb József, akit egyetlenként szólított keresztnevén Henry Ford.

A működő és forgalmi engedéllyel is rendelkező autók az elmúlt évtizedben érkeztek az USA-ból Magyarországra, mindegyiket eredeti alkatrészekkel újították fel.

A Durant 1932-ben a Packard márka 1958-ban szűnt meg és így még ritkábbnak és értékesebbnek számítanak a múzeumban kiállított darabok.

Több, mint kellék és kiállítási darab     Fotó: Boros Jenő

Filmforgatásból maradt meg

A kiállítás tematikája látványosan mutatja be a kocsik és hintók fejlődését, a bronzkori harci szekerektől a sportos fogatotokig, miközben megismerteti a kocsi- és hintógyártást.

Legendás darabja a gyűjteménynek a Közlekedési Múzeum tulajdonát képező Gála hintó, melyet a Kárpáti Zoltán és az Egy magyar nábob című filmek forgatására szállítottak Keszthelyre, hogy aztán végleg itt maradjanak.

Méltó környezetbe és különleges társaságba kerültek az előkelésegek és nemesi járművek, melyek mellett tömegszekerek is megtalálhatók a gyönyörűen helyreállított egykori istállóban.

Homokfutó gigi

Híres történelmi személyek tulajdonából származó kocsik sora áll a múzeumban, impozáns menyasszonyi hintók és méltóságteljes halottaskocsik mellett a kiállítás értékesebb darabjai közé tartozik Rudolf trónörökös homokfutó gigije, Mária Valéria főhercegnő kocsija, valamint Ferenc Ferdinánd sétakocsija és homokfutója.

Vannak is magas építésű utazó hintók és tízszemélyes piknikkocsik, külön étel- és italrekesszel, hordozható sütővel.

Mester csapat mesterművei

A folyamatosan bővülő saját gyűjtemény ápolása mellett más feladatokat is kap a keszthelyi múzeum restaurátor csapata és műhelye, melynek állandó tagja Takács Ferenc a fa mestere, Kollár Imre a fémműves, Végh Ferenc a festésben, Portisch mester pedig a kárpitozásban kiváló.

A kocsi kocsi replika vesszőfonatának elkészítésében részt vett a badacsonytomaji Hidvégi család. Az manufakturális szakmában kárpitosok, kovácsok, bognárok és bőrműves is összedolgoztak.

Knezsik István, az ANK elnöke és adományozó Varga Zoltánnal, a Hintómúzeu vezetőjével Fotó: Boros Jenő

Díszhíntó Sopronnak

Ahogy arról már az előző részben olvashatták, nem volt egyszerű feladat a klasszikus kocsi reprodukálása, pedig napjaink technikáját is bevetette a keszthelyi csapat: tervrajzok és pontos méretek nélkül, korabeli festmény alapján dolgozott a tapasztalt mesterek csapata, akik megszállott adományozó támogatásával feltámasztották a magyar járműtörténeti és nyelvészeti szempontból is kiemelkedő kocsi kocsit. Következő feladatuk egy eredeti kupé kocsi restaurálása, a jármű Sopron díszhintójaként ismert, névadó városában lesz majd kiállítási darab.

A helyszín

A tolnai gróf Festetics György és jakabházi Sallér Judit birtokában volt 1791-ben a kastély, az uradalmat kis magyar Weimarnak is nevezték, az attraktív épületegyüttes már önmagában is megér egy vizitet, hiszen Keszthely csodálatos parkjában, a Helikon kastély szomszédságában épült a kastély 1883 és 1887. közötti bővítésekor. Festetics (II.) Tasziló uradalmi istállójának földszintjén tárolták a család közlekedési eszközeit, lovait, több kocsiját, hintóját és szánjait. Az emeleti részen laktak a lovászok és a kastély személyzete, napjainkban pedig páratlan kollekciónak ad otthont az épület.

Tanácsi tulajdon után közgyűjtemény

1945. után néhány évig katonaság birtokolta az épületet, mely később városi tulajdonba került, akkoriban a tanács különböző vállalatoknak adta bérbe a termeket. A leromlott épületeket felújították és 2004. januárjától az Ybl lovarda ad otthont az állandó kocsi kiállításnak: a 18-19. századi főurak lóvontatású járműveiből álló alapgyűjtemény magángyűjtőtől származik.

Werner Guster, az osztrák rádió szimfonikus zenekarának hegedűse több mint negyven éven át gyűjtötte az Osztrák Magyar Monarchia és a Habsburg Birodalom területéről származó kocsikat, így gyarapítva örökségét, melyet még nagyapja hagyott rá, és ami 2002-től a keszthelyi kocsimúzeumban látható. A kollekció különleges darabja a Magyarországon gyártott Mária Terézia idejéből származó menyasszonyi hintó.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....