Forma 1
Az utóbbi időben központi témává vált a Forma–1 kereskedelmi bevételeinek elosztása. A sportág új többségi tulajdonosa, a Liberty Media mindenképpen „igazságosabbá” szeretné tenni a jelenlegi rendszert, ami főként a nagycsapatoknak kedvez, akik különböző bónuszokat kapnak múltjuk, vagy korábbi sikereik okán. Az amerikaiak ezeket a kifizetéseket is felül szeretnék vizsgálni.
Christian Horner, Maurizio Arrivabene és Toto Wolff (Fotó: Batchelor / XPB Images
Emiatt a cég szembekerülhet a korábbi egyezségek négy legnagyobb haszonélvezőjével (a Mercedes, a Red Bull Racing, a Ferrari és a McLaren), és akár komoly viták is kialakulhatnak a felek között. Éppen ezért felmerült, hogy a szóban forgó csapatok – melyek a bevételek erre szánt részének 65%-át kapják, míg a többiek csak annak 35%-ához jutnak hozzá – összefognak, és együtt képviselik érdekeiket a témával kapcsolatos tárgyalásokkor.
Erről először az általában jól értesült Autosport magazin internetes oldala adott hírt, kiemelve, az illetékesek nem erősítették meg a felvetést, igaz, egyikük sem cáfolta, hogy már szóba került egy ilyen szövetség létrehozása. Egy magát meg nem nevező csapatfőnök eközben elismerte, a csapatok már felkészültek a „közös találkozókra és megbeszélésekre”.
„Ezek a találkozók megterhelőek lehetnek, hiszen a csapatok igyekeznek megvédeni kiváltságos helyzetüket. Közösen kell dolgoznunk azért, hogy jobbá tegyük a Forma–1-et, a Formula One Groupot segítve” – tette hozzá a „titokzatos informátor”.
Toto Wolff, Bernie Ecclestone, Christian Horner és Niki Lauda
Az F1-es istállók legutóbb 2008-ban léptek szövetségre, amikor életre hívták a FOTA (Forma–1-es csapatok érdekvédelmi szövetsége) nevű szervezetet, amin keresztül együtt adtak hangot az akkori irányítással szembeni kritikáiknak. A szövetség akkor sikeresen lépett fel az FIA ellen, 2014-ben viszont megszűnt, miután többen kiléptek, majd érdekellentétek léptek fel a tagok között, miközben az utolsó időszakban a testület feladatköréről sem sikerült megegyezni.
Chase Carley, az F1 elnök-vezérigazgatója (Fotó: Bearne / XPB Images)
Az egyelőre nem tiszta, az új szervezet minden alakulat érdekét képviselné-e, vagy csak a legnagyobbakét, akik a bevételek elosztásakor komoly pluszpénzekre tesznek szert. Egy külsős forrás szerint még az is előfordulhat, hogy két testület is alakul: az egyik a legbefolyásosabb csapatokat tömöríti majd, és őket képviseli a tárgyalásokon, a másik pedig a privát istállókét.
(telesport.hu, Autosport)