hálózatba kapcsolt eszközök
Megnyugtató, hogy sosem vagyunk egyedül, de mégis, mi ez a hálózatba kapcsoltság és miért jó az autósoknak, miért jó az autógyártóknak és miért jó az infrastruktúrákat üzemeltetőknek? Először is tisztázzunk egy alapfogalmat, a dolgok internetét. Ez ugyanis a hálózatba kapcsoltságnak az alapja. Az internetes hálózatra kapcsolt eszközök ma már megtalálhatók szinte minden modern háztartásban, a magunknál hordott mobiltelefonról nem is beszélve. Az új autók is rendelkezhetnek állandó internetkapcsolattal, amelynek segítségével számos hasznos (pl. élő forgalmi információk, vészhelyzetek, szervizinformációk, időjárásjelentések) és számos haszontalan, de a mai fiatalok által igen kedvelt alkalmazást is követhetünk közvetlenül az autónk kijelzőjén, akár mobileszközünk megosztásával.
A szórakoztatáson és a kényelmen felül a hálózatba kapcsoltságnak a legfontosabb haszna, hogy általa biztonságosabbá válik a közlekedés. Ha például balesetet szenvedünk és nem tudunk magunk segítséget hívni, az áprilistól minden új autóban kötelező e-call automatikus segélyhívó berendezés kapcsolatot teremt a katasztrófavédelmi elhárító központ és a jármű között. Ha szükséges, azonnal küldik a segítséget a bajba jutott autósnak, akinek az elektronikus eszköz révén azonnal tudják a pontos földrajzi helyzetét.
A hálózatba kapcsoltság olyan hétköznapi helyzetekben is életmentő lehet, amikor például vezetés közben, városi forgalomban arra leszünk figyelmesek, hogy szirénázó mentőautót hallunk. Halljuk, de még nem látjuk. Van olyan tesztelés alatt álló rendszer, amely ilyenkor, a hálózatba kapcsolt és egymással kommunikáló járművek révén, pontosan közli a környék járműveivel, honnan, melyik irányból és mikor várható a mentő.
Az autóba szerelt vezetősegédek ma már megszokottak, de a jövőben ezek a rendszerek sokkal határozottabb együttműködésben vesznek majd részt, akár autók közötti és autó-infrastruktúra közötti kommunikációval is kiegészítve. Miért jó ez a gyártóknak? Egyszerűen azért, mert folyamatosan nyomon követhetik termékeiket, a telematikai rendszerek révén hamarabb értesülhetnek lappangó hibákról, mint maga az autóban ülő tulajdonos, aki észre sem veszi, hogy egy szoftverfrissítés során éppen milyen változások történtek az autójában. Talán csak az tűnik majd fel, hogy mennyivel halkabb lett a légrugókat működtető kompresszor...