hálózatba kapcsolt eszközök

Így változtatják meg életünket a hálózatba kapcsolt autók

2018.04.04.

Nem elég, hogy autóink ma már egyre inkáb számítógépek, még azzal a gondolattal is meg kell birkóznunk, hogy vezetés közben állandó felügyelet alatt állunk. Hiába ülünk egyedül az autóban, a modern autók folyamatos kapcsolatban állnak adatközpontokkal ahonnan letöltenek és feltöltenek biteket. De nem kell megijedni, mindez a mi biztonságunkat szolgálja.

Megnyugtató, hogy sosem vagyunk egyedül, de mégis, mi ez a hálózatba kapcsoltság és miért jó az autósoknak, miért jó az autógyártóknak és miért jó az infrastruktúrákat üzemeltetőknek?  Először is tisztázzunk egy alapfogalmat, a dolgok internetét. Ez ugyanis a hálózatba kapcsoltságnak az alapja. Az internetes hálózatra kapcsolt eszközök ma már megtalálhatók szinte minden modern háztartásban, a magunknál hordott mobiltelefonról nem is beszélve. Az új autók is rendelkezhetnek állandó internetkapcsolattal, amelynek segítségével számos hasznos (pl. élő forgalmi információk, vészhelyzetek, szervizinformációk, időjárásjelentések) és számos haszontalan, de a mai fiatalok által igen kedvelt alkalmazást is követhetünk közvetlenül az autónk kijelzőjén, akár mobileszközünk megosztásával.

A szórakoztatáson és a kényelmen felül a hálózatba kapcsoltságnak a legfontosabb haszna, hogy általa biztonságosabbá válik a közlekedés. Ha például balesetet szenvedünk és nem tudunk magunk segítséget hívni, az áprilistól minden új autóban kötelező e-call automatikus segélyhívó berendezés kapcsolatot teremt a katasztrófavédelmi elhárító központ és a jármű között. Ha szükséges, azonnal küldik a segítséget a bajba jutott autósnak, akinek az elektronikus eszköz révén azonnal tudják a pontos földrajzi helyzetét.

A hálózatba kapcsoltság olyan hétköznapi helyzetekben is életmentő lehet, amikor például vezetés közben, városi forgalomban arra leszünk figyelmesek, hogy szirénázó mentőautót hallunk. Halljuk, de még nem látjuk. Van olyan tesztelés alatt álló rendszer, amely ilyenkor, a hálózatba kapcsolt és egymással kommunikáló járművek révén, pontosan közli a környék járműveivel, honnan, melyik irányból és mikor várható a mentő. 

Az autóba szerelt vezetősegédek ma már megszokottak, de a jövőben ezek a rendszerek sokkal határozottabb együttműködésben vesznek majd részt, akár autók közötti és autó-infrastruktúra közötti kommunikációval is kiegészítve. Miért jó ez a gyártóknak? Egyszerűen azért, mert folyamatosan nyomon követhetik termékeiket, a telematikai rendszerek révén hamarabb értesülhetnek lappangó hibákról, mint maga az autóban ülő tulajdonos, aki észre sem veszi, hogy egy szoftverfrissítés során éppen milyen változások történtek az autójában. Talán csak az tűnik majd fel, hogy mennyivel halkabb lett a légrugókat működtető kompresszor...

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....
2025.01.26
A Mercedes-Benz E-osztály elnyerte az Euro NCAP 2024-es, a „Best Performer”, általános biztonsági....
2025.01.26
A bevezetése óta már több mint 100.000 megrendelést adtak le az új Peugeot E-3008-asra. Figyelemre....
2025.01.26
A Toyota nyolcszoros világbajnoka szombaton ismét hibátlanul teljesített, tovább növelve előnyét a....