autóbuszgyártás

Így képzeltük a keleti nyitást?

2015.04.13.

Török midibuszok a Várban, lengyel Volvók a Volánoknak - ki beszél már Nemzeti Autóbusz Programról?

BKV-kék Ikarus 405-ös a Várhegy lábánál. Háta mögött az Alagút szája
A Várnegyed és a Gellért-hegy a magyar főváros idegenforgalmi szempontból kiemelt helyszíne. A szelfibottal sétálgató japán turisták számára aligha szemet gyönyörködtető látványosság - még ha műszaki kuriózumnak elmegy - a kormot okádó Ikarus 405-ös buszok szerepeltetése. Ezeknek a járműveknek már rég az old timer fesztiválokon lenne a helyük, mégis megmásszák naponta a Várhegyet és a Citadellát. Pedig hat évvel ezelőtt,  2010 tavaszán már rendelkezett a BKV egy elbírált midibusz tenderrel, amelynek győztese a hazai gyártmányú Rába-Molitus-Webasto S91-es busszal váltotta volna le a jó öreg Ikarusokat. Azóta zajlik a szomorújáték a beszerzés körül, és azóta annyit sikerült elérni, hogy a kormány most rábólintott 16 török gyártmányú midi megvásárlására. Csakhogy a BKV eredetileg 90 járművel teljesítette az adott vonalakat, azaz a meccsnek még nincs vége.
 
Némileg hasonló pályát járt be a Volán társaságok buszbeszerzése és a hazai autóbuszgyártók helyzetbe hozása. A jelenlegi kormányzat egyik első intézkedése volt a Volán társaságok számára az új járművek beszerzésének a leállítása. Addig sem vásároltak nagykanállal a cégek, hiszen anyagi lehetőségeik, hitelfelvételük szűkös volt, de kisebb sorozatokra beruháztak, és a hazai manufaktúrák ebből valahogy fennmaradtak. Az új kormány új konceopciót alkotott.
 
A Nemzeti Autóbusz Program keretében egyfelől összevonták a Volán társaságokat, másfelől koncentrálták a buszbeszerzést is. Ennek eredményeként - kivételektől eltekintve - a többségi állami tulajdonba került Rába kapott felhatalmazást, hogy szerződött partnerével, a Volvóval együttműködve kielégítse a hazai igényeket. Az egyetlen probléma, hogy a Volvo járművek mind a mai napig Lengyelországban készülnek, és nemhogy a magyar busz- és alkatrészgyártók termékei nem kerülnek bele, de még a Rába saját fejlesztésű futóművét sem sikerült belobbizni a kasztni alá.
 
A keleti nyitás a magyar buszgyártás szempontjából tehát annyit jelent, hogy keletről (is) szabadon bejöhetnek a piacra a másutt gyártott termékek, majd azt a magyar adófizetők pénzéből megvesszük. A Nemzeti Autóbusz Program kifejezést a Google keresője nem találja a kormányzat oldalain, pedig a fejlesztési tárca államtitkára jelentette be 2012 őszén.
Jámbor Gyula

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....
2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy nagyon fontos határidő jár le autósoknak....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....