BKV-kék Ikarus 405-ös a Várhegy lábánál. Háta mögött az Alagút szája
A Várnegyed és a Gellért-hegy a magyar főváros idegenforgalmi szempontból kiemelt helyszíne. A szelfibottal sétálgató japán turisták számára aligha szemet gyönyörködtető látványosság - még ha műszaki kuriózumnak elmegy - a kormot okádó Ikarus 405-ös buszok szerepeltetése. Ezeknek a járműveknek már rég az old timer fesztiválokon lenne a helyük, mégis megmásszák naponta a Várhegyet és a Citadellát. Pedig hat évvel ezelőtt, 2010 tavaszán már rendelkezett a BKV egy elbírált midibusz tenderrel, amelynek győztese a hazai gyártmányú Rába-Molitus-Webasto S91-es busszal váltotta volna le a jó öreg Ikarusokat. Azóta zajlik a szomorújáték a beszerzés körül, és azóta annyit sikerült elérni, hogy a kormány most rábólintott 16 török gyártmányú midi megvásárlására. Csakhogy a BKV eredetileg 90 járművel teljesítette az adott vonalakat, azaz a meccsnek még nincs vége.
Némileg hasonló pályát járt be a Volán társaságok buszbeszerzése és a hazai autóbuszgyártók helyzetbe hozása. A jelenlegi kormányzat egyik első intézkedése volt a Volán társaságok számára az új járművek beszerzésének a leállítása. Addig sem vásároltak nagykanállal a cégek, hiszen anyagi lehetőségeik, hitelfelvételük szűkös volt, de kisebb sorozatokra beruháztak, és a hazai manufaktúrák ebből valahogy fennmaradtak. Az új kormány új konceopciót alkotott.
A Nemzeti Autóbusz Program keretében egyfelől összevonták a Volán társaságokat, másfelől koncentrálták a buszbeszerzést is. Ennek eredményeként - kivételektől eltekintve - a többségi állami tulajdonba került Rába kapott felhatalmazást, hogy szerződött partnerével, a Volvóval együttműködve kielégítse a hazai igényeket. Az egyetlen probléma, hogy a Volvo járművek mind a mai napig Lengyelországban készülnek, és nemhogy a magyar busz- és alkatrészgyártók termékei nem kerülnek bele, de még a Rába saját fejlesztésű futóművét sem sikerült belobbizni a kasztni alá.
A keleti nyitás a magyar buszgyártás szempontjából tehát annyit jelent, hogy keletről (is) szabadon bejöhetnek a piacra a másutt gyártott termékek, majd azt a magyar adófizetők pénzéből megvesszük. A Nemzeti Autóbusz Program kifejezést a Google keresője nem találja a kormányzat oldalain, pedig a fejlesztési tárca államtitkára jelentette be 2012 őszén.
Jámbor Gyula