Mini Countryman

Így gyártják az elektromos MINI Countryman modellt - sok fotó!

2024.03.06.

Folytatódik az elektrifikáció a BMW Group lipcsei gyárában: a belsőégésű erőforrással szerelt, új MINI Countryman sorozatgyártásának beindítása után négy hónappal a létesítmény a tisztán elektromos meghajtású modellváltozatok sorozatgyártását is megkezdte.

A zéró emissziójú BMW i3 leköszönése után új modellsorozattal tért vissza az elektromos mobilitás Lipcsébe, ahol egyazon gyártósoron már két márka háromféle hajtáslánc-változatban elérhető négy különböző modellje lát napvilágot: a BMW 1-es sorozat, a BMW 2-es Active Tourer (plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával kiegészítve), a BMW 2-es Gran Coupé és a MINI Countryman (tisztán elektromos meghajtással és belsőégésű erőforrásokkal egyaránt).

A tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman fontos lépés a brit prémiummárka azon célja felé vezető úton, amely mentén 2030-ra teljesen emisszió-mentes gyártóvá érik. Az újdonság károsanyag-kibocsátás nélkül váltja valóra a hálózatról tölthető gokartos vezethetőség élményét, kétféle teljesítményszinten: a 150 kW / 204 lóerő maximális teljesítményre képes MINI Countryman E (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 15,7 – 17,4 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 0 gramm / km; tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 423 – 462 km) és az intelligens összkerékhajtással szerelt, 230 kW / 313 lóerő maximális teljesítményű MINI Countryman SE ALL4 (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 16,8 – 18,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 0 gramm / km; tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 399 – 432 km) modellpáros képében.

A BMW Group lipcsei gyárának karosszériagyártó, karosszériafényező és összeszerelő üzemeit, valamint logisztikai megoldásait 2018 óta folyamatosan fejlesztik, hogy a létesítmény évente akár 350 000 darab új autó gyártására is képes legyen. Ez 100 000 darabbal több, mint korábban.

„Autóinkra és alkatrészeinkre egyaránt nagy a kereslet. Az elmúlt években a BMW Group mintegy 1,6 milliárd eurót invesztált a lipcsei üzembe, hogy újabb modelleket és hálózatról tölthető alkatrészeket gyárthassunk, most pedig gyártókapacitásunkat is növeljük – ami fantasztikus hír a létesítmény számára” – mondta Petra Peterhänsel, a BMW Group lipcsei gyárának igazgatója.

A megnövelt gyártókapacitás fő motorja az új MINI Countryman, amelyből 2024 végére napi szinten mintegy 500 darab készül majd – a naponta legyártott körülbelül 800 darab új BMW modell mellett. Rugalmas gyártórendszereinek köszönhetően ráadásul a lipcsei üzem képes folyamatosan lekövetni a változó ügyféligényeket, így például ha nő a tisztán elektromos meghajtású modellváltozatok rendelési aránya.

A rugalmas összeszerelési struktúrák egyúttal azt is lehetővé tették, hogy a tisztán elektromos meghajtású, új MINI Countryman modellt a mérnökök könnyedén integrálják a létesítmény sorozatgyártási folyamataiba. A helyzet nagyon hasonló az eltérő hajtáslánc-technológiák integrálásáshoz, amelyek ugyancsak egyazon gyártósoron látnak napvilágot és készülnek fel a karosszériával való „házasságra”. A tisztán elektromos meghajtású modellek elektromos motorjait, váltóit és vezérlőelektronikáit (vagyis a mélyen integrált elektromos hajtáslánc-technológiát) szintén a lipcsei gyárban állítják össze egységgé. Kizárólag a vezérlőelektronika előállításához volt szükség új gyártósor kiépítésére.

A megnövelt gyártókapacitás stabilabb munkahelyeket és csak a járműgyártásban akár további 900 új munkatársat jelent. 2024 végére a BMW Group lipcsei gyára hozzávetőlegesen 7 000 embernek ad munkát. A munkaidőt mindegyik technológia esetében igazítani kell, idén szeptemberben pedig az üzem első ízben az éjszakai műszakot is bevezeti. Ez azt jelenti, hogy Lipcsében az új autók éjjel-nappal, három műszakban készülnek majd.

„A lipcsei gyár 2005-ben állt rendszerbe, a sorozatgyártás területén körülbelül 2 600 munkatárssal. Tizenkilenc évvel később ez a szám 7 000 fölé nő. Az évek során az üzem folyamatosan és jelentős mértékben fejlődött. Az éjszakai műszak bevezetése létesítményünk sikertörténetének újabb fontos mérföldköve és a müncheni központú vállalatcsoport Lipcse melletti elköteleződésének ékes bizonyítéka” – fogalmazott Jens Köhler, a lipcsei gyár üzemi tanácsának elnöke.

A tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman sorozatgyártásának beindításával az ötödik generációs nagyfeszültségű akkumulátorok mindhárom gyártási fázisa; a cellák bevonása, a modulgyártás és az akkumulátor-összeszerelés is képviselteti magát a BMW Group lipcsei gyárában. Mindhárom gyártási fázis egyre intenzívebben működik, jelenleg öt cellabevonó, három modulgyártó és kettő akkumulátorgyártó sorral.

„Az elektromos mobilitásra összpontosító technológiai átállás kellős közepén vagyunk. Lipcsében idéntől a nagyfeszültségű akkumulátorok házon belüli gyártásának mindegyik fázisa megtalálható, amely e tekintetben a következő nagy lépésünk” – mondta Markus Fallböhmer, a BMW Group akkumulátorgyártásért felelős részlegének vezetője.

2021 óta a BMW Group lipcsei gyára a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák egyre több alkatrészét állítja elő. Az üzemben már nem csupán a tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman nagyfeszültségű akkumulátorai, de a BMW iX1, a BMW iX2, a BMW i4, a BMW i5 és a BMW iX hajtáslánc-technológiáinak alkatrészei is napvilágot látnak. A létesítmény hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiai alkatrészeket előállító részlege mintegy 1 000 embernek ad munkát.

A nagyfeszültségű akkumulátorok gyártásának Lipcsében a BMW i3 és a BMW i8 korábbi üzemcsarnokai adnak otthont, amelyeket az új technológia igényei szerint alakítottak át és bővítettek ki. A gyárban egy körülbelül 61 000 négyzetméter alapterületű, új csarnok is felépült, amelynek két gyártósora évente összesen akár 300 000 darab nagyfeszültségű akkumulátor előállítására is képes. A BMW Group eddig több mint 900 millió eurót invesztált a lipcsei gyár hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákat előállító részlegébe.

Piaci bevezetésétől kezdve a tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman három kiegészítő karosszériafényezési árnyalatban is megrendelhető: ez a British Racing Green, a Chili Red és a Blazing Blue, amelyekhez igény szerint MINI-stílusú kontraszttető is társulhat. Ez utóbbit egy innovatív, ködmentes módszerrel viszik fel a karosszériára, amely kiváltképp erőforrás-hatékony és épp most vált sorozatgyártásban is alkalmazhatóvá. A ködmentes módszer új technológiája képes megelőzni a hagyományos karosszériafényezési eljárások során keletkező, apró festékrészecskéket tartalmazó mellékköd kialakulását, amely nagymértékben megkönnyíti a több árnyalat felvitelét, hiszen így a maszkolás fáradságos folyamata megszűnik.

A ködmentes módszer a karosszériafényezési folyamatok során keletkező emissziót is csökkenti, mivel a fényezőkabinból távozó gázok kevesebb tisztítást igényelnek. A módszer alkalmazásához ráadásul jóval kevesebb kondicionált levegőre van szükség, vagyis olyan levegőre, amelyet pontosan a karosszériafényezéshez optimális hőmérsékletűre és páratartalmúra hoznak. Végeredményben így a levegő temperálása és a távozó gázok kezelése is kevesebb energiát igényel.

Az új MINI Countryman sorozatgyártásának beindítására a fényezett kontraszttető szárítását végző égéstechnológiát is átalakították, amely mostantól bivalens rendszerrel dolgozik. Ez azt jelenti, hogy a technológia hidrogénnel (H2) és gázzal (metán, CH4) is képes működni, a két üzemanyag között pedig működés közben is lehet váltani. Az új MINI Countryman fényezett kontraszttetőit öt ilyen, bivalens rendszerrel dolgozó technológia állítja elő.

Lipcsében a karosszériafényező üzem többi égéstechnológiáját is fokozatosan bivalens rendszerrel dolgozó technológiára váltják át, a következő hat hidrogén-képes égő nemrégiben állt rendszerbe. Ezzel a BMW Group lipcsei gyára ismét autóipari úttörővé vált, amely minden korábbinál alacsonyabb emisszió mentén képes fényezni a létesítményben készülő új autók karosszériáját. „Célunk, hogy gyártási folyamatainkat a fosszilis tüzelőanyagok zöld hidrogénnel történő helyettesítésével a lehető legnagyobb mértékben dekarbonizáljuk” – nyilatkozta Petra Peterhänsel, a BMW Group lipcsei gyárának hosszútávú gondolkodásmódját nyomatékosítva. Ehhez hálózatból kinyerhető, elegendő mennyiségű zöld hidrogénre lesz szükség. A régió jelenleg egy saját, regionális hidrogénhálózat létrehozását tervezi, amelynek a lipcsei üzem is nagy hasznát venné.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..