Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Így biztonságos az éjszakai vezetés

2022.02.13.

Éjszaka sokkal veszélyesebb autózni és bringázni, ezért Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában összeszedtünk néhány hasznos tanácsot, hogy mire figyelj este.

Nem titok, hogy az éjszakai vezetés veszélyesebb, mint a nappali, hiszen a közlekedőknek a rossz látási viszonyokkal, a figyelmetlen sofőrökkel és a fáradtsággal kell megküzdeniük. Ám sokszor nem lehet elkerülni, hogy este induljunk útnak, ezért néhány praktikus tippel segítünk, hogy biztonságosabb legyen az éjszakai közlekedés.

Kapcsolj extra defenzív fokozatba

A biztonságos közlekedés egyik alapelve a defenzív vezetés, ami azt jelenti, hogy védekező stílusban közlekedünk: amellett, hogy betartjuk a szabályokat és a jelzéseket, éberen figyelünk, és készen állunk arra, hogy a többi közlekedő esetleg valamilyen váratlan dolgot tesz, amelyre reagálnunk kell. Éjszaka ez különösen igaz, mert nagyobb az esélye annak, hogy egy ittas vagy álmos sofőr bukkan fel az úton, vagy egy bulizó fiatal váratlanul az úttestre lép. Tartsd szemmel a többi járművet, különösen azokat, amelyek szabálytalanuk közlekednek. Városon kívül figyeld az út melletti fák vonalát, mert sötétedés után felbukkanhatnak vadállatok.

Tartsd tisztán a szélvédőt

Éjszakai vezetés közben láthatóvá válnak azon a szennyeződések a szélvédőn, amelyeket nappal észre sem veszünk. Szánjunk időt arra, kívül-belül megtisztítjuk az ablakot, mert a szembejövő autók fénye megtörik a piszkos üvegen, és nagyon sokat ront a kilátáson, nehezebb lesz a forgalomra figyelni.

Éjszaka vezetésnél nagyon fontos a tiszta szélvédő

Ne nézd bele a szemből jövő autók lámpájába

Az éjszakai vezetés egyik legnagyobb kihívását az jelenti a kezdők számára, hogy ne nézzenek bele a szemközti sávban haladó autók fényszórójába. Valamiért vonzza a tekintetet az erős fény, de ez a legrosszabb, amit tehetünk, hiszen a szemed így nem tud alkalmazkodni a sötétséghez, nem tud elég gyorsan az erős fényről a sötétségre váltani.

Minimalizáld a belső fényeket

A műszerfal erős megvilágítása, a navigációs eszközök és a telefonok fénye elvonhatja a figyelmedet az útról, valamint a szemünk nem lesz elég érzékeny a sötétben. Csökkentsd a fényerőt, a kütyüket pedig – ha feltétlenül szükség van rájuk – használd éjszakai üzemmódban. Ha a hátad mögött halad valaki folyamatosan, nagyon zavaró tud lenni a középső visszapillantó tükörben visszaverődő fény. Ilyenkor használd a tükröt éjszakai pozícióban, a legtöbb autóban erre való az a kis kar a tükör alján.

Vezess lassabban

Éjjel beszűkül a látótér, sokkal kisebb területet lát maga előtt a vezető, és azt sem mindig egyformán jól. Nehezebb megítélni az esetleges veszélyeket, a többi jármű sebességét, a távolságot, a menekülési lehetőségek nincsenek megvilágítva. Ezért fontos, hogy éjszaka csökkentsd a sebességedet, haladj óvatosabban.

Ne vezess fáradtan

Az éjszakai közlekedési balesetek egyötöde azért következik be, mert az autóvezető fáradt, álmos. Mivel a testünk arra van tervezve, hogy este aludjunk, éjszakai vezetés során könnyen elálmosodhatunk. Nagyon veszélyes azt feltételezni, hogy úgysem lesz baj. Kutatások szerint ha már 18 órája ébren vagyunk, akkor úgy vezetünk, mintha ittasan, 5 ezrelékes véralkoholszinttel közlekednénk. Figyeljünk a fáradtság jeleire, és ha kell, álljunk meg, és pihenjünk, aludjunk.

Éjszakai kerékpározás

Mielőtt éjszaka indulnánk útnak biciklivel, nézzük meg, hogy megfelel-e a bringánk a KRESZ előírásainak. Megvannak-e az alábbiak?

• Előre egy fehér vagy sárga fényt adó lámpa, hátra egy piros fényt adó lámpa.
  • Elöl fehér, hátul piros fényvisszaverő macskaszem.
  • Az első keréken két darab borostyánsárga küllőprizma vagy a gumiabroncson lévő fehér fényvisszaverő gyűrű.

A lámpák mellett a fényvisszaverő ruházat is nagyon fontos, így sokkal hamarabb észrevesz a többi közlekedő. Ha csoportban tekertek, az is segít, hogy hamarabb észrevegyenek. Ha bármilyen műszaki problémánk van a biciklivel, ne induljunk el vele, mert a sötétben sokkal rosszabb egy műszaki gond miatt megállni, mint nappal.

A kötelező lámpákon és prizmákon kívül más dolgokra is figyelni kell, ha éjszaka bringázol

Érdemes olyan útvonalat választani, amerre már jártunk nappal is. Így megismered az esetleges nehezebb, veszélyesebb szakaszokat, amelyeket este nem vennél észre. Figyelj az út minőségére is, mert a kátyúkat, gödröket, veszélyes padkákat szinte lehetetlen észrevenni éjszaka.

Gyalog is jobban kell figyelni

Éjszaka a gyalogosoknak is figyelembe kell venniük, hogy sötétben sokkal nehezebben fogják észrevenni őket az autósok, mint nappal, világosban. Ezért legyenek sokkal körültekintőbbek este, ne lépjenek ki hirtelen az úttestre, főleg egy nehezen belátható, sötétebb helyről, amit például az utcai lámpa sem világít meg. Fontos az óvatosság a zebránál is, mert előfordulhatnak olyan fényviszonyok, tereptárgyak, amelyek megnehezítik az autósok dolgát, hogy időben észleljék a gyalogost. Egy kicsit gondolkozzuk az autóvezető fejével, képzeljük bele magunkat az ő helyébe, hogyan fog majd észrevenni minket. A gyalogosok is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy könnyebben meglássák őket: ha sötétebb helyeken, pláne járda nélküli utcákon sétálunk, sokat segíthet egy-egy fényvisszaverő karpánt, vagy láthatósági betétekkel felszerelt kabát.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

Az oldal fő támogatója

2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....