Hummer
Nem volt könnyű megtanulni a Humvee nevet. Az angol High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle, vagyis a nagymozgékonyságú, többcélú kerekes jármű rövidítése, a HMMWV betűk hangzanak HUMVEE-nek összeolvasva.
Nevét már a kölykök is megtanulták kiejteni, most egy újabbat kell bemagolni. mert hamarosan több hadsereg is kiszuperálja a klasszikus veteránt. Az új katonai jármű, a JLTV, ami a Joint Light Tactical Vehicle szavak rövidítése és az elsők már szolgálnak az amerikai hadsereg és haditengerészet, valamint a különleges egységek járműflottájában, sőt, jutott már belőle európai védelmi erőknek is.
A Pentagon-program szerint 2050-ig eltűnnek az amerikai hadseregből a Hummerek, melyeket Oshkosh páncélozott terepjárókra cserélnek. Máris tízmilliárd dollár értékű megrendelést kapott a gyártó cég az JLTV különböző változataira. A terméklistán szerepel teher-, és csapatszállító, valamint mobil fegyverplatform, mely az adaptív futóművüknek köszönhetően kényelmesebb, erősebb aknavédelmével biztonságosabb.
Az amerikai Védelmi Minisztérium a Hummvee utódjául az Oshkosh Joint Light Tactical Vehiclet (JLTV-t) választotta, a könnyű taktikai terepjáróból és a hozzá való utánfutóból 73 ezret terveznek beszerezni.
Hajtásláncának beszállítója a General Motors, V8-as dízelmotorja dinamikusabb és már bizonyított sok millió amerikai kisteherautóban, terepjáróban: a 6,6 literes, 305 lóerős, 705 Newtonméter forgatónyomatékú GM Duramax dízel hatfokozatú automata Allison sebességváltón át hajtja mind a négy kereket. A 3+1 fő szállítására alkalmas JLTV sebessége 101 km/h, hátra 13 km/h.
A 300 kilométeres hatótávolságú jármű hossza 6,2 m, szélessége 2,5 m, magassága 2,6 m.
A JLTV programba bedolgozott a Boeing, a General Dynamics, az AM General, a Force Protection Inc, a DRS Technologies, a BAE Systems, a Navistar, a Northrop Grumman, az Oshkosh Truck, a Lockheed Martin, az Alcoa Defense, a JWF Industries, a Blackwater és a Raytheon.
A védelmi minisztérium első körben 5500-at rendelt a járműből a tengerészgyalogságnak, majd további 11,5 ezret a hadseregnek, a kiírás összesen 55 ezer járműről szól, ezen felül jönnek még a cégnek a külföldi üzletek. Az Oshkos eddig harminc országba több mint négyezer JLTV–re kapott rendelést, ami 2026-ig leköti kapacitását, a litván és román hadsereg az első szériából több százat rendelt, többtucatnyi már szolgálatba is állt a szomszédban.
Az első 23 ezer az Oshkosh Defense telephelyén készült, ezek már szolgálatba álltak az USA-ban. A némileg megkésett tavalyi tender következő kontingensére azonban már nem az Oshkosh, hanem a korábban Humveekat gyártó AM General kapott megbízást.
A tervek szerint az amerikai hadsereg Európában állomásozó hadosztályai is több ezret kapnak majd. Az AM Generalnak idén ősszel kell elindítania az JLTV gyártást a 96 hektáros Indiana állambeli Mishawaka Manufacturing telephelyén.
Ezzel véget is ért a Hummer korszak. Az amerikai hadsereg pályázatára 1979-ben elkészült az AM General prototípus, ami még farmotoros, négyszemélyes buggy volt. 1983-ban készült el a H1-es változat. Ez már nem orrmotorral, hanem az első tengely mögé épített V8-assal és portálhidakkal készült.
A prototípust tizenegy hónapa alatt rakták össze a győztes AM General Corporation üzemében, majd 1980-ban a Nevada sivatagban és a sarkkörön túl tesztelték.
A gumikerekű jármű jobban bírta a sziklás terepet is, mint az amerikai hadseregben rendszeresített Abrams tank, miközben Galaxy repülőgépből menetközben is képes volt „kiugrani”, igaz, csak földközelben, de már ezzel is gyorsíthatta a hadműveletet és alkalmas lett kommandós bevetésekre.
Az 1992-es Öböl háborúban lett közismert, mert a Hummer képekkel volt tele a világsajtó. Jó terepjáróképességét a Mercedes Unimognál már bevált áttételes kerékagyú kihajtási rendszer biztosította, valamint negyven centiméteres hasmagassága. Ennek és kilencven centiméteres kerekeinek köszönhetően a H1-es 0,76 méteres gázlókon is könnyen átszáguldott és megmászta a hatvan fokos emelkedőt.
Országúton nyolcvanas tempónál húsz liter benzint fogyasztott a Hummer H1-es, melynek acélalvázra épülő ragasztott és szegecselt alumínium karosszériájának az előírások szerint erős igénybevétel esetén is tizenkét évet kellett kibírnia.
A Hummer H1-esből tizennégy év alatt 120 ezret gyártottak, a legnagyobb vevő a Pentagon volt, mely először 1983-ban 55 ezret, majd 1989-ben további 33 331 darabot rendelt, a százezredik katonai modell 1992 márciusában készült el.
A Hummer beszállítás ötmilliárd dolláros üzlet volt az AM Generalnak, amire később lecsapott a General Motors, ám csak a gyárat és nevet sikerült megszereznie, a katonai megrendelésekről már lekésett.
A megállapodás értelmében magánszemély sokáig nem vásárolhatott H1-est, a korlátozást 1991 júniusában oldották fel, azóta 12 ezer polgári változat kelt el. A raj-GAZ puritánságú katonai Hummer persze kevés volt a gazdag sznoboknak, ezért bőrülést, légkondicionálót, hifit, motoros tükröket és ablakemelőket kapott.
Elsőként a színészből kaliforniai kormányzóvá lett Arnold Schwarzenegger vett. Hummer üresen is három tonnát nyomott. Az ősmodell vevői között volt a teniszező Andre Agassi, az énekes MCHammer és a bokszoló Mike Tyson.
Akkoriban a legolcsóbb 2 személyes platós Hummer 44 ezer dollárba került, a celebek által kedvelt négyüléses kemény tetős változatért 62 ezer dollárt kellett fizetni. Az ezredforduló után már kevésbé fogyott a H1-es ősmodell, a környezettudatosabb ( folyékony hidrogénnel működő üzemanyagcellás) modellből csak néhány készült.
A márkát birtokló új tulajdonos, a General Motors 2003-ban mutatta be a H2-est, 2006 januárjában a H3-ast, 2022-ben pedig az elektromos változatot, melyre érthető műszaki és logisztikai okok miatt nem tart igényt a hadsereg.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!