Bemutató

Hozzánk is bekukkantott az új Mini

2023.12.18.

A jövő tavasszal piacra lépő új e-Mini és testvérmodellje, a Countryman minap Pesten tett egy tiszteletkört. Bemutatkozásából kitűnt, hogy a BMW-hez tartozó brit márka rákapcsolt a villanyosokra, bár kínálatában maradt még hely a benzineseknek is.

Szerző: Heimer György

Az elektromobilitás jegyében fogant immár ötödik generációs Mini ezúttal is úgy újult meg, hogy tovább viszi a nemzedékeken át őrzött génjeit. Minden csupa új, miközben maradt a formai sziluett, ahogy, azt zseniális alkotója, Alec Issigonis több mint hatvan évvel ezelőtt először felskiccelte. Elől hátul újrafazonírozott dizájnban világítanak a lámpatestek, oldalt nagyobbak kerékjárati ívek, süllyesztettek a kilincsek, új színkombinációkban pompáznak a karosszériák. 

Ám nagy változás, hogy az új Mini tisztán elektromos, kétféle teljesítménnyel, új típusjelöléssel lép színre: a Cooper E 135 kW (184 LE), a Cooper SE 160 kW (218 LE) változat elektromosan is gokartos vezethetőséget ígér. A kisebbik 7,3, az erősebb 6,7 másodperc alatt sprintel százra, a hatótáv pedig 300, illetve 400 km körül alakulhat. Cooper E ára 13,225 millió, a Cooper SE 14,9 millió forintnál kezdődik. Az is a változások fontos része, hogy négyféle felszereltségi csomag (Essential, Classic, Favoured, John Cooper Works) közül lehet majd választani. A most bemutatott három ajtós Minin kívül lesz majd ötajtós és kabrió kivitelű is, a furgonos Clubman viszont búcsúzik. A jövő tavasztól elérhető Mini választékban viszont helyet kapnak benzinesek is, azok műszaki adatait, árait még nem tették közé.

Az újítások sorában nem kevésbé látványosak a digitális technikák, mindenekelőtt a műszerfal közepén kialakított kör alakú központi érintőképernyő. Az oled technikájú, 24 centiméteres átmérőjű kijelző szolgál a menetadatok és a szórakoztató szolgáltatások megjelenítésre. Színes grafikákkal, tűéles felbontásban. Az már dizájn-geg, hogy ez a kerekded display is az ős-Miniből eredeztetett középső nagy óracsoportjára hajaz – csak éppen már digitális tudással. A sokféle szokásos infotaintment szolgáltatás mellett számos vezetéstámogató funkció hangutasításokkal is vezérelhető. Aztán ott van a Mini Intelligent Personal Assistant névre keresztelt rendszer, amely folyamatosan tanulja az ismétlődő útvonalakat, így például memorizálja, hogy automatikusan lehúzza az ablakot, amint kocsi behajt egy parkolóházba.

De ez még nem minden. A BMW csoport maga fejlesztette szoftveres operációs rendszere nyomán változott a kerek kijelző alatti fizikai kapcsolók funkciója, külleme is. Eltűnt az eddigi Mini-generációk repülőgépes kinézetű billenős kapcsolósora: helyébe egy új tervezésű, négy egységből álló kapcsoló-együttes lépett. Ezekkel a fő vezetési funkciók, (rögzítő fék, sebességváltó-előválasztó, vezetési módválasztó, hangerőszabályzó) érhetők el. „Maximális szimplicizmus” – hirdeti a Mini-szlogen, s ezt éppen úgy vonatkoztatják a kapcsolósorra, mint a márka formanyelvének egészére. A marketingszöveg azt sem mulasztja el hangsúlyozni, hogy a kocsi-belső kárpitanyagaihoz már csak újrahasznosított textilt használnak, az ülések huzatainál állati eredetű bőrök helyett csak vegán jöhet szóba.

Bár a Mini brit márkaként van elkönyvelve, a BMW gyártóbirodalmán belül több helyütt készülnek majd az új modellcsalád tagjai. Tradicionális gyártóhelyén, az angliai Oxfordban jövőre kezdik a három- és ötajtós Mini, valamint a Mini Cabrio benzines motorokkal szerelt következő nemzedékének előállítását, majd 2026-ban itt indítják be egy újabb közbülső modell, a Mini Aceman gyártását. Csupán az angliai termelés megújítására nem kevesebb, mint 600 millió fontot (270 milliárd forint) fordítanak. Ezzel párhuzamosan a BMW lipcsei gyáregységében mostanában startol az elektromos és a benzines Countryman, míg Kínában, a Great Wall Motors céggel közös vállalkozásban az ott gyártásba vett Mini Cooper és Aceman típusokat jövőre már onnan is exportálják.

Maxi Mini

A Mini Cooper főként a hátul szűkös méreteivel szemben az új Mini Countryman nagyot nőtt: a hosszában 4433 mm, a széltében 1843 mm kocsi már majdnem akkora, mint a BMW X1-es. A városi terepjáró méreteinek növelését többi között azzal indokolják, hogy a szingli Mini-rajongóknak családossá válva legyen választási lehetőségük, maradjanak a márkánál. A Mini család további bővítését célozza, hogy áprilisban jön majd egy új közbülső modell, a kizárólag csak tisztán elektromos Aceman. A Countryman sorozat – amely prémiumos kivitelében a Cooper szerelvényeiből építkezik – mellső- és összkerékhajtással, három benzines, egy dízel, továbbá kétféle e-hajtással válik majd teljessé. Az értékesítés februárban a belső égésű motorokkal szerelt változatokkal kezdődik. A belépő modell ára 13 millió 490 forint, a 300 lovas, négykerék-hajtású John Cooper Works kivitelű terepesért már több mint 20 milliót kell leszurkolni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....