járműgyártás

Hosszú távra tervez a Ford Otosan

2022.12.27.

A török autóipar motorjának és technológiai éllovasának számító Ford Otosan jelszava a „Future. Now” azaz a „Jövő, most”. Oda látogatva meggyőződhettem, hogy komolyan gondolják a megfelelést korunk kihívásainak, elvárásainak. Átalakítják teljes ökoszisztémájukat, bevonják fenntarthatósági törekvéseikbe az alkalmazottakat, a beszállítókat, és a márkakereskedői hálózatot.

A Ford Otosan a márka egyik „európai” bástyája – azért idézőjelben, mert történetesen Törökország kisázsiai részén, Gölcükben működik. Ám ettől függetlenül teljesen belesimulnak munkamódszerei és céljai a nemzetközi tendenciákba. A fenntarthatósági problémákat nagyobb témakörökre bontotta, mint a „klímaváltozás”, a „hulladék és körforgásos gazdaság”, a „víz”, a „sokszínűség és befogadás” illetve a „társadalom”.

Néhány tényadat a nálunk nem túl ismert autógyárról. 1959-ben alapították, alkalmazottainak száma közel húszezer, közülük 1500-an dolgoznak az erős kutatás-fejlesztésben. Gyártási kapacitása 471 ezer darab évente, előállít személyautókat, könnyű haszonjárműveket, nagy tehergépkocsikat, motorokat, sebességváltókat, hajtásláncokat és elektromos motorkerékpárokat. 2021-es nettó árbevétele nyolcmilliárd dollár volt. A Ford Otosan hét éve Törökország első számú exportőre, és 11 éve a legnagyobb török autóexportőr. Kétmilliárd dolláros beruházással fejleszti az új generációs elektromos haszonjárművek gyártását a Kocaeli üzemben, és új akkumulátor-összeszerelő sort létesít, hogy Törökország első autóipari vállalataként gyártson elektromos könnyű haszonjárműveket és akkumulátorokat. Egy másik beruházás 650 ezer darabra növeli járműgyártó kapacitást.

Beruházásaival és technológiai fejlesztéseivel az autóipari villamosítás hajtóerejének számító Ford Otosan közzétette, hogy már a közeljövőben zéró kibocsátású járműveket gyárt és értékesít, illetve hogy széndioxid-semlegessé tegye üzemeit, beszállítói és logisztikai szolgáltatásait. Arra törekszik, hogy 2030-ra csak zéró károsanyag-kibocsátású személyautókat, 2035-re zéró károsanyag-kibocsátású könnyű és közepes haszonjárműveket, 2040-re pedig zéró károsanyag-kibocsátású nehéz haszonjárműveket értékesítsen. Mindezzel, az E-Transit és az E-Transit Custom modellek egyetlen európai gyártójaként, létfontosságú szerepet játszik a Ford villamosítási stratégiájában.

Azt akarja, hogy törökországi gyártólétesítményei és kutatás-fejlesztési központjai 2030-ra széndioxid-semlegessé váljanak, és a telephelyein felhasznált összes villamos energiát száz százalékig megújuló forrásokból nyerje. Mivel az autóipar összetett rendszer, a Ford Otosan felméri és kiszámítja beszállítói széndioxid-kibocsátását, és feladatul tűzte ki, hogy 2035-re az ellátási láncának több, mint háromszáz beszállítója se bocsásson ki széndioxidot, illetve logisztikáját 2035-ig tervezi ugyanilyenné alakítani.

Továbbá elkötelezte magát a hulladékmentes működés mellett: teljesen kizárja működéséből az egyszer használatos műanyagokat, és 2030-ra harminc százalékra növeli az újrahasznosított és megújuló műanyagok arányát a járműgyártásban. Mivel az ivóvízkészletek is a fenntarthatóság létfontosságú elemei, a vállalat arra törekszik, hogy 2030-ra a Gölcük, Yeniköy és Eskişehir üzemekben negyven százalékkal mérsékelje az egy legyártott járműre jutó vízfelhasználást.

A jelenleg uralkodó társadalmi elvárások jegyében az autóiparban a legtöbb nőalkalmazottat foglalkoztató Ford Otosan 2030-ig ötven százalékra emeli a vezetői pozíciókban foglalkoztatott nők arányát. Kiegészítésképpen felvállalta olyan startupok támogatását, amelyekben a vezető pozíciók legalább felét nők töltik be. A vállalat 2026-ra százezer nőt szeretne elérni közösségi projektjei révén, amelyek célja a figyelem felkeltése, a képzés és a pénzügyi támogatás. A vállalat bejelentette, hogy harminc százalékra kívánja növelni a fenti területeken dolgozó nők arányát, márkakereskedői hálózatában pedig még ezt az arányt is megduplázza. Mindezek ésszerűségén már lehetne vitázni, tervezek is írni róla, Gondolatjel rovatomban.

A munkahelyi egyenlőség népszerűsítését célzó, sokszintű tevékenységével a Ford Otosan lett az egyetlen autóipari cég – és egyben az első és egyetlen törökországi ipari vállalat –, amely 2021-ben szerepelt a Bloomberg Nemek Egyenlősége indexén. A vállalat idén is megőrizte pozícióját ezen a listán, sőt az egyenlőségre összpontosító intézkedéseinek köszönhetően magasabb pontszámot ért el a tavalyinál. A cég régi törekvése, hogy Törökország legértékesebb és legvonzóbb ipari vállalata legyen; ezért számos konkrét célt tűzött ki, hogy valós közösségi értéket teremtsen. 2030-ig 35 százalékra szeretné növelni dolgozói részvételi arányát az önkéntes társadalmi tevékenységekben.

Személyes benyomások az üzemlátogatásról. Sok autógyárban jártam, tudom mivel összehasonlítani. Nagyon szervezett és magas fokon automatizált az egész, mindent digitálisan vezérelnek, ellenőriznek, szabályoznak. Targoncavontatású kis „vonaton” vittek körbe minket, olyan nyugodt légkört tapasztaltam, mint szinte még sehol, nyugodtan, természetes tempóban dolgoznak az emberek, itt aztán nem kell félni a minőség ingadozásától, vagy egy „hétfőn gyártott kocsi” hibáitól. Alaposan megnéztem három, szúrópróba-szerűen a szerelősor végéről kiemelt járművet: tökéletesen párhuzamos, keskeny karosszéria-fugák, minden simán, jó érzést adva működik, Nem hiszem, hogy „újságíró-vakításra” tettek volna ki preparált kocsikat, biztos vagyok, hogy egyenletes színvonalú a gyártás. A látottak szerint meg lehet bízni a Ford Otosan termékeiben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....