motorkerékpár

Honda CRF250 Rally teszt

2018.03.02.

A terepjáró

Egyszer már említettem a Honda tökön-babon átmenő modellcsaládját, ami hét tagból áll. Az igazság az, hogy közülük ő az, amelyikre a leginkább igaz ez a megállapítás. Mégpedig azért, mert ez egy könnyű, nagy hasmagasságú gép (270 mm!). Nem brutális teljesítményével tűnik ki, mert 25 lóerejével közelébe sem ér a versenyváltozat CRF 250R közel 40 lóerejének, de kezdő amatőrök nagyot élvezkedhetnek vele közepesen nehéz pályákon, ahogyan most is történt. És még oda is mehetnek közúton, ami nem lehetséges a verseny kivitellel. Apropó, közút. Sűrűn fokozott 6 gangos váltóját szorgalmasan kell kapcsolgatni a tempós haladáshoz, és autópályán, 130 felett hamar kifogy a szusz belőle. Ráérősen ballagva már kis fordulatról lehet vele menni, bár igazán 6000 felett él a gép. Persze ott sem szaggatja az istrángot, hanem megfontoltan gyorsul. De nem ezért szeretjük. Hanem ha odaértünk vele a földútra, ami a pályához vezet, egyre inkább elemében van. 

És végre, itt a katlan! Most lehet adni az arcának!

Na gyerünk!

Repül a… repül a… kis Honda!

Szóval itt az egyes, néha a kettes fokozat használható, eddig van kraft. De ide elegendő. Olyan természetességgel közlekedett 50 mm eső után egy nappal a katlanban, hogy rögtön megkedveltem. Mintha nem lenne számára akadály. A kísérőmotor (egy CX 500) már az odavezető felázott földúton nemtetszését fejezte ki, a CRF pedig megállíthatatlanul hatolt ott is. Na persze ilyen bütykös gumikkal, amikkel a CRF igyekezett, és amik aszfalton kissé csúszósak voltak, a földúton király lehetett. 

A hátsó Pro Link rugózás és az első, 43 mm belsőcső-átmérőjű villa óriási rugóútja (250 mm elöl, 265 mm hátul) közúti közlekedésnél kissé hintázó, de rossz úton, terepen majdnem mindent elnyel. Nem állítható a rugózás, de nem is szükséges. Előfordult, hogy egy ismerős útszakasz után eszembe jutott, hogy ez tegnap még kegyetlen, rázós szakasz volt. (persze másik motorral…) A hátsó ABS kikapcsolható, terepmotorhoz illően.

A kezelőszervek nem bonyolultak, nem is kell ide több. A mai divatnak megfelelő, logikus elrendezésű LCD képernyőt figyelhetünk menet közben. A szükséges adatokat látjuk. Benzinmennyiség, fordulatszám, sebesség, megtett km, óra és a visszajelző lámpák.

Érdekes a motor „arca” az aszimmetrikus, LED-es fényszórókkal. Mintha csálé szemüveget viselne a masina. De lát is rendesen.

Még néhány apróság. Az egyhengeres, négyszelepes motor nagyon diszkréten szól, szinte egyáltalán nem rezeg a kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően, és teljesíti az Euro 4 előírást két, hármas hatású katalizátorral.

Írtam már, hogy magas a motor. Annyira, hogy ha az Africa Twinnél azt írtam, szükség volt balettintézeti tanulmányokra a felüléshez, hát itt még inkább. Az ülésmagasság ugyanis 895 mm, tehát majdnem 90 cm! Próbáljátok ki otthon, milyen 90 cm magason átdobni a lábat átlagos testmagassággal… (és nem 20 évesen)

Hogy kinek való ez a motor? Mindenkinek, aki szeret terepezni, és kicsit bátrabb az átlagosnál. De azért a Honda a kezelési útmutatóban precízen leírta a terepezőknek szóló figyelmeztetéseit, például: szerezzen be engedélyt, ha magánterületre akar lépni. Vagy: lehetőség szerint ne egyedül motorozzon, hanem társaságban, hogy egymásnak segítséget tudjanak nyújtani. Ezek, és a többi jótanács is bizony megfontolandó.

Én megkedveltem, mint olyan gépet, amelynek a célja az élvezet úttalan utakon. Azért a terepes képek elkészítésénél helyet cseréltem a fotóssal, mert 30 kilóval könnyebb nálam, és így magasabbra ugrott a CRF. Ennek pedig őszintén örült a fiam, mert már régen sikerült megfertőzni a motorvírussal, és ezt a gépet különösen megszerette.

Műszaki adatok

Motor: 250 cm3 egyhengeres, négyszelepes, egy rezgéscsillapító tengellyel, furat x löket 76x55 mm

PGM-FI benzinbefecskendezés, két katalizátor

Károsanyag-besorolás: EU4

Max. teljesítmény: 18,2 kW (25 LE) 8500 f/p-nél

Max. nyomaték: 22,6 Nm 6750 f/p-nél

Menetkész tömeg:157 kg

Ülésmagasság: 895 mm

Váz: acél hídváz

Benzintartály: 10 literes

Futómű elöl: 43 mm csúszószár-átmérőjű Showa teleszkópvilla

Futómű hátul: alumínium lengővilla ProLink rugózással, Showa rugóelemmel

Gumiabroncs elöl: 3,00 – 21 56P

Gumiabroncs hátul: 120/80 - 18 M/C 62P

Tesztfogyasztás: 3,9 l/100 km (terepezéssel együtt!)

A tesztút hossza: 247 km, köszönet érte a Honda Hungary-nak

Papplaci

az öreg motoros

Képek: Papp Gergely, Papp László

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....