Bocsi Attila
Szerző: Lovasi Andrea/Torinó
Bocsi Attila neve nem ismeretlen a hazai és nemzetközi autós körökben. A magyar szakember 25 évvel ezelőtt kezdte karrierjét a Los Angeles-i Art Center College of Design egyetemén. Pályafutása során dolgozott Németországban, Svájcban, Franciaországban, s olyan járművek tervezése fűződik nevéhez, mint a Peugeot 107, Peugeot Expert, 5 by Peugeot, 508 RXH, s ő tervezte azt az autót is, mellyel Sébastien Loeb megnyerte a Pikes Peak nemzetközi hegyi versenyt 2013-ban. Megalkotta a Peugeot Vision GT-t a Granturismo cégnek, sőt, az Airbus H160 helikopterének külső megjelenése is az ő munkája. Bocsi Attila négy éve Olaszországban él. Dolgozott a Pininfarina lead designer-eként, jelenleg pedig főtervezőként az Icona torinói cégénél irányítja csapatát. (Az Icona nemzetközi vállalkozás, Los Angeles-i, Shanghai és torinói stúdiójában összesen 120 tervező dolgozik, 21 ország képviseletében.)
A Bocsi Attila által vezetett stúdió egyik legjelentősebb alkotása tekinthető meg 2020. január 20-ig a torinói Autómúzeumban. A Nucleus névre keresztelt jármű jelentős világ körüli utat tett már meg: Genfben, Shanghaiban, Los Angelesben, Pekingben is elismeréssel nyilatkoztak róla az autókiállítások résztvevői, s a tavaly debütált autó bekerült a „10 Best future concept cars 2018”, vagyis „A jövő 10 legjobb koncept autója 2018” közé.
Az Icona Nucleus a futurisztika és az emberközpontú gondolkodásmód szintézisét képviseli. Innovatív és elegáns, ötvözi az aerodinamika és az ergonómia igényeit, megmutatja, hogy milyen lesz a felső kategóriás autó a jövőben: elektromos luxusjármű, autonóm vezetéssel. Egy jármű, mely kivisz minket a repülőtérre, majd felveszi a gyerekeket az iskolába, azután elviszi a nagyszülőket bevásárolni vagy orvoshoz. Autonómiája összesen 1200 kilométer; 700 kilométert megtesz az akkumulátorokkal, 500 kilométert pedig az ún. hatótáv-hosszabbító hidrogén motorral.
A forradalmian új koncepciójármű a jövőbeli mobilitás paradigmaváltását mutatja be. A Nucleus egy vízió az eljövendő, 5-ös szintű autonóm vezetési lehetőségekről. Egy autó, mely látja a környezetet, észleli az akadályokat, és ezeket mérlegelve cselekszik – vagyis biztonságosan közlekedik. A fókusz többé nem a vezetésen, hanem az utazáson van.
A kiállított autó valójában egy egyterű jármű, mely semmiben sem hasonlít a mai, dobozszerű egyterűekre.
- Hiszen ez is volt a cél – nyilatkozta Bocsi Attila -, a legjobb helykihasználást nyújtó egyterű autó tervezése, igényes, jövőre mutató formában. (A Nucelus méretei: 5,25 méter hosszú 2,12 méter széles 1,75 méter magas 26 hüvelykes kerekekkel felszerelt.)
Ezt a szemléletet tükrözi a belső tér kialakítása is. Mint egy hatalmas védőbuborék, a Nucleus úgy öleli körül az utasokat. A hatalmas, átlósan kettéosztott üvegfelület egyik része lenyűgöző kilátást enged az elsuhanó tájra, a másik, félig átlátszó oldala pedig privát szférát biztosít az autóban ülők számára. A jármű belsejében a vezető hiánya nem csak a kormány és a műszerfal elhagyásában mutatkozik meg; a Nucelus belseje olyan, mint egy luxusszálloda nappalija. A teljes autonómia megjelenésével nincs többé arra szükség, hogy minden utas előre nézzen, a hatszemélyes autóban a kanapészerű ülések egy lounge benyomását keltik. Az utazás akár üzleti, akár szabadidős jellegű, a képernyőkkel és laptop-csatlakozásokkal felszerelt autóban mindig élmény.
- A Nucleus nemzetközi tervezés gyümölcse. A mi, torinói stúdiónk adta az alapötletet, rengeteg skiccet készítettünk, s ezek ötvözete lett az Icona új koncept járműve. A belső teret Amerikában álmodták meg, a számítógépes modell Shanghaiban készült, a fizikai modell pedig (karbon, műgyanta, polikarbonát felhasználásával) az olasz Cecomp cégnél, mely több mint 40 éve foglalkozik modell- és prototípuskészítéssel – avat be a részletekbe a magyar szakember.
- A technológia fejlettsége már ma is lehetővé teszi a részben vagy teljesen önvezető járművek gyártását (mint például a Tesla), de a jelenlegi infrastruktúra és az autók egymás közötti kommunikációja még nem eléggé kiforrott ahhoz, hogy az autók teljesen autonóm módon közlekedjenek. Emellett az emberi tényező is befolyásolja ennek a technológiának a teljes körű elterjedését – tájékoztat a tervező.
S hogy a Nucleus tervezője várja-e ezt az új korszakot, erre a szakember így felel:
- Remélhetőleg, mint a legtöbb, magamfajta „petrolhead”, még sokáig élvezheti a vezetés puszta örömét, mielőtt az önvezető autók teljesen átveszik az uralmat utakon.