közlekedésbiztonság

Hogy lesz így biztonságos a taxizás?

2022.03.27.

Hiányoznak a közúti biztonsággal kapcsolatos intézkedések a taxiszolgáltatásokról szóló új uniós irányelvből.

Az Európai Bizottság mobilitási osztálya új szabályozási iránymutatást adott ki az EU taxiszolgáltatásaira vonatkozóan. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council – ETSC) szerint ez egy újabb elszalasztott lehetőség az ágazat közúti közlekedésbiztonságának javítására. Hogy miért? Mert az új szabályok szinte egyáltalán nem tesznek említést a járművezetők, járművek vagy utasok biztonsági előírásainak javítását célzó intézkedésekről, annak ellenére, hogy a közlemény szót ejt az „állampolgárok biztonságos helyi közlekedésről”.

Az ETSC 2016-ban közzétett jelentése szerint a taxik közlekedésbiztonsági szempontjai nem sokban térnek el a magángépkocsik közlekedésbiztonságához képet. Ugyanakkor a taxisofőrök és a személyfuvarozó vállalkozások tulajdonosai szakmai felelősséggel tartoznak az utasok és a többi közlekedő biztonságáért. A taxisoknak – a hivatásos teherautó- és buszsofőröktől eltérően – a legtöbb  Európai Uniós tagországban nem kell tachográfot használniuk a vezetési idő ellenőrzésére, illetve nem kell speciális képzésen részt venniük. Az ETSC-jelentés számos jó gyakorlatot sorolt fel, melyek EU-szintű alkalmazásával számottevő mértékben lehetne lendíteni a közlekedésbiztonság színvonalán.

A tagállamok megkövetelhetik a kulcsfontosságú biztonsági kritériumok teljesítését a taxis igazolvány megszerzéséhez, és meghatározhatják a taxisok vezetési és pihenőidejét is. Egyes országok már elindultak ezen az úton. Az ETSC különösen csalódott volt amiatt, hogy a jogalkotók egyáltalán nem is konzultáltak a közlekedésbiztonsági szervezetekkel az összegyűjtött javaslatokról. Egyúttal a szervezet reméli, hogy a közlekedésbiztonsági kockázatok kezelése a jövőben magasabb prioritást kaphat a taxiforgalom európai uniós szabályozásában.

Az új irányelvek arról sem szólnak, hogyan kell kezelni az olyan kihívásokat, mint például az alkalmazásalapú taxiszolgáltatások használata miatti figyelemelterelés, és ugyancsak nem esik szó a sofőr fáradtságáról. A taxikban a biztonsági övek és a gyermekülések használata egy másik probléma, ennek kezelése ugyancsak rendkívül fontos lenne. Az ETSC szerint nem szabad felmentést adni a biztonságiöv vagy gyermekbiztonsági követelmények alól a taxisofőrök vagy a rövid utakon utazó utasok számára.

Jó, hogy van, de nem eléggé hangsúlyozza a közlekedésbiztonsági szempontokat (kép: ETSC)



Az ETSC rámutatott arra, hogy a taxiszolgáltatásokra vonatkozó helyi szabályozások előírhatják a járművek az átlagos autóknál magasabb biztonsági előírásoknak való megfelelését, így például az Euro NCAP ötcsillagos minősítését, az alkoholszondás indításgátlók alkalmazását, vagy az utasokat észlelő hátsó biztonságiöv bekapcsolására emlékeztető rendszereket. Ezek a lehetőségek szintén nem szerepelnek a most közzétett uniós javaslatokban. A tagállamok előírhatnák a taxiként használt járművek gyakoribb műszaki ellenőrzését is, hiszen ezeknek a járműveknek a normál személygépkocsiknál jóval intenzívebb a kihasználtságuk. Ezt a javaslatot egyébként az Európai Parlament is támogatta a közúti biztonságról szóló legutóbbi jelentésében.

Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója elmondta:

„A most kiadott új irányelv a taxiszektor számára jóval többet is mondhatott volna a közúti közlekedés biztonságáról. Az idősebb és kiszolgáltatott emberek milliói, akik mobilitásuk miatt a taxiközlekedésre támaszkodnak, ennél jobbat érdemelnek, csakúgy, mint a taxisofőrként alkalmazott férfiak és nők százezrei. A biztonságosabb taxik általában a közúti biztonságot is szolgálják, biztonságosabbá téve az utcákat minden közlekedő számára. Az új technológiák az egész taxis szektor számára remek lehetőségeket kínálnak a biztonság javítása érdekében a sofőr telematikai rendszerein keresztül, amelyeknek képesnek kell lenniük a sofőr munkaidejének, pihenőidejének, sebességének és viselkedésének rögzítésére és visszajelzésére.”

Decemberben az Európai Bizottság bejelentette, hogy azt szeretné, ha a munkaügyi szabályozás a jövőben úgy szabályozná a személyszolgáltatók foglalkoztatását, hogy az online „digitális platformokon” dolgozók munkavállalók, és nem egyéni vállalkozók. Ez azt eredményezheti, hogy az úgynevezett „gigagazdasági platformokon”, például az Uberen dolgozók milliói kapnák ugyanazokat a garanciákat, mint az alkalmazottak az egészségre és biztonságra, a táppénzre és a munkaidőre vonatkozóan, ami hozzájárul a közúti közlekedésbiztonság fejlődéséhez. Az ETSC az EU francia elnökségéhez intézett, nemrégiben közzétett memorandumában fejti ki véleményét arról, hogy a platformdolgozókról szóló irányelvet miként lehetne felhasználni a munkavégzéshez kapcsolódó közúti közlekedésbiztonság javítására.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....