ADAC

Hitelességi botrány rázta meg a német autóklubot

2014.02.17.

Nemcsak a német autóklub tagságát, lapjának olvasóit, a német közvéleményt vezette félre, de áttételesen az egész európai autóipart rossz hírbe hozta az az ADAC teszt, amelyről kiderült, hogy valótlan adatokon nyugszik.

Szerző: Jámbor Gyula

Hetek óta tart Németországban a botrány, amelynek nem kevesebb a tétje, mint hogy hihetnek-e az autók üzemben tartói, a márkák rajongói, a hatalmas német autóipar vásárlói és persze a gyártók, kereskedők, beszállítók a német autóklub, az ADAC által közzétett sorrendeknek, adatoknak, teszteredményeknek. Az ADAC - szemben a mi Autóklubunkkal - ugyanis nagy tekintélyű, -súlyú, -méretű szervezet, mely kiterjedt tevékenységet folytat, többek közt biztosítótársaságot és távolsági autóbuszjáratokat is üzemeltet. Ki ne ismerné az autómárkák megbízhatóságáról évről évre közzétett, az ADAC autómentőinek adatain nyugvó listákat, amely sok vásárlói döntést befolyásolt, hiszen ki venne szívesen olyan gépkocsit, amely előbb-utóbb tréleren végzi?

De ugyanígy zsinórmértéknek számít az autósok körében a téli- és nyári gumiabroncs teszt, amely leleplezi a nagy gyártók gyengébb szériáit és felfedezi a feltörekvő márkák kiugróan jó modelljeit. Az ADAC emellett számos más kérdésben is igyekezett a vevők segítségére lenni, legyen szó gyermekülésről, akkumulátorról vagy autópálya-pihenőről. A legnagyobb érdeklődés természetesen az egyes modellek milyenségéről született ADAC-teszteket kíséri. Amelyik járgányra a cég ráüti a nagy piros bélyegzőt, azt a vásárló nyugodt szívvel leelőlegezheti.

Mindezek a jelentős vívmányok kerültek veszélybe, miután a múlt héten lemondott az ADAC elnöke. Peter Meyer az említett, a több mint 18 milliós tagságú szervezet hitelességét megkérdőjelező sajtóleleplezésekbe bukott bele. A szervezet felső vezetéséről az utóbbi hetekben egyebek között kiderült, hogy meghamisították a “Németek kedvenc autója” felmérés eredményeit. Az ügy előzménye, hogy az ADAC január 14-én a 2014-es “Sárga Angyal” díjat az ADAC Motorwelt olvasói között végzett felmérés eredménye alapján a Volkswagen Golfnak adta. Másnap a Süddeutsche Zeitung manipulációval vádolta meg a szervezetet, mivel  a felmérésben a VW Golf mindössze 3409 szavazatot kapott, szemben az ADAC által közölt több mint 34 ezer szavazattal. Az ADAC heteken át tagadott, majd végül elismerte a manipulációt. A beismerésnek lavina-szerű hatása volt az autószektorra és az egész német közéletre.

Elsőként az autógyárak reagáltak, a győztessé nyilvánított Volkswagen, majd a Daimler is elhatárolódott az ADAC praktikáitól. A BMW közölte, hogy évekre visszamenőleg visszaadja “Sárga Angyal” díjakat. A díj körül kirobbant botrány kétségessé teszi a szervezet többi tesztjének hitelességét is - jelentette ki Ferdinand Dudenhöffer professzor, a Duisburg-Essen egyetem CAR autóipari kutató intézetének az igazgatója. Ezek után alapos vizsgálat alá kell venni a meghibásodási statisztikákat is, mondta a rangos német autóipari szakember, és hozzátette, az ADAC-nál valami nagyon nincs rendben. Ezt támasztja alá több további visszaélés híre. A sajtó kiásta, hogy az ADAC-vezetők üzleti utakra használták a szervezet mentőhelikoptereit. Egy menedzserről kiderült, hogy ADAC-repülőgéppel utaztatta a fiát egyiptomi nyaralásra, mert lekéste a menetrendszerinti járatot. A klub egyik regionális vezetőjéről pedig azt tudta meg a sajtó, hogy mentőhelikoptert rendelt egy másodosztályú Bundesliga-mérkőzés helyszínére, mert felázott a pálya. A vizet a helikopter pörgő rotorjával keltett erős légmozgással szárították fel. Erre beindult a nagypolitika is. Heiko Maas igazságügyi miniszter közölte, hogy az elnök távozása nem elég az eltékozolt bizalom visszaszerzéséhez. Az ADAC-nál átláthatóságra és mélyreható reformokra van szükség.

Az ADAC az egyik legismertebb társadalmi szervezet Németországban. Befolyását mutatja, hogy lapjának, a Motorweltnek a tavalyi parlamenti választások előtti kampányban hosszú interjút adott  Angela Merkel kancellár és a szociáldemokraták kancellárjelöltje, Peer Steinbrück is. A klubnak 18,6 millió tagja van, és az autómentés mellett kiterjedt üzleti tevékenységet folytat. Az állami támogatással működő szervezet éves bevétele a legutóbbi, 2012-es adatok szerint több mint egymilliárd euró.

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 02. 17-i számában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....
2025.01.14
Miképpen a világ számos, autógyártó nagyhatalomként számontartott országában, Dél-Koreában is a....
2025.01.14
A 16. Africa Eco Race látványos módon ért véget a Lac Rose ikonikus partjánál, folytatva Thierry....
2025.01.14
Igen bátor és ambiciózus jóslatba bocsátkozott a Nio kínai autógyár vezetője, szerinte sok márka....
2025.01.14
Egy kiváló hatásfokú benzinmotor, amely hibrid modellekbe éppúgy beépíthető, mint sportkocsikba....
2025.01.14
Az autósok mezőnyében a katari Nasszer al-Attijah nyerte a keddi kilencedik szakaszt az autósoknál....
2025.01.14
Az elektromos mobilitás folyamatos térnyerésével a nagyfeszültségű akkumulátorok....