Tengeri hajózás

Hétezer autót visz a hátán, és öt vitorlával hasít az Óceán Madara

2021.02.09.

Fantasztikus mérnöki alkotás van készülőben. Egy 200 méter hosszú teherhajó, melynek minimális a károsanyag-kibocsátása. A hagyományos, szennyező motorok helyett öt vitorlaszárny repíti, amelyek magassága eléri a 80 métert.

A teherszállító monstrum egy svéd konzorcium projektje, melynek célja, hogy forradalmasítsa a tengeri közlekedést és szállítást. A különleges hajó a tervek szerint képes lesz arra, hogy 7000 járművel megrakodva szelje át az Atlanti-óceánt – környezetszennyezés nélkül. 

A terv nem a tudományos-fantasztikus irodalom terméke, hanem a születőben lévő valóság. Az OceanBird, vagyis az ÓceánMadár egy óriási vitorlás-teherhajó. Műszaki leírása szerint egy WPCC (Wind Powered Car Carrier), vagyis szélüzemű autószállító tengeri jármű, amely a Wallenius Marine tervezőcég, az SSPA tengeri tanácsadó vállalat és a stockholmi KTH Királyi Műszaki Intézet együttműködésének eredménye.

A "ZÖLD" MEGOLDÁS

Az ötlet azért született, hogy alternatívát találjanak a tengeri hajózásban eddig használt fosszilis üzemanyagokkal szemben. Kutatások szerint a tengeri szállítmányozás csak mintegy 2,5%-ban járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához. Ez az arány alacsonynak tűnhet, de a szakértők szerint a szektor károsanyag-kibocsátása 2050-ig a sokszorosára emelkedhet, aláásva a párizsi klímaegyezményben foglalt célok elérését.  Az OceanBird ezért lehet kiváló „zöld” megoldás. Ha beválik, akkor ezt a technológiát tömegesen lehetne alkalmazni a tengeri áruszállító hajókon.  

Az új megoldás egyfajta keveréke a repüléstechnikai és a tengerhajózási technológiáknak. A svéd hajó 200 méter hosszú, 40 méter széles és körülbelül 32 ezer tonna vízkiszorítású. Összehasonlításként: az új Costa Smeralda, a Costa Crociere luxus tengeri utazásokat szervező cég zászlóshajója hosszabb (337 méter), de keskenyebb (37) és kevésbé magas. A tengerjáró luxushajó csúcsa 65 méterrel van a vízszint felett, míg a vitorlás legmagasabb pontja 80 méter.

Az OceanBird persze nem a megszokott vitorlás: a 200 méter hosszú és 40 méter széles hajótestre öt hatalmas, összecsukható szárnyprofil kerül, amelyek teljesen kieresztve 80 méterrel nyúlnak a fedélzet síkja fölé. Ezek a ma használt műanyag- vagy vászonvitorlákkal ellentétben fémötvözetből készülnek.

Az OceanBird hajtóenergiáját kifinomult algoritmus által vezérelt szerkezetek állítják majd elő. Ha nincs elég szél, illetve a kikötői manőverekhez plusz energiára van szükség, akkor a hajó ökológiai üzemanyaggal meghajtott motort indít be.

Ha viszont túl nagy erejű a szél, a rendszer lehetővé teszi a légáramlatoknak kitett felület csökkentését - pontosan úgy, mint a vitorlások esetében. Ilyenkor a hajótest vízvonal feletti magassága 45 méterre csökken.

LASSABB, DE TISZTÁBB

A 10 csomós átlagsebességű, szélmeghajtású teherhajó körülbelül 12 nap alatt tud majd átkelni az Atlanti-óceánon, míg a jelenlegi hajók ezt az utat akár 8 nap alatt is megteszik. Csakhogy az OceanBird úgy teljesíti útját, hogy közben 90 százalékkal kevesebb környezetszennyező anyagot bocsát ki, mint a klasszikus hajók, melyek egy ilyen úton naponta 300 tonna üzemanyagot fogyasztanak. Ezzel párhuzamosan a gyártó cég folyamatosan igyekszik olyan hajótestet kifejleszteni, mely aerodinamikusabbá teheti a járművet a sebesség és a hatékonyság növelése érdekében.

A Wallenius Marine projektjét nagy laboratóriumnak kell tekinteni a jövőbeli tengeri hajózás számára. Különösen, hogy a nemzetközi tengerhajózási szervezet (IMO) azt tűzte ki célul: 2030-ig legalább 40 százalékkal csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás ebben a közlekedési ágazatban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....
2025.02.05
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági....
2025.02.05
Nézze meg a videót! ..
2025.02.05
Kamion és személyautó karambolozott az 1-es főút 95-ös kilométerszelvénye közelében, Ács térségében....
2025.02.05
A túlélés nagymestere, Bear Grylls vadonatúj televíziós sorozattal jelentkezik 2025-ben, amelyben....
2025.02.05
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség egy 53 éves férfi ellen, aki riasztópisztollyal fenyegetőzve....
2025.02.05
A kész járműveket szállító berendezések gyártói és a fuvarozók türelmi időt kértek a német VDI....
2025.02.05
Sok találmánya van az emberiségnek, amely megmaradt egyszerű használati tárgynak. Például a....