Tengeri hajózás

Hétezer autót visz a hátán, és öt vitorlával hasít az Óceán Madara

2021.02.09.

Fantasztikus mérnöki alkotás van készülőben. Egy 200 méter hosszú teherhajó, melynek minimális a károsanyag-kibocsátása. A hagyományos, szennyező motorok helyett öt vitorlaszárny repíti, amelyek magassága eléri a 80 métert.

A teherszállító monstrum egy svéd konzorcium projektje, melynek célja, hogy forradalmasítsa a tengeri közlekedést és szállítást. A különleges hajó a tervek szerint képes lesz arra, hogy 7000 járművel megrakodva szelje át az Atlanti-óceánt – környezetszennyezés nélkül. 

A terv nem a tudományos-fantasztikus irodalom terméke, hanem a születőben lévő valóság. Az OceanBird, vagyis az ÓceánMadár egy óriási vitorlás-teherhajó. Műszaki leírása szerint egy WPCC (Wind Powered Car Carrier), vagyis szélüzemű autószállító tengeri jármű, amely a Wallenius Marine tervezőcég, az SSPA tengeri tanácsadó vállalat és a stockholmi KTH Királyi Műszaki Intézet együttműködésének eredménye.

A "ZÖLD" MEGOLDÁS

Az ötlet azért született, hogy alternatívát találjanak a tengeri hajózásban eddig használt fosszilis üzemanyagokkal szemben. Kutatások szerint a tengeri szállítmányozás csak mintegy 2,5%-ban járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához. Ez az arány alacsonynak tűnhet, de a szakértők szerint a szektor károsanyag-kibocsátása 2050-ig a sokszorosára emelkedhet, aláásva a párizsi klímaegyezményben foglalt célok elérését.  Az OceanBird ezért lehet kiváló „zöld” megoldás. Ha beválik, akkor ezt a technológiát tömegesen lehetne alkalmazni a tengeri áruszállító hajókon.  

Az új megoldás egyfajta keveréke a repüléstechnikai és a tengerhajózási technológiáknak. A svéd hajó 200 méter hosszú, 40 méter széles és körülbelül 32 ezer tonna vízkiszorítású. Összehasonlításként: az új Costa Smeralda, a Costa Crociere luxus tengeri utazásokat szervező cég zászlóshajója hosszabb (337 méter), de keskenyebb (37) és kevésbé magas. A tengerjáró luxushajó csúcsa 65 méterrel van a vízszint felett, míg a vitorlás legmagasabb pontja 80 méter.

Az OceanBird persze nem a megszokott vitorlás: a 200 méter hosszú és 40 méter széles hajótestre öt hatalmas, összecsukható szárnyprofil kerül, amelyek teljesen kieresztve 80 méterrel nyúlnak a fedélzet síkja fölé. Ezek a ma használt műanyag- vagy vászonvitorlákkal ellentétben fémötvözetből készülnek.

Az OceanBird hajtóenergiáját kifinomult algoritmus által vezérelt szerkezetek állítják majd elő. Ha nincs elég szél, illetve a kikötői manőverekhez plusz energiára van szükség, akkor a hajó ökológiai üzemanyaggal meghajtott motort indít be.

Ha viszont túl nagy erejű a szél, a rendszer lehetővé teszi a légáramlatoknak kitett felület csökkentését - pontosan úgy, mint a vitorlások esetében. Ilyenkor a hajótest vízvonal feletti magassága 45 méterre csökken.

LASSABB, DE TISZTÁBB

A 10 csomós átlagsebességű, szélmeghajtású teherhajó körülbelül 12 nap alatt tud majd átkelni az Atlanti-óceánon, míg a jelenlegi hajók ezt az utat akár 8 nap alatt is megteszik. Csakhogy az OceanBird úgy teljesíti útját, hogy közben 90 százalékkal kevesebb környezetszennyező anyagot bocsát ki, mint a klasszikus hajók, melyek egy ilyen úton naponta 300 tonna üzemanyagot fogyasztanak. Ezzel párhuzamosan a gyártó cég folyamatosan igyekszik olyan hajótestet kifejleszteni, mely aerodinamikusabbá teheti a járművet a sebesség és a hatékonyság növelése érdekében.

A Wallenius Marine projektjét nagy laboratóriumnak kell tekinteni a jövőbeli tengeri hajózás számára. Különösen, hogy a nemzetközi tengerhajózási szervezet (IMO) azt tűzte ki célul: 2030-ig legalább 40 százalékkal csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás ebben a közlekedési ágazatban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..