járműtörténelem
Még a járvány első hullámában, tavasszal figyeltem fel az öreg Bosch dinamós biciklire Szegeden, a petőfitelepi hentes előtt, volt időm jól körbenézni, olyan sokan vártunk a sorunkra, hogy bejussunk. Akkoriba nagyon (fel)vásárolt a nép.
Tóth Gyula a napi használatú, öreg dinamós biciklivel.
– Mindenben szeretem a régi és jó állapotú szerkezeteket, van otthon egy kézzel nyomkodós, elem nélkül működő Philips dinamós zseblámpám. Ma is üzemel, felvillantja az izzót, a probléma inkább az, hogy égőt nem lehet már hozzá kapni sehol – mondja Tóth Gyula hentes. Utánanéztünk, a katonai zsargonban a működtetése során kiadott, dorombolásra hasonlító hang miatt „knijpkat” néven emlegették a szerkezetet.
Hollandia német megszállását (1940) követően a Wehrmacht megrendelésére, a Philips eindhoveni gyárában kezdtek egy olyan kisméretű, strapabíró, elem nélkül működő zseblámpa kifejlesztésébe majd gyártásába, amely megoldást jelentett a mindennapos áramkimaradások idején. 1942-ben szabadalmaztatták, de már 1941-től gyártották. A dinamós lámpát széles körben használták a német hadseregben, a szárazföldi csapatok mellett, a légierőnél és a tengerészetnél is rendszeresítették.
Bosch dinamó a biciklin és egy olvasható feliratú a világhálón.
– Legalább 20 éve kaptam egy barátomtól az öreg Bosch dinamót, rögtön azután, hogy megvette a mórahalmi kirakodóvásárban. Tudta, hogy érdekelnek a régi, de működő szerkezetek, tőle kaptam a lámpát is, ami ugyan nem Bosch gyártmányú, de nagyon régi és „kompatibilis” a dinamóval. Két izzó is van benne, mondhatni, távolsági fényt is tud – magyarázza a műszaki régiséggyűjtő.
A dinamó gumiabronccsal érintkező forgórészét újból kellet a rovátkolni, hogy ne kelljen túl erősen odanyomni a kerékhez, mert akkor már nehéz a hajtás és fogja is a dinamó a gumit. Azóta is működik, hétköznapi használatban van, kipróbáltuk közösen is, szépen felvillant az izzó az első lámpában, miközben a hátsóra is jutott elektromos energia.
Működik!
- Pontos gyártási évszámot nem sikerült kideríteni a 6 voltos és 3 wattos dinamóról, de második világháborús lehet, vagy nem sokkal azután készülhetett – mondja Tóth Gyula, hozzátéve, a lámpa az magyar, az öregektől tudja, hogy a 60-as évekből származik. Bár felirat nincs rajta, többen is ráismertek gyermekkoruk lámpájára. Maga a hordozó bicikli nem olyan nagy szám, de azért kerékpárból is van szóra érdemes a gyűjteményében.
– A Túra Csepel a ’70-es évek elején készült, állítólag ez az első, már nem fa markolatú kormányos kivitel. A nép csak nagy seggűnek hívta a valóban méretes és masszív csomagtartóra utalva, ami ugyancsak eredeti a kerékpáron – mondja a hentes. Nem makulátlan veterán jármű, mert a hajtását felújították, így abban már 20 esztendeje szolgál egy hétsebességes agyváltó.
Előtérben a csavarral állítható fékrúd, hátul a méretes csomagtartó.
A Vajdaságból származó biciklire valaki anno felszerelt egy Bosch dinamót és lámpát, mindkettő ma is hibátlanul működik, bár messze nem olyan idősek, mint a másik kerékpáron szolgáló szerkezetek. A dinamó egészen biztosan fiatalabb, a szépen krómozott, ma is hibátlan lámpa pedig kortalan. Az utóbbiban még az eredeti, Bosch üveg szolgál, de a lámpán is ott a jól olvasható felirat éppen úgy, mint a dinamón.
Párosan szép az élet: Bosch dinamó és lámpa.