használt autó vásárlás

Használt Toyota: tényleg elnyűhetetlen?

2023.08.26.

Á, dehogy!

Minden 2 millió forint alatti használt autó vásárlás előtti átvizsgálásáról szóló cikkem kezdhetném olyan mondatokkal, hogy „Ennyiért mit vártál?”, vagy „Kis pénz, kis foci” és még sok hasonló, hatásvadász klisével.

Ami a nyugathoz való felzárkózást illeti, semmit sem változott a helyzet azóta, hogy a nyolcvanas években Quelle katalógusokba feledkezve álmodoztam arról, hogy egyszer én is olyan játékokkal fogok játszani, mint a német gyerekek, és apukám olyan kocsikkal jár majd, amiket Balatonon néztem a parkolóban, természetesen német rendszámmal.

Nem történt meg. A nyugati életszínvonal csak nagyon keveseknek adatott meg, ezen a rendszerváltás sem segített sokat, de mondjuk legalább a lehetőség adott, vagy inkább nyitott. A rendszerváltás óta eltelt 33 év (eddig tartott egyébként a Kádár rendszer is….) után sem tudjuk például 5-8 évente lecserélni a kocsijainkat. Nem, hogy új autóra nem telik, de a használtakból is a legtöbben a lehető legolcsóbbakat kénytelenek nézegetni.

Így van ezzel az az ügyfelünk is, aki egy 20 éves, 899.000,- Ft-on meghirdetett, 250 ezer kilométeres Toyota Corolla Sedan-t nézett ki és rendelt rá egy vásárlás előtti állapotfelmérést. És milyen jól tette. Néhány nagyobb és bosszantóan sok kisebb hibát kellett felírnunk.

Pedig a Toyota jó hírnévnek örvend

Persze! Hiszen a német autópályákon dolgozó autómentők ebből a gyártmányból viszik a legkevesebbet, általában ezen alapulnak a statisztikák. Persze, hiszen a nálunk használt Toyoták általában nem a legbonyolultabb technológiát használják, kevesebb a hibalehetőség. És persze, hagyjuk meg azt is, hogy valóban elég megbízhatóak ezek az autók, de azért korántsem tartanak örökké.

De a használtautó piacon sem létezik Szent Grál. Főleg nem abban a szegmensben, ahol a legtöbben keresgélni kénytelenek. Toyota 1 millió alatt? Akkor nekem az kell ennyi pénzért, annyi jót hallani róla. Nincsenek tisztában vele, hogy teljesen mindegy milyen autóról beszélünk tizenévesen – pláne húszévesen – már mindegyik gép odavan. Ezen talán a rendszeres, áldozatos karbantartás persze segíthet, de – megint csak anyagiak híján – nem erről híres az országunk.

A pozitívumok

A 20 éves kocsin viszonylag új (2020-as) téli abroncsok voltak, 8 mm-es profilmélységgel, ami még legalább 3 szezonban jól fog szolgálni. Bár a Taurus márka nyilván nem egy prémium termék, ezt a kocsi kora, presztízse és teljesítménye nem is indokolná.

További előny, hogy bár csak 2004-től volt kötelező, ebben a kocsiban már van ABS rendszer. A felszereltségek között megtalálható továbbá a klíma, első elektromos ablakemelők, metálfény, rádió-magnó(!), szervokormány és központi zár.

Itt pedig a végére is értünk az előny oldalnak.

Mint egy olasz ételfutár autója

A legenda, miszerint az olaszok úgy parkolnak, hogy nem rögzítik a kocsit, hogy ha valaki nem fér ki arrébb tudja tolni, nem tudom mennyire igaz, de ez a kocsi kívülről éppen úgy festett, mintha hosszú évekig szolgált volna Nápoly utcáin pizzafutár autóként. Egyetlen ép elem sem volt rajta. Komolyan.

Fényezni kellene gyakorlatilag az egész autót, a bal első ajtó ráadásul rozsdásodik is, a jobb hátsó pedig enyhén horpadt. Mondhatnánk, hogy rendben, de legalább nincs összevissza fújkálva, de a rétegmérő nem ezt mutatta.

A jobb első sárvédő kivételével minden oldalelemet fényeztek már korábban. Nem vészesek a rétegek, a legnagyobb érték 600 mikron körül volt, de a tény ettől még tény marad. Na persze nem várhatjuk egy 20 éves kocsitól, hogy mentes legyen a korábbi sérülésektől!

Az alvázon is megjelent már a korrózió, de ez szerencsére még időben elkapható szinten van.

Ilyenben szeretnél ülni?

Az utastéren is a szokásosnál jobban látszik az idő. A legcsúnyább a tetőkárpit, ami gombostűkkel van feltűzve teljes hosszában és szélességében. A középkonzol rakodórekeszének fedele letörött, egy szál valamin himbálódzik. A vezetőülés első részén kiszakadt, azt valaki összefércelte cérnával.

A kormány és a váltógomb reménytelenül kopott. A belső visszapillantó tükör foncsorsérült, a külső közül a baloldali mechanikus állítása nem működik, a tükörlap is van ékelve egy darab vacakkal.

Említettem, hogy van első elektromos ablakemelő a kocsiban, de jobb lett volna inkább múltidőben írni, ugyanis sajnos egyik sem működik. Kell-e ecsetelnem, hogy ez mennyire keseríti meg a mindennapokat? Gondoljunk csak egy szimpla parkolójegy automata gombnyomására!

A motor legalább rendben van

Az 1.4 VVT-i motor 250.000 km után is jónak tűnik. Szépen indul, szépen jár. A szervizkönyv utolsó bejegyzése szerint több mint 50.000 km-el ezelőtt cserélték az olajat és ez még 2018-ban volt. Nyilvánvaló, hogy a kocsi azóta is kapott karbantartást, de ezt már nem tartották fontosnak feljegyezni.

Van egy kis kifújás a kipufogó leömlőnél, olajköd a szelepfedélen, de ez azt hiszem ennyi idő után megbocsátható a vélhetően még gyári tömítéseknek.

Amikor a TikTok-on élőzök érdekes módon mindig a motorok miatt aggódnak az érdeklődők, hiába szoktam mondani, hogy az autó  nem csak a motorból áll és ha az rendben van – mint itt is – attól még nem lesz jó egy kocsi.

Van viszont egy nagyobb probléma

A 3-as és 5-ös sebességi fokozatokat nagyon nehezen lehet már beerőltetni, a hátramenetnél, pedig irgalmatlan recsegés hallható, ami nem sok jóra utal. Szerencsésebb esetben a kuplungtárcsát, a kinyomócsapágyat és a kuplungszerkezetet kell cserélni, de ha megbontáskor látszik, hogy nem ezzel van a gond, akkor a váltó felé kell fordulnunk és az nem lesz túl pénztárcabarát.

Most akkor mit is kapunk egymillió alatt?

Egy kopott belsejű, hibás ablakemelős, körben összevert, javított, kuplung/váltóhibás, röviden kívül-belül lelakott autót, amivel igazság szerint már inkább a bontó felé kellene venni az irányt.

Műszaki vizsgája még egész hosszan, 2025. januárig van, szóval ennyi ráció még lehet benne. De nincsenek kétségeim, hogy ez a kocsi akkor is levizsgázik majd valahogyan és tovább rója az utakat.

Persze eladták

Naná, egy hosszú műszakis 900.000-es autó éppen az a kategória, ami könnyen új gazdára lel a mai Magyarországon. Nehéz kitalálni, hogy mi történhetett vele miután mi átvizsgáltuk, mert a Járműszolgáltatási Platform a rendszámra már azt jelzi, hogy nem adták ki Magyarországon. Vagy új rendszámot kapott, de erre miért költene valaki egy ilyen autón, vagy pedig tovább vándorolt kelet felé, és persze az is megeshet, hogy mégis csak bontás lett a vége.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..