használt autók

Használt autók kalapács alatt

2015.05.22.

Hazai és európai licitoldalakon is válogathat az, aki használt autó vásárlására készül. A hozzá nem értő vásárló számára azonban ez ugyanolyan veszélyes, mintha neppertől venne külföldről behozott gépkocsit.

Számos európai és néhány hazai online árverezési cég kínálatában is válogathat az, aki fotelből szeretne használt autót venni. A nyugati értékesítők részben márkakereskedések, részben lízingcégek vagy flottakezelők járművein kívánnak így túladni. A hazai kínálatban az adóhatóság vagy a végrehajtói kamara az adósoktól lefoglalt, illetve a pénzintézetek ügyfeleitől visszavett járműveket kínálja eladásra. 

Az online licitálás jó lehetőség, azonban a kalapács alá kerülő járművek műszaki állapotáról nem lehet aprólékosan pontos képet várni. Vagyis árverésen csak azoknak érdemes autót venniük, akik nemcsak az adott típusokat ismerik jól, hanem az árverező, illetve a gépjárművet eladásra kínáló céget is. A magyar tapasztalatok ezen a területen nem túl szívderítők: mind a hatóságok, mind a pénzintézetek által lefoglalt gépkocsik állapota többnyire elszomorító.

Finanszírozásból visszavett gépkocsik egy telepen

A liciteket éppen ezért főként az autókereskedők figyelik, akik igyekeznek kiválogatni a kínálatból a nem túlságosan nagy ráfordítással eladhatóvá tehető példányokat. A használt autók iránt ugyanis jelentős a kereslet: az újonnan vásárolt gépkocsi luxusát ma is kevés család engedheti meg magának. Az évente értékesített 60-70 ezer új kocsinak csak a negyedét veszik meg magánszemélyek, a többi − céges megrendelés nyomán − flottába kerül. A háztartások többsége használt autót keres, és közülük sokan külföldről behozott gépkocsit vesznek. Ennek következtében az idei első negyedévben ötezerrel emelkedett az eladott importjárművek száma a tavalyi azonos időszakhoz képest, a külföldről behozott használt kocsik száma meghaladta a 26 ezret. 

Ezek több mint fele − 57 százaléka − tízévesnél öregebb, 27 százalékuk pedig 15 évnél is régebbi. Ez utóbbiak aránya azért lehet ilyen magas, mert a 15 évesnél idősebb kocsik regisztrációs adója nagyjából annyi, mint amennyit egy hasonló új autó forgalomba helyezésekor kell fizetni. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2014 végére a 3,1 milliós magyar személygépkocsi-állomány átlagéletkora közel fél évvel emelkedett az egy évvel korábbi 13 évről. Tavaly 67,5 ezer új személyautó kapott magyar rendszámot, miközben csaknem 97 ezer autó érkezett be az országba használtan.

Jámbor Gyula

Megjelent a Napi Gazdaság 2015. május 8-ai számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.23
Két személyautó ütközött össze frontálisan a 81-es főúton, Sárkeresztestől északra a 10-es....
2025.02.23
A dél-koreaiak keresik a kihívást, bármire felkészítik autóikat. Például mentésre. ..
2025.02.23
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Náthás akkumulátor. ..
2025.02.23
A BYD két év múlva megkezdi a szilárdtest-akkumulátorok beépítését az autóiba – fedte fel Szun Huja....
2025.02.23
A 2024-es rekordév után idén januárban tovább emelkedett az utasforgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2025.02.23
Az idősek különleges követelményeket támasztanak az autóval szemben. Ilyen például a megemelt....
2025.02.23
Egyetlen generációt élt meg, ám ez alatt kultikus státuszra tett szert az FJ Cruiser, a Toyota....
2025.02.23
2017-es bevezetése óta az XC60 a Volvo Cars legnagyobb számban eladott típusa, egyben az európai....
2025.02.23
A BMW Group a vezetés fizikai korlátokat meghazudtoló élményét helyezi a középpontba új....
2025.02.23
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinformtól. ..