diagnosztika

Használjuk a hangokat (3. rész)

2017.11.14.

A hangoknak és a hangokból összetevődő zajoknak a diagnosztikai szerepét már nagyrészt kiveséztük az előző 2 részben, de még hátra vannak a hang terjedési sebességének a mérését kihasználó megoldások, melyek egyre több szerepet kapnak a járművekben.

A hang terjedési sebessége

Hangsebességnek a hanghullámok terjedési sebességét nevezzük. A hangsebesség függ a közegtől és a hőmérséklettől is. A hőmérséklet növekedésével a hang terjedési sebessége is nő, ezt egy tényező segítségével veszik számításba. A levegőben a hang terjedési sebessége ennek megfelelően nem egy egzakt szám, hanem egy hőmérsékletfüggő egyenlet: (331,5 + 0,6*t) m/s, ahol t a hőmérséklet °C-ban megadva. Folyadékokban gyorsabban terjednek a hanghullámok, vízben például sebességük 1484 m/s 20 °C-on. Szilárd anyagokban pedig még ennél is gyorsabban terjednek a hullámok, ami a nagyobb molekulasűrűséggel magyarázható. Gyémántban mintegy 18000 m/s-on terjednek a hanghullámok.

 

Szintjelzés

A különböző közegek alkotta terekben a két, egymástól eltérő tulajdonságú közegek arányát meg tudjuk mondani, ha kibocsátunk hanghullámokat és figyeljük a visszavert jeleket. 2 referencia jelet alkalmazunk, ami azt jelenti, hogy két kalibrált visszaverődést okozunk két meghatározott helyen elhelyezett akadállyal. A harmadik visszaverődés a két közeg határán lesz. A visszaérkező jelek időkülönbségeiből számítható a terjedési sebesség (t2-t1) és a tartály szintje (t3-t1).

 

 

Közegérzékelés

Az első két referencia visszaverődés időbeni távolsága a kalibrált hosszak miatt egyértelműen meghatározza a hang terjedési sebességét az adott közegben. Mivel egy adott közegre megállapítható egy egyértelmű terjedési sebesség, ezért, ha tudjuk a kívánt értéket, akkor meg tudjuk állapítani, hogy a mért jel milyen viszonyban van az elméleti jellel. A mérésnél fontos a hőmérséklet-érzékelés, mivel a hang terjedési sebessége változik a hőmérséklet függvényében. Az ilyen jellegű mérőrendszereknek rendelkezni kell hőmérséklet-korrekcióval.

 

Hanggerjesztés és érzékelés

Levegőben a hanggerjesztést hangszórókkal tudjuk elvégezni, az érzékeléshez pedig mikrofont használunk. Folyadékokban hasonló elven működő, piezokerámiás hullámgenerátort és érzékelőt használnak.

 

Példa

Mind a sebességmérést és a szintjelzést is alkalmazza a Continental az Adblue-szenzorában, amely egy érzékelőként alkalmas az Adblue-tartály szintjelzésére és a koncentráció meghatározására. Az Adblue karbamid 32,5 m/m%-os töménységű vizes oldata. Ahhoz, hogy feladatát ellássa, vagyis a kipufogóba befecskendezve ammóniává alakuljon és az SCR-katalizátoron megfelelő hatásfokkal segítse a NOx-ok redukcióját, legalább 31,8 m/m%-os koncentrációjúnak kell lennie.

 

 

Felfedezték, hogy az eltérő koncentrációjú folyadékban eltérő sebességgel terjed a hang, ezért a visszaverődések idejéből kikövetkeztethető a hullámok terjedési sebessége és megállapítható a koncentráció. A 0%-os koncentrációban vagyis a tiszta vízben, 20°C-on 1484 m/s a hang terjedési sebessége, az Adblue-ban pedig 1634 m/s ugyanezen a hőmérsékleten. A kettő közötti koncentráció 1484 és 1634 m/s közötti terjedési sebességet eredményez.

 

 

Mivel a szenzor alkalmas megállapítani a sebességet, ezért elég a harmadik visszaverődésnek az idejét figyelni, hiszen az eltelt idő és a sebesség szorzata fogja meghatározni a megtett utat, melyből kikövetkeztethető a folyadék szintje a tartályban.

Ugyanilyen elven mérhető a fagyálló koncentrációja a hűtőfolyadékban. A mérés könnyen elvégezhető a kiegyenlítő tartályba „lógatott” mérőeszközzel, mely kalibrált úthosszak megtételéhez szükséges időt mér, és ebből számítja ki a hangsebességet az adott közegben.

 

 

Összegzés

A módszer minden olyan közeg esetén használható, ahol valamely alkotó arányának megváltoztatása a terjedési sebességet is megváltoztatja. A koncentráció függvényében lehet, hogy egy függvényt is fel lehet írni, de lehet, hogy csak tapasztalati mérések eredményeit tudjuk felhasználni. Arra minden esetben ügyelni kell, hogy a hőmérséklettel is korrigáljunk, ugyanis az nagy mértékben befolyásolhatja a hangsebességet.

Forrás: 
MTZ-Continental

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....