járműtörténelem

Harmincéves a BMW összkerékhajtása

2015.10.23.

A világ egyik legsikeresebb prémiumautó-gyártójaként, a BMW az összkerékhajtású modellek szegmensében is kiváló pozíciót foglal el, immáron három évtizede. Napjainkban háromból egy vadonatúj BMW modellt a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással felszerelve ad át ügyfeleinek a gyártó, az összkerékhajtású BMW modellek sikertörténete pedig nem csupán a világszerte népszerű BMW X modellcsaládnak, de a megannyi összkerékhajtású típusnak is köszönhető, az 1-es sorozattól egészen a 7-es sorozatig

A BMW modellpalettáján több mint 110 összkerékhajtású típus megtalálható, a legváltozatosabb erőforrásokat akár manuális, akár automataváltóval társítva. A bajor gyártó ugyanakkor folyamatosan modernizálja és finomítja összkerékhajtású koncepcióját, egyre újabb és újabb hajtáslánc-megoldásokat konstruálva. A BMW xDrive intelligens összkerékhajtás legújabb, hibrid hajtáslánccal egyesített és elsőkerék-meghajtásra optimalizált koncepciói mindeközben a vállalat összkerékhajtású járműtechnológiák terén megszerzett szaktudását bizonyítják, bebiztosítva a BMW jövőbeni vezető pozícióját az összkerékhajtású modellek szegmensében.

A BMW modellpalettájának több mint 110 összkerékhajtású típusa – váltótípustól függetlenül – 12 modellsorozat különféle karosszéria- és motorváltozataiból áll össze, amelyeket a BMW i8 plug-in hibrid sportautó és a BMW 225xe innovatív, elektromos összkerékhajtású koncepciói egészítenek ki.

A BMW az összkerékhajtású autók piacára 1985-ben érkezett meg, amikor a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezte a sorozatgyártású BMW 325i „Allrad” típust. Kívülről az újdonság kiválóan leplezte kvalitásait, a modell bámulatos menetteljesítményével így először a tesztpályákon szembesültek az újságírók. A BMW legelső összkerékhajtású koncepciója azon túl, hogy az épített útról letérve és kedvezőtlen időjárási körülmények között is jelentősen megnövelte a modell tapadását, rendkívül dinamikus kanyarodást tett lehetővé. „A vadonatúj BMW a járműkezelhetőség új bajnoka” – fogalmaztak a BMW 325i „Allrad” típusról az Auto Zeitung német autós szakmagazin újságírói, nem sokkal a modell piaci debütálása után.

Az 1985-ben bemutatott BMW 325i „Allrad” állandó összkerékhajtása 37:63 arányban osztotta el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az eltérő keréksebességekre válaszul a technológiát viszkókuplungos osztóművel és hátsó differenciálművel látták el, az első és a hátsó tengely közötti merev kapcsolat pedig megnövelt tapadást és stabilitást eredményezett. A különleges modell megjelölése hamarosan BMW 325iX típusnévre változott, amelyből 1988-tól „touring” karosszéria-kivitel is elérhető volt (a karosszériaváltozat kisbetűs helyesírása egészen az E46 modellsorozatig fennállt).

Három évvel később a bajor gyártó a BMW 5-ös sorozatban is bemutatta összkerékhajtású koncepcióját. A teljesítmény elosztását most először elektronika szabályozta. A vadonatúj fejlesztésű technológia többtárcsás tengelykapcsolókat kapott, amelyekkel a rendszer a vezetési szituáció függvényében automatikusan, könnyedén változtathatta a tengelyek közötti erőelosztást. Az alap beállítás 36:64 arányú teljesítmény-elosztás volt az első és a hátsó tengely között. A hátsó tengelyen eleinte hidraulikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolót alkalmaztak a mérnökök, amelyet később elektronikusan vezérelt kerekenkénti fékerő-beavatkozással helyettesítettek. A technológia a blokkolásgátló fékrendszer (ABS – Anti-lock Braking System) jelzésein keresztül az egyes kerekek sebességét, valamint a fékek állapotát, a motor aktuális fordulatszámát és a fojtószelep pozícióját is figyelte a teljesítmény tökéletes elosztása érdekében.

Az új évezred előtti hajrában a BMW egy szenzációs, innovatív járműkoncepciót mutatott be: a Sports Activity Vehicle (SAV) kategória megteremtőjeként a BMW X5 első generációja olyan kiemelkedő menetteljesítményekkel nyűgözte le a márka ügyfeleit és rajongóit, amelyek akkoriban egyedülállóak voltak a terepjárók szegmensében.

A kiváló összkerékhajtás nagy szerepet játszott mindebben, 38:62 arányban osztva el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az olyan elektronikus segédberendezések, mint a dinamikus menetstabilizáló (DSC – Dynamic Stability Control), az automatikus differenciálfék (ADB-X – Automatic Differential Brake) és a lejtmenet-szabályzó (HDC – Hill Descent Control), együttesen lehetővé tették, hogy az új BMW X5 az utakon sportosan, a kihívásokkal tűzdelt terepeken pedig magabiztosan vezethető legyen.

(forrás: BMW)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....