magyar autók

Harcjárművek Csepelről

2019.06.22.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményében augusztus közepéig látogatható az az időszaki kiállítás, amely a Korbuly család hazai ipartörténetben betöltött szerepével foglalkozik. Ennek apropóján nemrég írtunk a Weiss Manfréd autógyártási törekvéseiről, most a különböző harcjárművek következnek.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményében augusztus közepéig látogatható az az időszaki kiállítás, amely a Korbuly család hazai ipartörténetben betöltött szerepével foglalkozik. Ennek apropóján nemrég írtunk a Weiss Manfréd autógyártási törekvéseiről, most a különböző harcjárművek következnek.

Pentelényi János, Jurek Aurél, Kovácsházy Ernő – csupán néhány név azok közül, akik az 1950-es években a hazai haszonjárműipart megteremtették. Ők a második világháború előtt mindannyian a Weiss Manfréd Rt Autó és Traktor Osztályán dolgoztak, Korbuly János irányítása alatt. Korbuly János volt az, aki az 1920-as években bevezette az autógyártást a csepeli vállalatnál. Miután a járművekkel nem sikerült elérni a várt eredményeket, a Weiss Manfréd 1932. körül beszűntette ennek a terméknek az előállítását.

Ám 1930-ra Korbuly körül már remek szakembergárda gyűlt össze. Az 1930-as években az általa vezetett Autó- és Traktor Osztály fejlesztési kapacitását leginkább a katonai járművek foglalták le. A trianoni békeszerződés értelmében ilyen jellegű járművek nem készülhettek volna Magyarországon, ám a gyárvezetés támogatta az elképzelést. Amikor 1930 körül megszületett az LA motorral szerelt háromtengelyes katonai terepjáró ötlete, Gömbös Gyula honvédelmi miniszter is bátorította a kezdeményezést.

Weiss Manfréd H2

A hatkerekű H1 60 lóerős motorjával 60 km/h sebesség mellett 2800 kg hasznos teher szállítására volt alkalmas. A tesztelések során kiderült, hogy a motor túl gyenge és hiányzik a csörlő. A javított, immár 70 lóerős H2-höz csörlő is tartozott. A hűtőt úgy alakították ki, hogy sérülés esetén egy-egy része kikapcsolható volt. A vákuumos szervoféket a brit ATE Lockheed cég szállította. E típusból 54 darabot gyártottak le; a felépítményeket az Uhry Imre cégtől rendelték meg.

Az 1930-as évek első felében megindult Csepelen a vontatógyártás. Polgári célokra az amerikai John Deere traktor, katonai megrendelésre pedig az olasz Fiat-Pavesi tüzérségi vontató licencét vásárolta meg a gyár. Korbuly János feladata elsősorban a gyártás megszervezése volt.

Az Angliában élő Nicholaus Peter Sorrel Straussler, aki Straussler Miklós néven született Isaszegen, s az első világháború után költözött Londonba, majd 1933-ban megkapta a brit állampolgárságot, jó viszonyt ápolt több hazai nagyvállalattal. Megtetszett neki a csepeli gyár konstruktőri gárdájának hozzáállása, s 1933 és 1938 között nyolc különféle harci jármű prototípusának megépítésére adott megbízást. Ahogy Korbuly János visszaemlékezett: „A megfelelő anyagi lehetőségekkel rendelkező, jó fantáziával megáldott üzletember elképzeléseit nekünk kellett a realitás talajára helyezni”.

Weiss Manfréd H2 és Pavesi vontató teszt (Forrás: MMKM/Korbuly archív)

A sorban az első az AC azaz Armoured Car prototípusa volt. A vázlatok alapján Korbuly János a Weiss Manfréd csőgyártási kapacitását kihasználva a farmotoros konstrukcióhoz csővázat tervezett. Az elkészült járművet tengelyen vitte ki Angliába. Az AC módosított változatából később a brit Alvis készített kisebb sorozatot. Szintén Strausslerhez köthetők a V3 és a V4 harckocsik. Utóbbi egyik példánya a Szovjetunióba került.

A következő megrendelés a MT, azaz Military Tractorra vonatkozott, amelynek „motorját Jurek Aurél szinte órák alatt tervezte meg”. Az összkerékhajtású vontató próbája során Korbuly János a Budai Várhoz vezető lépcsőn(!) kapaszkodott fel a Halászbástyáig.

Straussler MT

Az 1930-as évek közepén az iráni olajtermelés fokozódó volumenével a kezdetleges csőhálózat és a szegényes vasúti infrastruktúra nem tudott megbirkózni. Ezért az országúti szállítás lehetősége előtérbe került. Az Angol-Iranian Oil Company Ltd éppen ezért nagy tartálytérfogatú terepjáró gépkocsik üzembehelyezéséről döntött. A tervezett négytengelyes jármű hasznos terhelését 4500 gallonban állapították meg, ami 20,000 liternek felelt meg. Mivel ezt a mennyiséget kezdetleges utakon kellett szállítani, éppen ezért Straussler négytengelyes, terepjárásra alkalmas gépkocsi fejlesztésére kapott megbízást. Straussler és a csepeli gárda közösen dolgozták ki a prototípus paramétereit. 1937 nyarán készült el az AP-1 típusjelzésű, 2,3 tonna össztömegű olajszállító tehergépkocsi, amelynek V8-as felülvezérelt benzinmotorja Jurek Aurél munkája. A nyolckerekű járműre az Uhri-cég készített kabint. A tartály nélküli járművet Szmick Viktor vitte ki Teheránba: „Ha nekünk akkor már lett volna szervokormányunk, nem okozott volna gondot a négy mellső hajtott kerék kormányzása!” - jegyezte meg jóval később Korbuly János.

Az Anglo-Persian olajvállalat megrendelésére készített tartálykocsi ideiglenes felépítménnyel

A tartálykocsi ünnepélyes átadása Iránban. Jobb szélen Szmick Viktor

1938-ban a győri program meghirdetése után a magyar hadsereg vezetői úgy ítélte meg, hogy szükségük van egy korszerű, felderítési, biztosítási feladatokra alkalmas páncélgépkocsira. A Vezérkari Főnökség döntése értelmében a Weiss Manfréd kapta a megbízást, hogy a Straussler AC2 alapjaira elkészítse a megfelelő típust. Ez lett a Csaba, amelyből a rákövetkező években több száz darabot gyártottak. Ez a mennyiség szükségessé tette, hogy csereszabatos alkatrészek készülhessenek. Ezekre az évekre tehető a tervezési és gyártási fegyelem megszilárdulása. Korbuly János bevezette, hogy egy-egy gyártmányról naprakész összeállításirajz-garnitúra és darabjegyzék legyen, amelyek egy konstrukciós megbeszélés alapját képezték.

1938. végén a honvédség felfrissítette tehergépjármű állományát, s több száz Ford tehergépkocsit vásárolt. Hamar rájöttek a hátsókerékhajtás hiányaira. A Weiss Manfréd cég már korábban felajánlotta, hogy adaptálja az amerikai Marmon-Herrington cég szabadalmát, amely lehetővé tette hátsókerékhajtású tehergépkocsik összkerékhajtásúvá történő átalakítását. Hamarosan megszületett a döntés 820 darab Ford összkerékhajtásúra történő átalakításáról, amelyet Csepelen végeztek el. A 39M Ford-Marmon 2,5 tonnás terepjáró tehergépkocsi néven rendszeresített járművet terepkapcsolós sebességváltóval szerelték fel.

1940-ben ismét a HTI felkérésére Csepelen a Škoda T21 harckocsi licencváltozatából a hazai követelményeknek megfelelő járművet faragtak. A Turánból a második világháború során a WM, a Ganz, a Mávag és a Magyar Waggon- és Gépgyár együttműködésében közel 500 darab készült.

Ma a Hadtörténeti Intézet és Múzeum gyűjteményébe tartozik a Korbuly Pál által készített Turán makett, amely augusztusig megtekinthető az Öntödei Múzeumban

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményében 2019. augusztusig megtekinthető a „Korbuly – egy márnökcsalád három generációja című kiállítás. Részletek a Múzeum honlapján .

Ezen kívül szintén a Múzeum honlapján böngészhető a Korbuly család életéről szóló virtuális kiállítás is, ahonnan a cikk illusztrációi származnak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..