közleekedésbiztonság

Halálos fegyverek a tetőn

2018.02.18.

Hatméteres gerendák a személyautó tetején, csak oldalról rögzített tetőlécek a csomagtartón, de mi van, ha vészfékezni kell? Tragédia!

A súly mellett a rakomány mérete is számít                                               A szerző felvételei

Övek és hevederek nélkül

A fizika nem erőssége az autósok többségének, amit nem csak az autópályára való felhajtás kanyaríve és besorolás bizonyít, hanem az életveszélyes rakományok is. Buszban utazó iskolásgyerekeket ölteem meg a teherautóplatóról elszabadult vaslemezek. Halálos balesetet okozott annak az autónak a vezetője is, melynek tetején hirtelen fékezéskor elszabadultak a tetőlécek és a lámpánál előtte megálló kocsi utasterébe repülve megölték annak vezetőjét. Mert hogy a csak oldalt rögzített, ám előre szabadon szálló tárgyaknál is érvényesül a fizika: hiába áll meg az autó időben, a nem megfelelően rögzített tárgyak továbbszáguldanak. Igaz ez a kalaptartóra tett csecsebecsékre és a biztonsági övet nem használó emberekre is.

Ki állna elé, ha fékeznének?

Púpos szélvédő

Ezt bizonyítják az alig összetört autóban meghaltak, akikre a kitört, vagy kidudorodó szélvédő emlékeztet, miközben ott árválkodik a használatlan biztonsági öv és nem utolsósorban szerető családja. Súlyosabb tömegbalesetek után indul az ellenőrzési kampány, melynek keretében a rendőrök megpróbálnak szankcionálni, ám továbbra is gyakori a veszélyes rakományú jármű az utakon, aminek enyhébb következménye a személyi sérülést nem okoz, de a kitört, vagy megtört szélvédő is komoly anyagi kárt jelent a vétlen autó vezetőjének.

Veszélyes transzporttal sajnos nem csak filmeken lehet találkozni. Mert vannak, akik magukat veszélyeztetik rakományukkal, vannak, akik másokat. Emlékezetes mozi örökítette meg az emlékezetes küldetést: robbanóanyagot kellett szállítani a dzsungelen át.

Kicsit túlyúló rakomány

Filmdráma

A félelem bére című francia filmben például két teherautóval szállítottak nitroglicerint lángoló olajfúró-toronyhoz, ám ehhez át kell kelniük Guatemala őserdein, ami azt jelentette, hogy a folyékony és már erősebb rázkódásra felrobbanó anyag miatt ötszáz kilométeren át állandó életveszélyben kellett haladnia a négy sofőrnek. Ahogy a forgatókönyvekben, úgy a filmben is csak a főszereplőnek sikerült célba érnie rakományával és ahogy a francia mozikban megszokott, A félelem bére (Le salaire de la peur) című 1953-as fekete-fehér francia–olasz filmdrámában is elmaradt a happy end, mert a sikeres küldetés után felszabadultan hazafelé tartó sofőr szakadékba zuhant.

A Marion szerepét játszó Yves Montand alakítása a filmvásznon maradt emlékezetes, napjaink autósainak „hőstetteit” pedig csak pillanatkép őrzi, ám veszélyességük alig marad el a film hősétől. A rosszul rögzített rakomány, a túlterhelt jármű és a menet közben lerepülő sitt, meg egyéb szemét már sok szélvédőt tört ki, a súlyosabb esetekről már nem is beszélve.

Jellegzetes "mestermű"

Egy táska is veszélyes lehet

A közlekedési balesetek rendőrségi jegyzőkönyveiben gyakran fordul elő, hogy a gondatlan szállító csak oldalirányban rögzített deszkái fékezéskor az elől álló járműbe repülve okoznak sérülést emberben, járműben. Ez egyébként akkor is előfordulhat, ha nincs bekötve a hátsó ülésen utazó gyerek, vagy rögzítve a csomag, például táska.

Némileg vigasztalóbb, ha csak a járművek sérülnek, ám az már felháborító, hogy a gondatlan szállító és a rosszul rögzített rakomány mindennapos látvány útjainkon. Nem ritka a túl magasra pakolt rekeszek landolása az úttesten, autópályán. Olykor daru borul a körúti villamosmegállóra kanyarodás közben, olykor szemétfolyam jelzi a felelőtlen teherautós útját, de az sem ritka, hogy a nagyobb súlyú pótkocsi miatt alig vannak talajon a vontató kerekei.

Napjaink autóinak legnagyobb értéke a biztonságuk, ám sokan pont ezt dobják el, ha nem csatolják be az övet, és ha csak lóg az ülés mellett, akkor még a légzsák is életmentőből gyilkos eszközzé válhat.

Hiába nyelték el az üközési energiát a karosszériák, az épp utasterekben hárman haltak meg,

mert nem csatolták be a biztonsági öveket.                                      MTI FOTÓ Varga György

 

Az autók változtak, a rakodási stílus kevésbé                                              A szerző felvétele

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....
2025.01.26
A Mercedes-Benz E-osztály elnyerte az Euro NCAP 2024-es, a „Best Performer”, általános biztonsági....
2025.01.26
A bevezetése óta már több mint 100.000 megrendelést adtak le az új Peugeot E-3008-asra. Figyelemre....
2025.01.26
A Toyota nyolcszoros világbajnoka szombaton ismét hibátlanul teljesített, tovább növelve előnyét a....