közleekedésbiztonság
A súly mellett a rakomány mérete is számít A szerző felvételei
Övek és hevederek nélkül
A fizika nem erőssége az autósok többségének, amit nem csak az autópályára való felhajtás kanyaríve és besorolás bizonyít, hanem az életveszélyes rakományok is. Buszban utazó iskolásgyerekeket ölteem meg a teherautóplatóról elszabadult vaslemezek. Halálos balesetet okozott annak az autónak a vezetője is, melynek tetején hirtelen fékezéskor elszabadultak a tetőlécek és a lámpánál előtte megálló kocsi utasterébe repülve megölték annak vezetőjét. Mert hogy a csak oldalt rögzített, ám előre szabadon szálló tárgyaknál is érvényesül a fizika: hiába áll meg az autó időben, a nem megfelelően rögzített tárgyak továbbszáguldanak. Igaz ez a kalaptartóra tett csecsebecsékre és a biztonsági övet nem használó emberekre is.
Ki állna elé, ha fékeznének?
Púpos szélvédő
Ezt bizonyítják az alig összetört autóban meghaltak, akikre a kitört, vagy kidudorodó szélvédő emlékeztet, miközben ott árválkodik a használatlan biztonsági öv és nem utolsósorban szerető családja. Súlyosabb tömegbalesetek után indul az ellenőrzési kampány, melynek keretében a rendőrök megpróbálnak szankcionálni, ám továbbra is gyakori a veszélyes rakományú jármű az utakon, aminek enyhébb következménye a személyi sérülést nem okoz, de a kitört, vagy megtört szélvédő is komoly anyagi kárt jelent a vétlen autó vezetőjének.
Veszélyes transzporttal sajnos nem csak filmeken lehet találkozni. Mert vannak, akik magukat veszélyeztetik rakományukkal, vannak, akik másokat. Emlékezetes mozi örökítette meg az emlékezetes küldetést: robbanóanyagot kellett szállítani a dzsungelen át.
Kicsit túlyúló rakomány
Filmdráma
A félelem bére című francia filmben például két teherautóval szállítottak nitroglicerint lángoló olajfúró-toronyhoz, ám ehhez át kell kelniük Guatemala őserdein, ami azt jelentette, hogy a folyékony és már erősebb rázkódásra felrobbanó anyag miatt ötszáz kilométeren át állandó életveszélyben kellett haladnia a négy sofőrnek. Ahogy a forgatókönyvekben, úgy a filmben is csak a főszereplőnek sikerült célba érnie rakományával és ahogy a francia mozikban megszokott, A félelem bére (Le salaire de la peur) című 1953-as fekete-fehér francia–olasz filmdrámában is elmaradt a happy end, mert a sikeres küldetés után felszabadultan hazafelé tartó sofőr szakadékba zuhant.
A Marion szerepét játszó Yves Montand alakítása a filmvásznon maradt emlékezetes, napjaink autósainak „hőstetteit” pedig csak pillanatkép őrzi, ám veszélyességük alig marad el a film hősétől. A rosszul rögzített rakomány, a túlterhelt jármű és a menet közben lerepülő sitt, meg egyéb szemét már sok szélvédőt tört ki, a súlyosabb esetekről már nem is beszélve.
Jellegzetes "mestermű"
Egy táska is veszélyes lehet
A közlekedési balesetek rendőrségi jegyzőkönyveiben gyakran fordul elő, hogy a gondatlan szállító csak oldalirányban rögzített deszkái fékezéskor az elől álló járműbe repülve okoznak sérülést emberben, járműben. Ez egyébként akkor is előfordulhat, ha nincs bekötve a hátsó ülésen utazó gyerek, vagy rögzítve a csomag, például táska.
Némileg vigasztalóbb, ha csak a járművek sérülnek, ám az már felháborító, hogy a gondatlan szállító és a rosszul rögzített rakomány mindennapos látvány útjainkon. Nem ritka a túl magasra pakolt rekeszek landolása az úttesten, autópályán. Olykor daru borul a körúti villamosmegállóra kanyarodás közben, olykor szemétfolyam jelzi a felelőtlen teherautós útját, de az sem ritka, hogy a nagyobb súlyú pótkocsi miatt alig vannak talajon a vontató kerekei.
Napjaink autóinak legnagyobb értéke a biztonságuk, ám sokan pont ezt dobják el, ha nem csatolják be az övet, és ha csak lóg az ülés mellett, akkor még a légzsák is életmentőből gyilkos eszközzé válhat.
Hiába nyelték el az üközési energiát a karosszériák, az épp utasterekben hárman haltak meg,
mert nem csatolták be a biztonsági öveket. MTI FOTÓ Varga György
Az autók változtak, a rakodási stílus kevésbé A szerző felvétele