karbonsemlegesség

A hagyományos japán báboktól az autógyártásig

2023.11.16.

Mi köze a 17. századi japán mechanikus babák készítésének a modern, karbonsemleges autógyártáshoz? Hogyan segíthet mindez csökkenteni a termelés karbonlábnyomát és milyen hatással van az alkalmazottak termelékenységére? Az alábbiakban a karakuriról, a 17. századi japán gépészet csodájáról lesz szó, és arról, hogy hogyan vált a legendás Toyota Way szerves részévé.

A Karakuri ningyo mechanikus bábok vagy automaták a 17. századi Japánból származnak - igazi mérnöki és művészeti csodák. A karakuri bábuk önállóan mozoghatnak és összetett műveleteket hajthatnak végre egy bonyolult rendszernek köszönhetően, amely kihasználja a gravitációt, a zsinórokat, a rugókat és a fogaskerekeket a mozgás létrehozásához, külső áramforrás nélkül. Az alábbi videón egy eredeti karakuri látható:

Karakuri kaizen

A mechanikus bábok mögött meghúzódó mesterség ihlette azt karakuri kaizen filozófiát, amelyet a Toyota mérnökei és az összeszerelősoroknál dolgozó kollégái nap mint nap alkalmaznak a vállalat gyártási folyamatainak fejlesztése érdekében. Ennek középpontjában az egyszerű és energiahatékony tervezés gondolata áll. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Toyota gyáraiban az alkalmazottakat felkészítik és arra ösztönzik, hogy keressenek módot arra, hogyan javítsák munkájukat alacsony költségű mechanikai innovációkkal. Egyszerűen fogalmazva, a dolgozók felhatalmazást kapnak arra, hogy meghackeljék a munkahelyüket, így megkönnyítve a munkájukat. Mindez pedig a kaizen szellemében történik.

A hulladék csökkentése, a biztonság javítása

Az egyesült királyságbeli Burnastonban az alvázakkal foglalkozó csapat karakuri elvek alapján megalkotott egy olyan eszközt, amely a legergonomikusabb helyen, a szükséges időben szállítja a csöveket és a nagyfeszültségű kábeleket a gyár operátoraihoz. Konkrétan egy, az alkatrészekkel előre megrakott raklapot gravitációs erővel egy szállítószalagon mozgatják a beszerelési helyhez közeli dollyba. Ezután a dolly forgó karja szinkronba kerül a járműszállítóval, amely végighúzza a vonal mentén, miközben a dolgozók rögzítik a csöveket és a kábeleket. Amint kiürült, a dolly egy rugó segítségével visszatér a kiinduló helyzetbe.

Alacsony költségű automatizálás nagy léptékben

A karakuri nem mindig kicsi. A csehországi Kolinban található Toyota gyár alkalmazottai egy olcsó, alacsony energiafogyasztású megoldást építettek – egy Mongatát –, amely nehéz dobozokat szállít alkatrészekkel a Jundate körzetből a fővonalig. A Jundate-ben az alkatrészeket, például a rádiókat, a fordulatszámmérőt és a fűtésvezérlőket egymás után készítik elő a vonal műszerfali részére. Előtte egy kezelő előkészítette az alkatrészeket, átadta őket egy másik kezelőnek, aki ezután a dollyt a műszerfal szerelősorhoz szállítja a logisztikai útvonalon, körülbelül 5 méteren keresztül.

A régi rendszerben mindig fennállt a konfliktus veszélye a logisztikai járművek és az üzemeltetők között. Munkatársaink elemezték a helyzetet, hogy egy jobb megoldással orvosolhassák ezt a problémát. Elkezdtek dolgozni a jövőbeli Mongata különböző részeinek prototípusain, hogy ellenőrizzék annak megvalósíthatóságát és működőképességét a végső építés előtt. Ezután megkezdték a Mongata teljes építését a telephelyükön, elektromos áram, levegő és karakuri felhasználásával.”-  avat be Ladislav Kovařík, a kolini gyár segédmérnöke.

Most a kezelő egy dobozt rak be a liftbe. A lift elektromos áram segítségével 2,5 méter magasra húzza a dobozt, majd karakuri mechanizmussal egy görgős pályára viszi. Innen a gravitáció, a csigák, a kábelek és a súlyok veszik át az irányítást, és továbbítják a dobozt  műszerfal szerelősorhoz. A Mongata rendszert már több mint 2 éve használják, és jelentősen csökkentette a logisztikai útvonal forgalmát, valamint optimalizálta a munkafolyamatokat és a termelékenységet a teljes gyár területén.

A karbonsemleges gyártás felé

A Toyota Európa célja a karbonsemleges gyártás Európában 2030-ra. A karakuri pedig egyike azon speciális eszközöknek, amelyek a vállalat rendelkezésére állnak ennek elérésére. Amellett, hogy olcsó alternatívája néhány bonyolult automatizálásnak és robotikai támogatásnak, nem vagy nagyon kevés energiát használ fel, így konkrét hatással van széndioxid-kibocsátásra.

Embervezérelt innováció

Amellett, hogy kiváló megoldás a Toyota karbonlábnyomának csökkentésére, a karakuri fontos szerepet játszik a túlterheltség és a pazarlás csökkentésében is a gyárban, valamint a munkatársak biztonságának és termelékenységének javításában. És mivel az innováció mindig a mi embereinkből fakad, minél egyszerűbb a munkájuk, annál többet tudnak újítani. Ez a Toyota gyártási rendszerünk központi eleme.

Munkatársaink a legnagyobb kincseink. Időt és erőforrásokat biztosítunk számukra, hogy fejlesszék magukat, és megoldják a problémákat saját folyamataik fejlesztése érdekében – hatékonyan, saját munkájukat megtervezve. A karakuri arra hívja munkatársainkat, hogy gondolkodjanak, és valóban részt vegyenek a munkájukban az alacsony költségű, nulla energiaigényű, fenntartható automatizált megoldások révén. Ez mindenki számára előnyös.”- avat  Marvin Cooke, a Toyota Európa gyártásért felelős ügyvezető alelnöke.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.30
Nagy erőket mozgósított a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) és a Budapesti Közlekedési Központ....
2024.09.30
A finn megszerezte negyedik győzelmét a 2024-es szezonban, a második helyen a csapattársa, Elfyn....
2024.09.30
A világ vezető New Energy Vehicle (NEV) gyártója, a BYD, bejelentette részvételét a 2024-es Párizsi....
2024.09.30
Az új regisztrációs listák élén a VW egyre több tűszúrást érez más gyártóktól. A Golfnak ismét utat....
2024.09.30
Az új járművek szénlábnyomát vizsgáló Green NCAP szervezet értékelésén a Toyota középkategóriás....
2024.09.30
A 49-es kilométernél, a Budapest felé vezető oldalon hajtott egymásba két autó és egy kisbusz –....
2024.09.30
Továbbra is akadnak utak, amiket még mindig csak korlátozottan lehet használni, és van olyan....
2024.09.30
Június 1. és augusztus 18. között 159 400 hívást kapott az ÖAMTC, az Osztrák Autóklub....
2024.09.29
Egyre többen döntenek úgy Magyarországon, hogy eladás helyett bérbe adják autójukat a hosszú....
2024.09.29
Szinte fel sem fogtuk, hogy elkezdődött a nyár, mára nyakig vagyunk az őszben. Nagyon sok gyermekes....