NCAP

A Green NCAP szerint ez Európa legtisztább benzines modellje

2020.12.09.

Huszonnégy típus környezetvédelmi teljesítményét vetette össze a Green NCAP szervezet. Kisautó-családja két generációjának két eltérő karosszéria-típusát nevezte a felmérésbe a Peugeot - minden más benzinmotoros modellnél jobb eredményt értek el.

Miután idén kora ősszel a Transport & Environment szervezet megállapította, hogy a Peugeot és társmárkái az európai piacon egyedülálló mértékben csökkentették CO2-kibocsátásukat, és flottaszinten a piac legtisztább üzemű járműveit gyártják, most egy másik szervezet jutott hasonló következtetésre. A rendkívül szigorú tesztjeiről ismert Green NCAP átfogó vizsgálattal igazolta, hogy a Peugeot motortechnológiái az abszolút élvonalba tartoznak akkor is, ha a környezet védelméről van szó.
 
A Green NCAP 2019-ben indult útjára azzal a céllal, hogy az autók tényleges károsanyag-kibocsátására vonatkozó naprakész, részletes és valós információkkal lássa el a vásárlókat. Szemléletük ebből a szempontból hasonlít az új autók biztonságát 1996 óta kutató, a törvényi előírásoknál mindig többet követelő Euro NCAP filozófiájára – nem véletlenül, hiszen a Green NCAP ennek a nagy tapasztalattal és tudásbázissal rendelkező testületnek a fiókszervezeteként jött létre, és Európa legnevesebb szakmai, kormányzati és kutató intézményeinek a támogatását élvezi.
 
A szervezet már működése első évében is végzett elemzéseket, első jelentős publikációjára azonban idén november végén került sor. A korai tapasztalatok nyomán átdolgozott és kibővített feltételrendszert alkalmazva most két tucat gépkocsit vetettek alá aprólékos vizsgálatnak. A városi, alsó-középkategóriás és középkategóriás személyautók, kis és kompakt szabadidőjárművek, valamint buszlimuzinok kellőképpen széles spektrumát fedték le az újautó-piacnak, ami pedig a hajtásláncokat illeti, a plug-in hibridek kivételével minden gyakori technológiát megvizsgáltak, a belső égésű motoroktól kezdve a hibrideken át az akkumulátoros villanyautókig.
 
Egy autó környezeti terhelése a nyersanyagok előállításánál elkezdődik – a Green NCAP már dolgozik azon a tesztrendszeren, amellyel a járművek teljes életciklusára vonatkozóan felmérhetik azok környezetvédelmi teljesítményét, ám egyelőre be kell érnünk az energiafogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérlegelésével. 
 
Ez utóbbi terén ma már külön vizsgálják az általános egészségkárosító anyagok légkörbe bocsátását, illetve az üvegházhatást erősítő gázok emisszióját is. Ahogy az Euro NCAP a törésteszteknél, úgy a Green NCAP is a törvényi minimumokat tekinti kiindulási alapnak – egy olyan autó tehát, amely épp csak teljesíti az előírásokat, egy csillagot érdemel az ötből. 
 
Ezzel a szemlélettel összefüggésben egy sor olyan károsanyag kibocsátását is mérik, méghozzá változatos forgalmi és üzemi helyzetekben, amelyekre a WLTP-norma szerinti vizsgálatokon nem figyelnek: így biztosítható ugyanis a szakértők szerint, hogy az általuk minősített autók bizonyítványa a valós helyzetet rögzítse.
 
Ezek fényében kiemelkedően jó eredménynek számít az új generációs Peugeot 208 és a Peugeot 2008 előző kiadása által elért három csillag: eredményükkel a felmérés legtisztább üzemű benzinmotoros modelljeinek bizonyultak. Ez egyébként nem meglepő, hiszen mindkét modell annak az 1,2 literes turbómotornak egy-egy változatát alkalmazza, amely 2015 és 2018 között négy alkalommal bizonyult kategóriája legjobbjának az Év Motorja szavazáson.
 
Míg az előző generáció esetén a motor 82, 110 vagy 130 lóerős kivitelben volt elérhető, az új szériában 100, 130 és 155 lóerő között választhatnak az ügyfelek. A vizsgált Peugeot 2008 orrában így 110, a 208-aséban 100 lóerős kivitelben dolgozott a háromhengeres erőforrás. 
 
Az előbbit különösen nagyra értékelték a tesztelők kiegyensúlyozott összteljesítményéért. A motor kevés nitrogén-oxidot bocsát ki a légkörbe, szintén csekély a nem metán szénhidrogének előfordulása, a szén-monoxid pedig különösen a közúti tesztben bizonyult jelentéktelennek. Figyelemreméltó, hogy kis mérete ellenére a motor jól teljesített az emisszió terén, még autópálya-tempónál is.
 
Az új Peugeot 208 kiemelkedő eredményt ért el mindhárom vizsgálati területen. Dicséretes, hogy minimális a dinitrogén-oxid (N2O) kibocsátása – ezt az teszi nagy jelentőségűvé, hogy a teszten vizsgált dízelmotoros autók többsége pont túlzott N2O-kibocsátása miatt végzett szomorúságra okot adó helyen.
 
Vadonatúj modellről lévén szó, a szakértők helyét látták némi építő kritikának is: ha a mérnökök csökkenteni tudnák a hidegindítást követő részecske-kibocsátást, még feljebb léphetne a ranglétrán a Peugeot 208. Ugyanakkor a kiváló környezetvédelmi teljesítmény ma már jelentős és valós értéknövelő tényező, így a tiszta üzemű Peugeot-páros még kedvezőbb értéktartásra számíthat a kapott eredmények fényében. 
 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....
2025.01.26
A Mercedes-Benz E-osztály elnyerte az Euro NCAP 2024-es, a „Best Performer”, általános biztonsági....
2025.01.26
A bevezetése óta már több mint 100.000 megrendelést adtak le az új Peugeot E-3008-asra. Figyelemre....
2025.01.26
A Toyota nyolcszoros világbajnoka szombaton ismét hibátlanul teljesített, tovább növelve előnyét a....