Genfi Autószalon

Genfi újdonságok 2014 – II. rész

2014.03.05.

Kétrészes összeállításunkban a teljesség igénye nélkül listázzuk az év első nagy európai autókiállításának újdonságait.

Szerző: Gulyás Péter

Idén már 84. alkalommal kerül megrendezésre a Genfi Autószalon. A 110 ezer négyzetméteres kiállítási területen 250 kiállító vesz részt, és az előző években regisztrált látogatószám alapján várható, hogy idén megközelíti a 700 ezret az odalátogatók száma. Az év legrangosabb eseményének számító rendezvényen az autók szerelmesei és a szakmai közönség is szemtanúja lehet több világ- és Európa-premiernek. A közönség napok március 6-16 között lesznek, a szaksajtó számára viszont már 4-től nyitva áll a Palexpo.

Az újdonságokat bemutató cikksorozat első része itt olvasható, a helyszínen készített képekből összeállított galéria pedig itt nézhető meg.

McLaren - A McLaren olyan autóval érkezett Genfbe, amely gyorsabb a legendás F1 szuperautójuknál. A 650S az MP4-12C ráncfelvarrásából jött létre, alkatrészeinek negyede új, a nevében a szám a lóerőkre utal. Szemből a 650S a jellegzetes formájú, ívelt LED-es fényszórók miatt úgy néz ki, mint a P1, hátulról viszont nehéz megkülönböztetni az MP4-12C-től. Az MP4-12C-ből származó 3,8 literes biturbó V8-as az új hengerfejnek, dugattyúknak és vezérlésnek köszönhetően 25 lóerővel erősebb lett, a nyomatéka 678 Nm-re nőtt meg. A százas sprintet kereken 3 másodperc alatt teljesíti az autó, 200 km/h-ra 8,4 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 331 km/h. A 12C-hez képest 22 százalékkal feszesebbé tették a futóművet, és a felszereltséget is kibővítették LED-es fényszórókkal, kovácsolt felnikkel és alcantara kárpitokkal. A 650S 20 ezer fonttal kerül többe a továbbra is a kínálatban maradó MP4-12C-nél. Genfben rögtön a levehető tetejű Spider is bemutatkozott, amely 40 kilogrammal nehezebb és 20 ezer fonttal drágább a kupénál.

McLaren 650S Spider

Mercedes - Genfben tartották a világpremierjét az új S-osztály Coupénak, amely egy komoly világújdonságot is hozott: az aktív futómű kanyardőlés-funkció egy motorkerékpárhoz hasonlóan képes az autót 2,5 fokot bedönteni a kanyarokban, amivel nem a kanyarsebesség növelése volt a mérnökök célja, hanem az, hogy az utasokra ható oldalgyorsulások mérséklődjenek, tehát kényelmesebbé váljon az utazás. A kocsi a kanyarokat a szélvédőbe épített sztereo kamerával és a keresztgyorsulás-mérő szenzorokkal érzékeli. A CL-t váltó modell az S-osztály technikájára épül, de a megjelenése nem csak a kettővel kevesebb ajtó miatt tér el a négyajtósétól. Az orra jobban hasonlít a Kecskeméten készülő CLA-ra, az egyedi hátsó lámpák pedig szinte változtatás nélkül kerültek át a tavaly ősszel bemutatott tanulmányautóról. Nincs B-oszlop, így lehúzott oldalablakokkal elegánsabb a kocsi megjelenése. A szériafelszereltség részeként adott full-LED fényszórókat felár ellenében Swarovski-kristállyal díszítik. Egyelőre csak egy motorral, a 4,6 literes biturbó V8-assal mutatták be az autót S 500 Coupé néven. A Mercedes másik genfi újdonsága a Vianót váltó V-osztály, amely kétféle tengelytávval és háromféle hosszal készül, igényes kivitelű utastere már teljesen személyautós. Elöl két ülés található, a második és harmadik sorban háromszemélyes pad vagy két-két fotel kérhető – utóbbiakat egymással szembe lehet fordítani. Kezdetben csak 2,1 literes, négyhengeres dízellel készül a V-osztály, 136, 163 vagy 190 lóerős teljesítménnyel. A V-osztály annyiféle vezetéstámogató rendszerrel felszerelhető, mint a Mercedes személyautói.

Mercedes S-osztály Coupé

Mini - Genfben mutatkozott be a 422 centiméter hosszú Mini Clubman tanulmány, amely már nagyon közel áll a sorozatgyártáshoz. A harmadik generációs Miniből készített kombi elődjénél 26 centivel hosszabb, 17 centivel szélesebb és valamivel magasabb, ezzel a gyártó jelenlegi legnagyobb modellje (hosszban 13, szélességben 5,5 centivel előzi a Countrymant). Az előző Clubman legnagyobb különlegessége az aszimmetrikus ajtóelrendezés volt: a bal oldalon egy, a jobbon két ajtó volt, de az újon már hagyományos ajtókat találunk majd, mindkét oldalon kettőt. Valószínűleg a ferdehátúból ismert hajtásláncokkal, vagyis 1,5 és kétliteres, turbós benzines- és dízelmotorokkal, hatfokozatú kézi- és automataváltókkal lesz kapható év végétől az új Clubman, amelynek szériaváltozata az őszi Párizsi Autószalonon mutatkozhat be.

Mini Clubman Concept

Nissan - Genfben bemutatkozott a modellfrissítés utáni Nissan Juke, amely megjelenésében alig tér el az eredeti, 2010-ben bemutatott változattól. Lecserélték a lökhárítókat, hangsúlyosabb lett a Nissan logó az orrán, és a 370Z-re hasonlító fényszórókat kapott. Több mint 100 literrel lett nagyobb a csomagtartó az elsőkerék-meghajtású változatokban, így most 354 literes. A kis szabadidő-autó az új Qashqai-tól a korszerűbb, nagyképernyős infotainment rendszert és az 1,2-es, 115 lóerős benzines turbómotort örökölte. Az új csúcsváltozat a Nismo RS, amely 218 lóerős 1,6-os turbómotort, sportkipufogót, és – az elsőkerekes verzió esetében – önzáró differenciálművet is kapott. A futóművet áthangolták a normál Juke Nismóhoz képest, és a féktárcsák méretét is megnövelték. A frissített Juke-on kívül bemutatkozik Genfben a GT-R Nismo európai piacra szánt változata, és az e-NV200 elektromos haszonjármű is.


Nissan Juke

Opel - Az Opel fontos újdonsága az Adam Rocks, a tavalyi miniautó emelt futóművű, szabadidő-autós változata, amely maradt elsőkerék-meghajtású. Ebben a modellben mutatkozik be az új szentgotthárdi egyliteres, turbós benzinmotor, amely 90 és 115 lóerővel lesz választható az Adam család többi tagjához is. Megérkezett a 220 km/h végsebességű sportváltozat, az Adam S is, amelybe 150 lóerős, 1,4-es turbómotor került. A Genfben bemutatkozó Astra OPC Xtreme a normál OPC alapjaira épül, az intenzív szénszál-használatnak köszönhetően azonban száz kilót sikerült faragni a tömegéből. Sok alkatrészt, így a motorháztetőt, a tetőt, a kormánykereket, de még a felniket (!) is szénszálasra cseréltek a tömegcsökkentés érdekében. Nem maradt változatlan a motor sem, a normál OPC-ből ismert kétliteres turbós blokkban több mint 20 lóerőt találtak még a mérnökök, így már 300 lóerő fölé ment a teljesítménye. Az Astra az új 1,6-os, 136 lóerős dízelmotort kapja meg, amely csak 3,7 litert fogyaszt. Bemutatkozik még Genfben az új Vivaro is, amelyet ismét a Renault-val közösen fejlesztettek.

Opel Astra OPC Xtreme

Peugeot - A 2014-es Év Autójának választott 308-as kombi változata SW néven Genfben mutatkozott be, az újdonság csomagtartója 610 literes. A Peugeot új minije a 108-as, amely 3,47 méter hosszú, és elődjéhez hasonlóan három- és ötajtós változatban is rendelhető. Készül egy vászontetős is belőle, amely nem igazi kabrió, mert csak a tető felső része elhúzható. A számtalan külső és belső testre szabási lehetőséget kínáló 108-as utasterét még nem mutatták meg, csak annyit lehet tudni róla, hogy egy hétcolos érintőképernyő lesz benne, rajta olyan extrákkal, mint a Peugeot saját internetes rádiója. Alapmotorként egy 69 lóerős, egyliteres háromhengerest használnak, a 82 lóerős, szintén háromhengeres 1,2-esért felárat kell fizetni, dízel nem lesz. Az 1,2-es benzines motornak Genfben mutatják be a turbós 110 és 130 lóerős változatait, melyeket a nagyobb modellek, így például a 308-as számára tartogatnak.

Peugeot 108

Porsche - A stuttgarti gyártó újdonsága Genfben a 919 Hybrid versenyautó, amellyel idén visszatérnek a hosszú távú versenyzés csúcskategóriájába, többek között Le Mans-ba is. A 4,65 méteres hibrid sportkocsi csak 870 kilogramm tömegű. Egy kétliteres, turbófeltöltésű V4-es benzinmotor hajtja a hátsó kerekeket, amely teherviselő elemként is funkcionál. A fékezéskor visszatáplált energia árammá alakítva az első kereknél lévő villanymotort hajtja, ezért a kocsi ideiglenesen összkerékhajtású is lehet. Azért döntöttek a kétliteres, V4-es a benzinmotor mellett, mert nagyon kis helyet foglal, kivételesen merev a blokkja, kicsi a tömege és csekély a fogyasztása. Ahogy a Forma-1-ben, a kocsi kétféle energia-visszanyerő rendszert tartalmaz: a KERS az első fékek használatából, az ERS a kipufogógáz hőjéből nyer áramot. Az egyik autót az ex-Forma-1-es pilóta, Mark Webber vezeti majd Brendon Hartley és Timo Bernharddal váltva, a másodikat pedig Marc Lieb, Romain Dumas és Neel Jani.

Porsche 919 Hybrid

Qoros - A Genfi Autószalonon mutatkozott be az első kínai autó, ami minősége és technikai színvonala okán Európában is sikert érhet el. A Qoros márka 3-as nevű modelljének ötajtós változata a tavaly az euro NCAP által a legbiztonságosabb Európában értékesített autónak választott Qoros 3 szedánra épül, de 17,7 centiméterrel rövidebb, más a hátsó lámpája, valamint a hűtőrácsa is. Utastere állítólag az egyik legnagyobb a kategóriában. Ausztriából a Magna-Steyr vett részt a karosszéria fejlesztésében, és a motorokhoz is innen érkezett segítség: az AVL nevű cég lett a kínaiak partnere. Nincs változás a motorkínálatban, az 1,6-os benzines szívó (125 lóerő) és turbós (156 lóerő) változatban rendelhető, előbbi 11,2, utóbbi 9,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. Hatfokozatú kézi váltóval vagy opciós duplakuplungossal választhatóak. A Golf-méretű modelleket 8 colos érintőképernyővel, és okostelefonos dokkolóval is felszerelték, ráadásul felhő alapú szolgáltatás és 3G kapcsolat is jár hozzá.

Qoros 3

Renault - Genfben mutatkozott be a Twingo harmadik nemzedéke, amely Michael van der Sande, a Renault vezetője szerint az 5-ös szellemét idézi meg. A miniautó farmotoros lett azért, hogy az elődénél 10 centivel rövidebb karosszériában 13 centivel hosszabb utasteret kínálhasson, motorjai 0,9 literes háromhengeres turbók. Több előnye is van a farmotoros elrendezésnek: egyrészt rövidebb lehet a kocsi orra, amitől tágasabbá válik az utastér, és a fordulókör átmérője is 8,65 méterre csökkent, mert jobban ki lehet tekerni a nem hajtott első kerekeket. Műszakilag azonos a Twingo a Smartok új nemzedékével, a fejlesztést ugyanis a Daimlerrel közösen végezték. Az első ízben kínált ötajtós karosszériaváltozat a Forfournak felel meg, a Fortwo pedig ugyanennek a padlólemeznek a megkurtított változatára épül majd. Újdonság az nagyobb Renault-khoz kínált 1,6 literes, dupla turbós dízelmotor is, amely a 160 lóerejével olyan erős, mint egy kétliteres, de 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt.

Renault Twingo

Rolls-Royce - Genfben mutatta be a brit luxusmárka a négy éves Ghost modellfrissített változatát, amelyet elegánsan Series II-nek neveznek. Alig változott kívülről a több mint 70 millió forintba kerülő, 7-es BMW-n alapuló luxusautó, a faceliftet onnan lehet észrevenni, hogy az immár LED technikájú fényszórók már nem téglalap alakúak, de módosult a motorháztető és mindkét lökhárító is. Belül wifi kapcsolat segíti a kommunikációt, lecserélték az üléseket és a navigációs rendszert, emellett bevezették a kézírás-felismerő tapipadot. Az 570 lóerős, 6,6 literes biturbó V12-es motor nem változott, de a légrugós futóművet áthangolták a jobb vezetési élmény és útfekvés érdekében.

Rolls-Royce Ghost Series II

Seat - Történetében legerősebb autóját mutatja be a Seat, amely nem más, mint a Leon sportváltozata, a Cupra. A Volkswagen Golf GTI közeli rokona is kétféle karosszériával (három- és ötajtós) és kétféle teljesítménnyel készül, igaz, ezek mind nagyobbak a német testvér számainál. A sima Cupra kétliteres turbómotorja 265, a „Cupra 280”-é 280 lóerős teljesítményű, a 350 Nm-es nyomaték és a 6,4 literes átlagfogyasztás megegyezik. A lassabb is 5,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, a Cupra 280 a DSG váltóval viszont még ebből is képes két tizedet lefaragni. Mivel a Cuprák elsőkerék-meghajtásúak, jól jön az erő útra vitelében a Golf GTI-ből már ismert elektronikus vezérlésű, de mechanikus önzáró differenciálmű, amely akár a motor teljes erejét képes egyetlen első kerékre továbbítani. a Cupa pár nepja megdöntötte a Nürburingen az elsőkerék-meghajtású szériaautók körrekordját, a kapcsolódó hír itt olvasható.

Seat Leon Cupra

Skoda - A látványos Skoda VisionC tanulmányautó a 2016-ra gyártásba kerülő kupét vetíti előre. Az új tanulmánnyal egyenesen a prémiummárkákat vették célba, konszernen belül az Audi A5 Sportback és a VW CC is a tarthat majd az ötajtós kupétól. A 4,7 méteres VisionC az Octavia és a Superb közötti rést tömi be, és ez lesz a legnagyobb modell, amelyből készül majd RS sportváltozat. A moduláris MQB padlólemezre épülő autó a konszern kínálatából jól ismert motorokat kapja majd, a tanulmányban egy földgázzal üzemelő 1,4-es, 110 lóerős turbómotor van. A viszonylag szerény teljesítmény ellenére a VisionC megfutja a 214 km/h-t, mivel a légellenállási alaktényezője csak 0,26. Bemutatkoznak az Octavia új változatai, a terepes Scout, a földgázzal üzemelő G-TEC CNG és a luxusfelszereltségű Laurin & Klement is. Emellett kibővül a különleges felszereltséget és színvilágot jelentő Monte Carlo sorozat, már a Citigóból, a Rapid Spacebackből és a Yetiből is készül ilyen változat.

Skoda VisionC

Ssangyong - A koreai márka az XLV kompakt SUV tanulmánnyal érkezik Genfbe, amely a Nissan Qashqai újabb vetélytársát vetíti előre. A 4,43 méteres szabadidő-autó különlegessége, hogy hét ülést alakítottak ki benne, 2+2+2+1 elrendezésben. Ez az jelenti, hogy mindet üléssorban két fix ülés van, a hetedik pedig egy sínen átcsúsztatható a másodikból a harmadikba. Dízel-hibrid hajtáslánc mozgatja az autót, a 1,6-os dízelmotornak egy villanymotor segít a hajtásba, a fékezéskor visszatáplált energiát egy lítium-ion akkumulátor tárolja. A sorozatgyártású kocsiból egy rövidebb, ötüléses változatot is kínálnak majd.

Ssangyong XLV

Subaru - A japán gyártó a Viziv tanulmányautó harmadik változatával érkezik Genfbe, az autót Viziv 2-re keresztelték el (a második a tavaly Tokióban kiállított Viziv Evolution volt). Az 1,6-os turbós bokszermotor mellett három villanymotor is hajtja az autót, ezek közül egy-egy a hátsó kerekekhez van beépítve, így a torque vectoringot is könnyű volt megvalósítani (kanyarban több nyomaték kerül az ívkülső kerékre, ami javítja a stabilitást és nagyobb kanyarsebességet enged meg). A lítium-ion akkumulátort hálózatból is lehet tölteni, az erőátvitelt fokozatmentes automataváltó végzi. Különleges megoldás, hogy a szélvédőbe épített kamera nem csak a vezetéstámogató rendszerek működéséhez szükséges információkat szolgáltatja, de a a motor vezérlése is megváltozik a közelgő terepviszonyok függvényében.

Subaru Viziv 2

Suzuki - A Genfi Autószalonon bemutatkozott az Altót váltó Celerio európai specifikációjú változata, amely a legkisebb fogyasztású és legnagyobb csomagterű (254 liter) miniautó lesz a piacon, amikor 2014 második felében elkezdik az értékesítését. 3,6 méteres hosszával 10 centit ver rá a régi Altóra, tengelytáv 6,5 centivel gyarapodott (2450 mm), a karosszéria magassága 9 centit nőtt, a szélesség viszont megegyezik (1600 mm) az előző modellével. A csupán 810-840 kilogrammos autóhoz elégnek tűnik az új egyliteres, háromhengeres motor 68 lóereje. A start-stop rendszerrel több mint fél litert faragtak a fogyasztásból az Altóhoz képest, a 3,6 literes érték kategóriaelső.

Suzuki Celerio

Toyota - A Genfben bemutatott új Toyota Aygo hossza 25, nyomtávja 8 mm-rel lett nagyobb az elődhöz képest, a 2,34 méteres tengelytáv változatlan. A kocsi teljes hossza 3,57 méter. A műszakilag rokon Peugeot 108-nál és a Citroën C1-nél szögletesebb, sarkosabb lett a karosszéria formaterve, az orron megjelenő hatalmas X-motívum összetéveszthetetlenné teszi. Hátul is teljesen egyedi lámpákat kap, a függőleges lámpatestek a tetőig felérnek. Ahogy a franciáknál, az Aygóban is megjelenik a feláras, elhúzható vászontető, amely sokat dobhat az belső tér hangulatán. Az Aygót az elődből ismert egyliteres háromhengeres benzines mozgatják majd, dízelmotor nem lesz hozzá.

Toyota Aygo

Volvo - A Volvo új kombi tanulmánya, a Concept Estate az új XC90 és a következő V70 előfutára. Már az új, moduláris, rugalmasan alakítható SPA platformjára épül, később minden új szériagyártású Volvo ezt kapja a V40 fölött.. A Concept Estate elegáns külsejénél is izgalmasabb a belseje, amely nagyon hasonló lesz a közeljövő szériagyártású Volvóiban. Egy hatalmas táblagép foglalja el a középkonzolt, fizikai gombokból csak egy sort alakítottak ki, a képernyő alatt. Az összes fontos funkciót az érintőképernyőn lehet irányítani, a légkondicionálástól a navigációig. A természetes fával, gyapjúval, bőrrel és fémmel burkolt belső teret a skandináv nappalik ihlették, a biztonsági övek narancssárga színűek. Csak négy ülést helyeztek el a kocsiban, melyek közül a hátsók ledönthetők.

Volvo Concept Estate

Volkswagen - Genfben bemutatkozik a modellfrissítés utáni Polo, amely kívülről alig tér el a régitől, de a motorkínálata jelentősen átalakult. A régi 1,2 és 1,6 literes dízelmotorokat egyetlen 1,4 literessel pótolták, amely 75, 90 és 105 lóerővel lesz elérhető, de bemutatkozik egy új, egyliteres, háromhengeres, benzines turbómotor is 90 lóerővel. Kiállítják az elektromos hajtású e-Golfot, és a konnektoros hibridet, a GTE-t is. Utóbbi jól illeszkedik a sportos modellek, a dízel GTD és a benzines GTI közé, mivel kombinált teljesítménye 201 lóerő. A 101 lóerős villanymotor önállóan is tudja mozgatni a Golfot legfeljebb 129 km/h-s sebességgel, az elektromos hatótáv 50 km. Bemutatkozik a ráncfelvarráson átesett Scirocco és egy kis szabadidő-autó tanulmány, a Golf alapokra épülő, targatetős T-Roc is. A háromajtós, 4,2 méteres SUV valószínűleg egy hamarosan érkező szériamodellt jelez előre, amely a Nissan Juke konkurense lehet.

Volkswagen T-Roc Concept

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..
2024.05.21
A BYD, a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója nehezen tud betörni a német autópiacra,....
2024.05.21
A Singapore Airlines szerint egy ember meghalt, és több mint 30-an megsérültek a súlyos....
2024.05.21
A győri rendőrök az állampolgárok segítségét kérik egy közlekedési bűncselekmény ismeretlen....
2024.05.21
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.21
Az elektromos autózás immár nem a jövő, hanem a jelen: ezt bizonyítja Szolnok, ahol újabb....