design
Alec Issigonis vázlata az első Miniről Forrás: BMC
Mesterek, művek
Ha szerencsés vagy, személyesen is megtapasztalhatod, hogy a klasszikus módszer, a ceruzával papírra rajzolás a hiperszámítógépek korában is működik, sőt nélkülözhetetlen. Ehhez „csak” az kell, hogy egy autógyártó vendégeként ellátogathass az egyébként szigorúan őrzött formatervező stúdióba, ahol persze nem fedik fel a jövő titkait, de azért megismerheted a karosszéria divatszabók munkáját. Ha még szerencsésebb vagy, akkor a puccos vacsorán éppen a főtervező vagy stúdióigazgató mellett kapsz helyet és a beszélgetés előbb vagy utóbb biztosan rajzolásba fajul. Van már a gyűjteményemben Chris Bangle vázlat, ő vezette a BMW és MINI design stúdióját, ahol nem csak autókat de, mobiltelefonokat és villamosokat is terveztek. Bangle előtte nem csak a legújabb modelleket és designközpontot mutatta be, de fantasztikus előadást tartott a müncheni Pinakotheken művészeti múzeumban. Tényleg jó fej, aki lazán elrajzolt több papíralátétet vacsora közben, szignálta is műveit, de azt kérte, hogy ezek ne jelenjenek meg újságban. Így jártam Mark Adamsszel, a General Motors, az Opel és Vauxhall vezető formatervezőjével, aki korábban rajzolt a Fordnak, Cadillacnek és Saabnak is.
Chris Bangle müncheni tárlatvezetése, háttérben egy Tatraplan Fotó: Boros Jenő
A napot nem lehet lemodellezni
Arra a kérdésre, hogy milyen módszerrel dolgoznak, mindegyik azt felelte, hogy nem lehet és nem is kell választani, mert mindkettőre szükség van, a ceruzára és a számítógépre is, sőt, az agyag modellekre is, melyet szabályosan szoborként faragnak a stúdiókban. Mert ahogy a stúdióvezetők vallják, hiába vannak a szupergyors számítógépek és méregdrága grafikai szoftverek, a digitális modell sosem képes pontosan visszaadni, miként vetül a fény az autó felületére, mert ugye a napot nem lehet lemodellezni. A 3D gyors és látványos, ám nem pótolja az igazi makettet, vagyis az életszerű autót, amit majd el kell adni, és aminek a legkülönbözőbb színekben és fényviszonyok között is hódítania kell. Szóval nem száműzik a habalapra felhordott és sokszor heteken, hónapokon át készülő agyagmaketteket, melyekből a végleges válogatás előtt akár tíz is készül 1:4-es kicsinyítésben, majd néhány eredeti méretben. Az autógyártók mindenen spórolnak, de ezen kevésbé takarékoskodnak, mert a formatervezésben nem szabad mellényúlni, hiszen a legjobb és legbiztonságosabb autó is eladhatatlan, ha nem nyeri el a vevők tetszését, márpedig egy új modell fejlesztése többmilliárd euróba kerül, ekkora veszteség pedig a cég bukását jelentheti.
Kell a tehetség és a ceruza
A cikk eredetije a Népszabadság 2015 augusztus 26-i számában jelent meg