kínai elektromos autók
BYD Shark
2024-re teljesen elmúltak azok az idők, amikor a kínai autógyártók még a nevetség tárgyát képezték az autóiparban. Nem csak azzal váltak komoly tényezővé, hogy (nagyrészt) leálltak a nyugati márkák modelljeinek lemásolásával, hanem a mérnöki fejlettségüket is új szintre emelték. A rengeteg olcsó munkaerővel és az alkatrészekhez szükséges alapanyagok rendelkezésre állásával, a nemzetközi autógyártóknak már komolyan számolniuk kell velük.
Kínai látogatását követően - ahol egyébként helyi autókat teszteltek - a Ford vezérigazgatója egy igazán meglepő kijelentést tett. A Wall Street Journal szerint Jim Farley azt mondta John Thorton igazgatósági tagnak, hogy a kínai elektromos járművek gyártói egzisztenciális veszélyt jelentenek számukra. Egyik útja során John Lawler pénzügyi igazgató is csatlakozott Farley-hez, aki őszintén bevallotta neki, hogy a kínaiak előttük járnak sajnos.
BYD Seal
A Ford első embere azt is elmondta, hogy nem ez az első példa az autógyártás történelmében, hogy egy távol-keleti ország autógyártói felveszik a versenyt az amerikaiakkal, hiszen az 1980-as évekkel kezdődően a Toyota, a Honda és más japán autógyártók is valami hasonló felemelkedést mutattak, mint jelenleg a BYD és "társai". Farley a kínai autógyártók növekedését a Hyundai és a Kia komoly fejlődési ívéhez is hasonlította, főként az elektromos járművek piacán.
És hogy hogyan "védekezik" a Ford? Farley még február elején jelentette be, hogy "skunkworks" csapata - tehát egy kisebb titkos operáció - egy új platformon dolgozik, ami könnyebbé teszi majd a megfizethető EV-k megalkotását, amellyel felveszik majd a versenyt a kínai autógyártókkal, valamint a Teslával is. Mindeközben a gyártó egy teljesen elektromos Puma crossover piacra dobására is készül, amit főként Európába szánnak. Ezen hír ellenére a vállalat nemrég elvetette azt az ambíciózus célját, hogy 2030-ra csak és kizárólag tisztán elektromos hajtású modellekkel rendelkezzen.
A cég jelenleg nagyon kevés elektromos autóval büszkélkedhet, ami a fent említett döntést csak még inkább elősegítette. Egy hivatalos névvel még nem rendelkező SUV-nek 2027-ben kellett volna megjelennie - miután az eredeti, 2025-ös megjelenési dátumot két évvel elhalasztották - de a múlt hónapban végül ezt is törölték. Ezen felül a Ford 10 százalékkal csökkenti az elektromos járművekre szánt keretét is, és másodszor is elhalasztotta a következő generációs elektromos F-150 pickupjának gyártását, amit eredetileg 2025-re terveztek, majd 2026-ra módosították a dátumot, most pedig 2027-re tűzték ki a debütálását.
BYD Seal
Egyébként a Ford meglehetősen "érdekes" döntéseket hozott az elmúlt években. Tavaly leállított a Fiesta gyártását, ami egyértelműen Európa egyik legnépszerűbb modellje volt. A kompakt autó "halálát" egyébként a Mondeo 2022-es megszűnése előzte meg, a nagy triumvirátus - tehát a Focus - harmadik tagja pedig 2025-ben fog majd végleg megszűnni.
A kínai gyártókat illetően viszont számos kormány felismerte már a "fenyegetést", így a Kínából származó elektromos járművekre nagyon sok helyen a magas vámokkal próbálják védeni a nyugati autógyártókat. Az amerikai kormány rendkívül szigorú, 100 százalékos vámot vet ki a kínai EV-kre. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Képviselete bejelentése szerint az importvám szeptember 27-én lép hatályba.
A jövő héten pedig az Európai Unió is szavaz majd a magasabb vámok bevezetéséről. Az Automotive News Europe szerint az EU 36,3 százalékos vámmal sújtaná a kínai kormány kezében lévő 'SAIC Motor' által gyártott járműveket. A Volvo kínai anyavállalata, a Geely 19,3 százalékra, míg a BYD-járművek 17 százalékos vámra számíthatnak, ha Európába importálják az autóikat. Az amerikai székhelyű Bloomberg jelentése alapján viszont ezek a számok minden bizonnyal kisebbek lesznek, ha majd hatályba lépnek a védővámok.