utánpótlás

Fokozott ellenőrzés az utakon, az égből figyelnek ránk

2024.09.07.

Érdekes dolog, amikor az égből sújt le a bírság. Onnan, ahonnan nem is gondolnánk. A rendőrség tavaly több mint 2500 esetben használt drónokat, amivel sok szabálytalanságot felderítettek. Szokásos havi balesetmegelőzési cikkemben most azt próbálom körbejárni, hogy mit szólhatunk mi ehhez autósként?

A büntetés, az büntetés

Érdekesen alakult a beszélgetésünk Soltész Bálint rendőrségi szóvivővel, akivel minden hónapban Podcast csatornánkon beszélgetünk az aktuális rendőrségi akciókról, szervezett ellenőrzésekről. Aztán a beszélgetésnél valahogy felkerült a drónos bevetés, én pedig kapva kaptam az alkalmon, hogy kiderítsem, mi is volt ennek a mozgató rugója? Nos, az eszközpark fejlesztés elsődleges célja a közbiztonság javítása volt, hiszen a rendőrségi drónokkal nem csak közúti szabálytalanságok, hanem bűncselekmények, vagy ahhoz köthető események is felderíthetők, és a legfontosabb célja mindenképpen ez volt velük a rendőrségnek. Ezért nincsenek heti rendszerességgel a közösségi médiában megjelenő drónos videókból összevágott közúti szabálytalanság csokrok megosztva.

Az a pár, ami viszont elkészült kifejezetten tanulságos, és nagyon szépen lefesti az aktuális közlekedési morált hazánk útjairól, pillantsunk most együtt bele a videókba.

Nem sokáig kellett a levegőben lennie az eszköznek, és máris megvolt az első szabálysértő. Egy kisteherautó utasa bekötött biztonsági öv nélkül utazott. Amikor meglátta a rendőrautót, azonnal elkezdett kalimpálni, hogy bekösse magát, de a drón ezt is nagyon jó minőségben rögzítette. Jó tudni, hogy a jármű minden utasának kötelező a biztonsági öv használat, mert városon belül is lehet olyan váratlan helyzet, ami biztonsági öv használata nélkül nagyon komoly sérüléssel végződhet.

Persze volt egy-két narancssárgán, vagy piroson átsiklás, én azt gondolom, hogy ez mindennapos az utakon, nagyon nehéz leszokni róla. Biztos vagyok benne, hogy a büntetés egy szankció, amivel, jó hatékonysággal tanítja meg a szabálykövetésre az autósokat. Ami viszont nem hétköznapi, az a körforgalomba a lezárt területről behajtó autós, ha megfigyeljük járműve mozgását láthatjuk, hogy teljesen fogalomtalanul vezet, és magára, és a környezetsére is veszélyes. Mivel utólag nehezen bizonyítható, hogy pár másodperc alatt hány szabálysértést követett el, ebben az esetben kifejezetten jól jött, hogy mindezt rögzítette a kamera. Sajnos napi szinten is találkozhatunk olyan főként idős autóvezetőkkel, akiknek már nem való a mai forgalom, ez a felgyorsult világ, és benne az autóvezetés megkívánja a gyors reagálást a gyorsan változó forgalmi helyzetre. Tompa reflexekkel, évtizedes, rossz, és lassú járműkezeléssel erre esélyük sincs. Tudom, sokuknak a mobilitás utolsó zászlaja a kis japán rizsrakéta. Amiben görcsösen szorítják a kormányt, tartják a stabil 40km/h-ás városi tempót, és akasztják meg ezáltal a kis, vagy nagyváros forgalmát. Még nem voltam abban a cipőben, és az sem biztos, hogy lesz szerencsém megélni. Így semmi jogom nincs pálcát törni felettük, de kérni kérhetek. Ha már nem megy, akkor bármennyire is nehéz, de le kell adni a jogosítványt, mert erőltetni felesleges, komoly baleset lehet a vége.

Záróvonalon előzni veszélyes, és szabálytalan. Erre is láthatunk példát a videóban. Az autós meg is magyarázhatta, hogy ő belátta az útszakaszt, a lassabb autók őt feltartották, és biztonságosnak vélte a manőver megkezdését, aminek vége éppen a szaggatott felezővonalon ért véget. De a szabály, az a szabály, még ha fáj is be kell tartani, hamarosan kitérek rá, hogy miért elég csak egyszer hibázni.

A kamionok nem előzhetik meg egymást hazánk autópályáin, legalábbis akkor, amikor csak a szélső, és a gyorsítósáv biztosítja a haladást. Ennek ellenére sokan megteszik, és ezáltal veszélyeztetik a gyorsabb járműveket, hiszen túl sokáig tartják fel a sort. Tudom, lehetne másként, lehetne jobban, de ezt a szabályt is a gyorsabb, és zökkenőmentesebb haladásért hozták, amit a kamionosoknak is érdemes betartaniuk.

Ezzel a videóval lehet a legjobban illusztrálni, amit korábban megjegyeztem, hogy miért kell csak egyszer hibázni. Jól látható, hogy az autósok, teherautós szinte megállás nélkül hajtott fel a védett útra. Biztosan nem először csinálják így, talán jobbra pillantanak, de már tekerik is a kormányt, és adják a gázt. Vajon ha ott egy szabályosan közlekedő motorkerékpáros érkezik, akkor észlelték volna? Megsúgom, valószínűleg nem. Hiszen rutinosan folyatták be járműveket a kereszteződésbe, és nem tettek eleget a STOP tábla szabályai szerinti kötelező megállásnak. ugye emlékeznek még? Először a vonalnál, utána a torkolatban. Ahogy az oktatóink mantrázták anno, mikor még tanulóként koptattuk a kormányt. Az évek elteltek a rutin megjött. Néha talán túl nagy is lett az a bizonyos magabiztosság. Én azt gondolom, hogy ezek a felvételek is jól bizonyítják, hogy nem szabad elhinnünk, hogy minden kisebb-nagyobb stikli megbocsájtást nyer. Mert elég egy hiba, és akár egy ember élete is múlthat rajta. Most vajon hány megbüntetett sofőr ad hálát azért, hogy csak büntetést kapott, és nem egy közlekedési baleset borzalmai kell megemésztenie? Mert a lényeg minden indulásnál az,

… hogy mindenki hazaérjen!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.16
Pedig a kor, az állapot és az ár átlagos. ..
2024.09.16
Az olimpiai, paralimpiai és speciális olimpiai mozgalom világszintű támogatójaként és mobilitási....
2024.09.16
Szombaton 32. alkalommal rendezték meg Budapesten a magyar Streetball Bajnokság döntőjét, melynek....
2024.09.16
A mobilitás forradalmát ígéri a Stellantis.   ..
2024.09.16
Kötelezően visszatérnek a tekerőgombok.   ..
2024.09.16
Emelkedik az elektromos rollerekkel közlekedők által okozott, személyi sérüléssel járó balesetek....
2024.09.16
Hegedűs Péter, a Széchenyi István Egyetem Könyvtár és Levéltárának osztályvezetője egy arany- és....
2024.09.16
Szinte megszűnt a csomagok fosztogatása a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, miután a....
2024.09.16
Matúš Šutaj Eštok szlovák belügyminiszter vasárnap arra hívta fel a figyelmet, nem kizárt, hogy....
2024.09.16
A festőüzem dolgozói tömegesen vesznek részt jelnyelvi tanfolyamokon, hogy siket munkatársaik még....