emissziótechnika
A dízelmotoroknak ezzel szemben minőségi keverékképzése van, vagyis a befecskendezett tüzelőanyag mennyisége közvetlenül a terheléshez kötött, természetesen figyelembe véve a levegő mennyiségét is, viszont elviekben nincs szükség fojtószelepre, mivel a tüzelőanyag-levegő arány széles skálán mozoghat. A dízelmotorok jó hatásfokának egyik oka a fojtószelep hiánya volt, amivel a szívási vesztesége jóval kisebb volt, mint az Otto-motoroké.
Mégis mi vezetett oda, hogy ma már nincs dízelmotorok fojtószelep nélkül? Természetesen a környezetvédelmi szabályozások, a károsanyag-kibocsátási normák szigorodása. A szívó oldalon elhelyezett fojtószelepnek három funkciója lehet:
A fojtószelepek gyakori meghibásodási forrása a pillangólapot működtető mechanizmus, melyben az erőátvitel műanyag fogaskerekekkel történik. A kipufogógáz-visszavezetés miatt előfordulhatnak lerakódások a szívó rendszerben, melyek nem engedik teljesen bezárni a fojtószelepet, a korábbi falnak ütközés pedig nem a műanyag fogaskerék fogainak törését, átugrását eredményezheti.
A kis nyomású, vagyis a turbófeltöltő után megcsapolt kipufogógáz-visszavezetés segítésére és a kipufogási ellennyomás beállítása miatt nem csak a szívó-, hanem a kipufogó-rendszerben is megjelentek a fojtószelepek, melyek nagy hőmérséklet-ingadozásnak és a kipufogógáz savasságának is ki vannak téve. A hőmérséklet ingadozás az illesztések beállítását nehezíti meg, hiszen mind hideg és meleg rendszer esetén pontosan kell szabályozni a kipufogógáz-tömegáramot és az ellennyomást.
A fojtószelepek meghibásodása sok esetben nem jelenti a motor működésképtelenségét, de az EGR és a részecskeszűrő miatt a motor hosszantartó, meghibásodás-mentes működéséhez szükséges. A beáramlott levegő és a kipufogási ellennyomás szabályozása nélkül nem lesz megfelelő a károsanyag-kibocsátás, valamint a túl kicsi hőmérséklet miatt a részecskeszűrő regenerálása is problémás lehet. A csere viszonylag gyorsan elvégezhető a szervizekben, az új fojtószelepeket „tanítani”, adaptálni kell, így ahhoz megfelelő diagnosztikai eszköz szükséges, nem érdemes otthon nekiállni a cserének.