Volán Historic

Feltámasztották az angyalföldi emeletes buszt

2022.05.17.

Színes expón mutatták be az egyetlen emeletes vetetrán Ikarust a Volánbusz hatvani retrónapján.

 



 

Évtizede még rozsda rágta, napjainkban gyönyörűen restaurált buszként gördült a kiállításra az emeletes MÁVAUT-Ikarus, aminek értékét a helyreállítás minősége mellett az is emeli, hogy ritka darab. Igazából kettő az egyben, mert több donorból készült.

Az egyikből 17, a másikból csak egy készült       Fotó: Boros Jenő

1962-ben bemutatott Ikarusokból építették Angyalföldön, a MÁVAUT Béke téri és Szabolcs utcai műhelyében. Alapul két kiszuperált FAÜ busz szolgált, ezek rendszáma eredetileg GA 81-16 és GA 81-17 volt, végül utóbbit kapta 1969-es forgalomba helyezéskor. A premieren még KÍSÉRLETI járatjelzéssel és PRÓBA 03-28-as rendszámmal jelent meg a fővárosi utakon.

Túl magasa lett

Eredetileg Budapesten akarták üzemeltetni, be is mutatták az Erzsébet téri (akkor Engels téri) buszpályaudvaron, de 4,24 méterese magassága miatt a városi vonalak többségén nem tudott volna közlekedni. Később a 12. számú AKÖV telepére került az emeletes MÁVAUT Ikarus, melynek oldalán Volán szolgáltatásokra utaló utazási, szállítási és tehertaxi hirdetések szerepeltek.

Minden részletében hibátlanul restaurálták Fotó: Boros Jenő

Leváltott modell

A donorokra sok panasz volt, ezért gyorsan lecserélték az 556-osokat, nem ez volt a legsikeresebb Ikarus konstrukció. A típust leváltó 200-asok formatervezője, Finta László a szerzőnek egykor elmesélte, hogy már első évében erősen rozsdásodott, nem igazán kedvelték az exportpiacokon, így rohamosan esett a szovjet megrendelések száma. A tetemes garanciális hibáknak köszönhetően a típust a terezettnél korábban leváltották.

Ülésrend a felső szinten      Fotó: Boros Jenő

Így készült

A 28 üléses emeleti részt egyszerűen rácsavarozták az alapjárműre, melynek galériájára két lépcsőn lehetett feljutni az emeletre, ahol a 165 centinél magasabbaknak csak görnyedten tudnak közlekedni, amit megtapasztaltam a busz újjászületési ceremóniáján.

Utazás közben tilos volt állni, mindenkinek helyet kellett foglalni a fűrészfogszerűen elrendezett két középső üléssorban. Az alsó szinten a kalauzülésből is követni lehetett az emeleti ülések foglaltságát, melyet világító alaprajz jelezett. Később, a kalauz nélküli korszakban a sofőr periszkóppal ellenőrizhette a felső szintet.

A kalauz a földszinten ellenőrizte a jegyeket és....

... a világító táblán az emeleti ülések foglaltságát                    Fotó: Boros Jenő

Több rozsda és lyuk

Az ős emeletes buszhoz hasonlóan másfél év alatt készültek el az alapos restaurálással is, ami sokkal nehezebb és aprólékosabb munkát igényelt, hiszen a karosszérián több volt a rozsda és a lyuk, mint a fémlemez. Nem véletlenül doloztak rajta több mint tízezer munkaórát. 

Teljesen felújították a vázszerkezetet, pótolták a műszerfalat, a lámpákat, a vészjelző gombokat, a kapcsolók többségét és újra kárpitozták az üléseket, ami sziszifuszi munka volt. Az eredetileg hathengeres JÁFI 619-es dízelmotort már a korabeli probajáratok után Rába D10-esre cserélték.

Utolsó pillanatban mentették meg   Forrás: Regés Ikarus Autóbuszgyüjtemény

Uránvárosi járat

A magassága miatt instabil és gyakran javításra szoruló emeletes busz 1969 januárjától 1976. júliusáig menetrendszerűen szállította az utasokat a pécsi megyeszékhelyen a Kossuth tér és Fehérhegy, illetve Uránváros között.

Több mint kétszázezer kilométeres futásteljesítménnyel 1977-ben kiszuperálták, ezután eyg Volán üdülőben presszóként, büfékocsiként szolgált, majd bontóba került. Többen megpróbálták feltámasztani, de ez még a Pécs Európa Kulturális Fővárosa-projekt keretében sem sikerült, miközben állapota tovább romlott.

Pécsi vonalon                        Forrás: Volán

 Értékmentő program

A lepusztult állapotú jármű másfél éve került ismét a Volánbuszhoz, melynek dicséretes küldetése a műszaki kincsek megmentése. A mérnökökből, mesterekből, beszerzőkből álló húsz fős restaurátor brigád a korábbiakhoz hasonlóan kitűnő munkát végzett.

A Volánbusz 2020-ban indította értékmentési programját, melynek célja az elődvállalatok különleges járműveinek megőrzése. Nosztalgiajárataiban egyre több a restaurált, veterán korú autóbusz, van már Ikarus 55-ös, 66-os és több 200-as, a flotta most az egyetlen példányban készült emeletes 556-ossal bővült.

A kollekció része az 1954-ben gyártott Ikarus 30-as, az 1969-es 55.52-es, a napjainkban FAROS-1 rendszámmal közlekedő 1967-ben gyártott Ikarus 55.21 Lux busz, valamint az E99.07-es Ikarus, melyből 1995. és 2003. között mindössze 17 készült.

Szathmáry Norbert, az értékmenő program munkatársa     Fotó: Boros Jenő

Izgalmas cégtörténet

A színes buszmajálison dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: Az autóbuszos személyszállítást bonyolító Volán-társaságok több évtizedes története olyan, mint egy kalandokkal teli utazás. Fénykorukban a nemzetközi autóbuszjáratok Barcelonától Isztambulig, Stockholmtól Athénig rótták az utakat, miközben a Volán-teherautók is előfordulhattak Líbiától Algérián és Irakon át Kazahsztánig

Az elmúlt évtizedben több szervezeti változás is történt, aminek eredményeként 2019-ben létrejött a Volánbusz, hazánk és Európa egyik legnagyobb közúti közösségi közlekedési szolgáltatója: jelenleg több mint 10 ezer autóbusz-vezető hatezer járművel szállítja az utasokat.

A Volánbusz 2018-ban elindított jármű-fiatalítási programjának köszönhetően – a 2021 végéig lezárt beszerzésekkel – 1800 új és újszerű autóbusz állt, illetve áll forgalomba. A társaság idén további ezer új – köztük elektromos és sűrített földgázzal üzemelő – jármű beszerzését tervezi. Ennek eredményeként az év végéig a teljes autóbusz-állomány 45 százaléka megújulhat, és a flotta átlagéletkora 8 évre csökkenhet.

Újabb leletmentések

Kameniczky Ákos, a vállalat forgalmi és kereskedelmi főigazgatója elmondta: A közlekedési központok és a Volánbusz integrációja során vetődött fel a gondolat, hogy 15 megmentett, vagy felújításra váró autóbuszt egy nosztalgiaflotta részeként lenne célszerű kezelni. A jármű-rekonstrukciós programnak köszönhetően a másfélezres Ikarus állományt kiváltjuk a napi forgalomból, de közben kiválasztjuk közülük az utókornak megmentendő autóbuszokat.

Jelenleg ötven olyan jármű szerepel az értékmentési programban, amely valamilyen szempontból – akár egyedisége, akár mindennapisága miatt – megőrzésre érdemes. Ez elsősorban autóbuszokat jelent, de teherautó, tűzoltó kisbusz, vontató, traktor, kiszolgáló jármű egyaránt szerepel az értékmentési programban.

A jármű-fiatalítás másik hozadéka, hogy a ’60-as, ’70-es években épült műszaki telephelyekre ma már más formában van szükség, mint 50-60 évvel ezelőtt. Adta magát a gondolat, hogy a járműjavítási feladatok alól mentesült hatvani telephely egy olyan látványgarázs legyen, ahol a kiállított járműveken túl relikviákat, fényképeket, Volánokhoz köthető érdekességeket is be lehet majd mutatni a későbbiekben.

Az emeletes Ikarus a Hungexpó E-pavilonjában is látható május 27-29. között a Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállításon, az AMTS rendezvényen.

MÁVAUT-IKARUS 556

Motor: 6 hengeres Rába D10 dízel

Teljesítmény: 133 kW/180 LE

Sebességváltó: 6+1 fokozatú ZF S6-90U-002

Saját tömeg: 11 580 kg

Max. tömeg: 18 500 kg

V. max: 70 km/h

Fogyasztás: 28 l/100 km

Alsó szinten: 36+2 üléseken

Emeleten: 28 ülés

Rövidítések:

AKÖV: Autóközlekedési Vállalat

JÁFI: Járműfejlesztési Intézet

FAÜ: Fővárosi Autóbuszüzem (BKV előd)

MÁVAUT: a Magyar Államvasutak és az autóbusz keveréke. Elődje a Magyar Királyi Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzeme, amely 1935. január 1-jén kezdte működését.

TEFU NV: Teherfuvarozási Nemzeti Vállalat

Magyar úttörő volt a tömör abroncsos Ganz-Büssing emeletes busz 1916-ban

Forrás: Fortepan/ Villányi György

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Közeledik az igazság pillanata: március 31-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2025....
2025.02.10
A jelenlegi büntetési rendszer ellen van a franciákon kívül több európai ország is.   ..
2025.02.10
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az Európai Űrügynökség által szerdán, Budapesten szervezett....
2025.02.10
2025 januárjában a Rába Nyrt. részvényárfolyamának növekedése többéves rekordot döntött, és....
2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..
2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....