csipgyártás

Fellélegezhetnek az autógyártók, enyhül a csiphiány

2022.06.12.

A lassuló autóipari kereslet miatt a közel két éve tartó csiphiány enyhülni látszik, miután az autógyártók elegendő félvezetőt kapnak ahhoz, hogy teljes kapacitással termelhessenek.

Végre gyorsabban is elkészülhetnek a mezei autók, hisz az autógyártónak a félvezetőhiány közepette a csúcskategóriás modelleket kellett előtérbe helyezniük, hogy a pénzüknél maradjanak. Ahogy enyhül a csiphiány szorítása, úgy gyorsul fel a termelés, és végre rövidülnek a sokszor egy évnél is hosszabb szállítási határidők.

Jó hírek érkeztek

A globális félvezetőhiány, amely közel két éve okoz zavart az autóiparban, az enyhülés jeleit mutatja, legalábbis egyelőre. Sajtóhírek szerint a Mercedes Benz, a Daimler Truck (a Mercedes teherautós üzletága) és a BMW is arról számolt be különböző csatornákon, hogy a hónapokig tartó bénító kiesések után mostanra elegendő csúcstechnológiás alkatrészt kapnak a teljes kapacitású termeléshez. Az áttörés hamarabb következett be, mint azt a vállalatok előre jelezték. Az iparág fellélegezhetne, ha nem romló gazdasági teljesítménnyel és emelkedő inflációval kellene szembe néznie, miközben az elektromos járművek gyártására való történelmi átállással is kénytelen megbirkóznia. A helyzet nem könnyű, de legalább nem reménytelen.

A gyártók örülnek a javuló csipellátásnak, de még nem koccintanak a győzelemre. - Még hétről hétre figyelemmel kísérjük a csipellátást, de eddig alapvetően világszerte nem volt gondunk a termelés működtetésével" - mondta az Automotive News megkeresésére Jörg Burzer, a Mercedes-Benz gyártási és ellátásilánc-menedzsmentért felelős vezetője. Az ellátási problémák itt-ott előfordulnak, mondta, de semmi ahhoz képest, mint tavaly volt - nyugtatta meg az iparági szereplőket.

Visszafogott termelés

Az autók iránti kereslet fellendülésével párhuzamosan az autógyártóknak vissza kellett fogniuk a termelést, mivel az üzemek világszerte nem tudtak elegendő csipet beszerezni az egyre inkább digitalizált járművekhez. A kiesések olyan súlyosak voltak, hogy a globális személygépkocsi-termelés még mindig nem állt vissza a járvány előtti szintre, sőt... Bár a kereslet csökkenésnek így van pozitív hatása is, de a gyorsuló infláció és a magasabb kamatlábak komoly aggodalomra adnak okot: mi van, ha tovább csökken a kereslet? Akkor lesz még több csip, de nem kell majd ennyi autó. Az autógyártók tehát mégsem örülhetnek annyira. 

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója nemrég jelentette be, hogy a dolgozói állományt 10 százalékkal kell csökkentenie, hogy ne kerüljön veszélybe a vállalat eredményessége. De nem mindenki olyan pesszimista, mint Musk. A német autógyártók hangulata jelentősen javult májusban az Ifo intézet felmérése szerint. Ebben az áll, hogy az autógyártók körében nőtt a bizalom abban, hogy az emelkedő nyersanyagköltségeket kompenzálva magasabb áron is eladhatják autóikat.

A csipek újbóli rendelkezésre állása részben a gyengülő gazdasági kilátásokból és az romló inflációból ered, ami csökkentette a csipeket felhasználó szórakoztatóelektronikai termékek iránti keresletet.

Karin Radstrom, a Daimler Truck vezetője az Automotive News összeállításában azt nyilatkozta, hogy a vállalat folyamatosan megkapja a szükséges csipeket, így képes lesz ledolgozni a hátralékos megrendeléseket.

A BMW-nél is hasonlóan visszafogott optimizmusnak adtak hangot, mondván, hogy minden üzem működik, és a vállalatnál nem tapasztalnak leállásokat a csipellátás miatt. - Jelenleg a helyzet egy kicsit stabilabb - mondta a bajorok egyik szóvivője, hozzátéve, hogy a BMW továbbra is napi szinten figyeli a csipellátást, és nem zárja ki, hogy a következő hetekben és hónapokban újabb fennakadások következhetnek be.

A Volkswagen-csoport, amely másokhoz hasonlóan úgy becsülte, hogy a hiány 2022 második felében kezd enyhülni, szintén stabil ellátásról számolt be, de szóvivőjük útján azt is közölték, hogy a veszélyhezetnek korántsincs még vége, a következő hónapok ellátása még minidg bizonytalan. Harry Wolters, a Paccar DAF Trucks egységének elnöke ugyanezt a tendenciát látja: - Az alkatrészellátás jobb, mint amire talán öt-hat héttel ezelőtt számítottunk - nyilatkozta a lap amerikai változatában Wolters. - Így az Egyesült Államokban és Európában növelni tudtuk a termelést.

Van, ahol még mindig nem állta helyre a rend: a Volvo Trucks az Autonews megkeresésére azt nyilatkozta, hogy még mindig korlátozott a csipek elérhetősége, és arra számítanak, hogy ez hatással lesz a második negyedévi termelésre. Közben tart a a spájzolás, Jim Farley, a Ford Motor vezérigazgatója a múlt hónapban azt mondta, hogy a vállalat minden szabad csipet felvásárol a szabadpiacon.

B.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..