csipgyártás
Végre gyorsabban is elkészülhetnek a mezei autók, hisz az autógyártónak a félvezetőhiány közepette a csúcskategóriás modelleket kellett előtérbe helyezniük, hogy a pénzüknél maradjanak. Ahogy enyhül a csiphiány szorítása, úgy gyorsul fel a termelés, és végre rövidülnek a sokszor egy évnél is hosszabb szállítási határidők.
Jó hírek érkeztek
A globális félvezetőhiány, amely közel két éve okoz zavart az autóiparban, az enyhülés jeleit mutatja, legalábbis egyelőre. Sajtóhírek szerint a Mercedes Benz, a Daimler Truck (a Mercedes teherautós üzletága) és a BMW is arról számolt be különböző csatornákon, hogy a hónapokig tartó bénító kiesések után mostanra elegendő csúcstechnológiás alkatrészt kapnak a teljes kapacitású termeléshez. Az áttörés hamarabb következett be, mint azt a vállalatok előre jelezték. Az iparág fellélegezhetne, ha nem romló gazdasági teljesítménnyel és emelkedő inflációval kellene szembe néznie, miközben az elektromos járművek gyártására való történelmi átállással is kénytelen megbirkóznia. A helyzet nem könnyű, de legalább nem reménytelen.
A gyártók örülnek a javuló csipellátásnak, de még nem koccintanak a győzelemre. - Még hétről hétre figyelemmel kísérjük a csipellátást, de eddig alapvetően világszerte nem volt gondunk a termelés működtetésével" - mondta az Automotive News megkeresésére Jörg Burzer, a Mercedes-Benz gyártási és ellátásilánc-menedzsmentért felelős vezetője. Az ellátási problémák itt-ott előfordulnak, mondta, de semmi ahhoz képest, mint tavaly volt - nyugtatta meg az iparági szereplőket.
Visszafogott termelés
Az autók iránti kereslet fellendülésével párhuzamosan az autógyártóknak vissza kellett fogniuk a termelést, mivel az üzemek világszerte nem tudtak elegendő csipet beszerezni az egyre inkább digitalizált járművekhez. A kiesések olyan súlyosak voltak, hogy a globális személygépkocsi-termelés még mindig nem állt vissza a járvány előtti szintre, sőt... Bár a kereslet csökkenésnek így van pozitív hatása is, de a gyorsuló infláció és a magasabb kamatlábak komoly aggodalomra adnak okot: mi van, ha tovább csökken a kereslet? Akkor lesz még több csip, de nem kell majd ennyi autó. Az autógyártók tehát mégsem örülhetnek annyira.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója nemrég jelentette be, hogy a dolgozói állományt 10 százalékkal kell csökkentenie, hogy ne kerüljön veszélybe a vállalat eredményessége. De nem mindenki olyan pesszimista, mint Musk. A német autógyártók hangulata jelentősen javult májusban az Ifo intézet felmérése szerint. Ebben az áll, hogy az autógyártók körében nőtt a bizalom abban, hogy az emelkedő nyersanyagköltségeket kompenzálva magasabb áron is eladhatják autóikat.
A csipek újbóli rendelkezésre állása részben a gyengülő gazdasági kilátásokból és az romló inflációból ered, ami csökkentette a csipeket felhasználó szórakoztatóelektronikai termékek iránti keresletet.
Karin Radstrom, a Daimler Truck vezetője az Automotive News összeállításában azt nyilatkozta, hogy a vállalat folyamatosan megkapja a szükséges csipeket, így képes lesz ledolgozni a hátralékos megrendeléseket.
A BMW-nél is hasonlóan visszafogott optimizmusnak adtak hangot, mondván, hogy minden üzem működik, és a vállalatnál nem tapasztalnak leállásokat a csipellátás miatt. - Jelenleg a helyzet egy kicsit stabilabb - mondta a bajorok egyik szóvivője, hozzátéve, hogy a BMW továbbra is napi szinten figyeli a csipellátást, és nem zárja ki, hogy a következő hetekben és hónapokban újabb fennakadások következhetnek be.
A Volkswagen-csoport, amely másokhoz hasonlóan úgy becsülte, hogy a hiány 2022 második felében kezd enyhülni, szintén stabil ellátásról számolt be, de szóvivőjük útján azt is közölték, hogy a veszélyhezetnek korántsincs még vége, a következő hónapok ellátása még minidg bizonytalan. Harry Wolters, a Paccar DAF Trucks egységének elnöke ugyanezt a tendenciát látja: - Az alkatrészellátás jobb, mint amire talán öt-hat héttel ezelőtt számítottunk - nyilatkozta a lap amerikai változatában Wolters. - Így az Egyesült Államokban és Európában növelni tudtuk a termelést.
Van, ahol még mindig nem állta helyre a rend: a Volvo Trucks az Autonews megkeresésére azt nyilatkozta, hogy még mindig korlátozott a csipek elérhetősége, és arra számítanak, hogy ez hatással lesz a második negyedévi termelésre. Közben tart a a spájzolás, Jim Farley, a Ford Motor vezérigazgatója a múlt hónapban azt mondta, hogy a vállalat minden szabad csipet felvásárol a szabadpiacon.
B.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!