Daimler

Felhagy a hidrogén fejlesztésekkel a Daimler

2020.07.05.

Legalábbis a személyautók esetében, ugyanis a haszonjárműveik hidrogén fejlesztései továbbra is folytatódnak.



Napjaink vezető témája az autóiparban, hogy milyen alternatív hajtás megoldásokkal lehetne még tovább csökkenteni az újabb modellek károsanyag-kibocsátását. Korunk abszolút uralója a villanymotor, aminek valóban nincs helyi emissziója, noha sokan megkérdőjelezik az akkumulátor és villanymotor gyártások tisztaságát. Éppen ezért vannak, akik sokkal inkább a hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncokban látják a jövőt. És ezzel nincsenek egyedül, számtalan autógyártó látott benne potenciált, hiszen amellett, hogy szintén nem pöfög ki káros gázokat, sokkal nagyobb hatótávra képes, mint egy akkumulátoros autó, ráadásul gyorsan újratölthető. Próbálkozások voltak és vannak is, noha nem nagy számban. Széles körben soha nem tudott elterjedni a technológia.

Most éppen a hidrogén fejlesztések egyik oszlopos tagja hullik ki a mezőnyből, ugyanis a Daimler bejelentette, hogy befejezi a hidrogén üzemanyagcellás Mercedes-Benz modellek fejlesztési programját. A német gyár több mint 30 éve kísérletezett az alternatív megoldással, azzal a reménnyel, hogy képesek lesznek megalkotni a jövő zeró-emissziós autóját, aminek nem csak a hatótávja nagy, de ráadásul 3 perc alatt újratölthető is, és mindössze vízpárát ereszt ki magából. Egyébként utóbbi vízpára újrahasznosítására is voltak ötletek, például az aszfaltba helyezett elvezetőkkel. Tehát még azt is újra lehetett volna hasznosítani, ami a kipufogón kijött.

Azonban a világjárvány okozta kiszámíthatatlan közeg őket is arra késztette, hogy csökkentsék költségeiket, és ilyen szempontból logikus döntésnek tűnik a legkisebb bevételt generáló, mégis meglehetősen költséges hidrogén fejlesztések felfüggesztése. A Daimler állítása szerint a fejlesztési költségek közel a duplájára rúgtak egy akkumulátor villanyautó költségeinek. Ami nem is csoda, hiszen egyáltalán nem annyira kiépített az infrastruktúra, mind a villanyosok esetében. Nincs meg a beszállítók közötti versengés, ahogy egyébként töltőállomás is meglehetősen kevés van Európában. Ezt persze lehetetlenség lett volna az eladási árba beleiktatni, hiszen jelenleg a villanyautók is aránytalanul drágának bizonyulnak.

Jelenleg egyetlen hidrogén üzemanyagcellás autója volt a Mercedes-Benznek. Ez a GLC F-Cell, amit még a Forddal és a Nissannal közösen fejlesztettek 2013-ban. Együttműködésüktől azt remélték, hogy ugrásnak indul a hidrogén infrastruktúra, viszont végül csak a Mercedes-Benz helyezte kínálatába a technológiát. Forgalmazása alatt mindössze néhány száz darab kelt el a GLC F-Cellből, mivel minden eladott példányon veszített a cég. „Nagyszerűen működik az üzemanyagcellás technológia, de egyszerűen túl drága, nekünk pedig mennyiségre van szükségünk.”

Sajnos már Japánban, a hidrogénes hajtások másik virágzó országában is csappan a lelkesedés. Novemberben a Honda jelentette be, hogy bizonytalan időre felfüggeszti üzemanyagcellás fejlesztéseit. Ellenben a Toyota kiáll a technológia mellett, ahogy a másik nagyágyú, a Hyundai is, és egyelőre a BMW-től sem érkeztek a fejlesztést cáfoló hírek. Egyébként a Volkswagennek is voltak tevékenységei hidrogén ügyben, de állításuk szerint minden az akkumulátor mellett szól, és igazából semmi értelme jelenleg hidrogénnel próbálkozni, és állításukat az alábbi grafika is alátámasztja.

Noha a hidrogénes személyautóktól elköszön egy időre a Daimler, nagytömegű haszonjárműveikben még látnak hidrogénes jövőt. Éppen ezért egy új megállapodást kötöttek a Volvo Trucks-szal, hogy közösen fejlesszék a jövő kamionjait. Terveik szerint egy üzemanyagcellás hajtáslánc előnyösebb lehet egy nehéz kamionba, hiszen egy ekkora akkumulátorcsomag túl nehéz lenne. Ha minden jól megy, az évtized második felében már bemutathatnák első közös hidrogén kamionjukat, noha hozzátették: a jelenlegi 200 millió eurós befektetés a két cég részéről valószínű nem lesz elég ahhoz, hogy a technológia valóban gyártásba kerüljön. Az viszont biztos, hogy a hidrogénes személyautóknak egy időre vége, talán épp most adják át a legutolsó darabokat a GLC F-Cellből.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.03
Sokszor írtunk már az online értékesítéssel foglalkozó használtautó kereskedő startupokról. Ilyen....
2020.08.03
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai 2020. július 31. és augusztus 2. között....
2020.08.03
Vadelütés miatt egy nap alatt kétszer is baleset történt Győr-Moson-Sopron megyében - írja a....
2020.08.03
Hogyan lehet egy nem szabványosított technológiához szabványos tesztrendszert kidolgozni? Erre a....
2020.08.03
A poznańi üzem bővítése több, mint két évet igényelt, és most már majdnem befejeződtek az új Caddy....
2020.08.03
Fokozott hálózati stabilitás, mérsékelt elektromosáram-költségek és hozzájárulás a klímavédelemhez....
2020.08.03
A Zeltini Z-Triton az egyike azoknak a modelleknek, amelyek jelzik, milyen irányba indulhat el a....
2020.08.02
Leszállt a Mexikói-öbölben vasárnap, helyi idő szerint délután a SpaceX magánvállalat Dragon nevű....
2020.08.02
Négy évesen és 73 ezer kilométerrel vette Illés Imre szegedi autós oktató azt a Toyota Corollát,....
2020.08.02
Szergej Szokolov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....