Daimler

Felhagy a hidrogén fejlesztésekkel a Daimler

2020.07.05.

Legalábbis a személyautók esetében, ugyanis a haszonjárműveik hidrogén fejlesztései továbbra is folytatódnak.



Napjaink vezető témája az autóiparban, hogy milyen alternatív hajtás megoldásokkal lehetne még tovább csökkenteni az újabb modellek károsanyag-kibocsátását. Korunk abszolút uralója a villanymotor, aminek valóban nincs helyi emissziója, noha sokan megkérdőjelezik az akkumulátor és villanymotor gyártások tisztaságát. Éppen ezért vannak, akik sokkal inkább a hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncokban látják a jövőt. És ezzel nincsenek egyedül, számtalan autógyártó látott benne potenciált, hiszen amellett, hogy szintén nem pöfög ki káros gázokat, sokkal nagyobb hatótávra képes, mint egy akkumulátoros autó, ráadásul gyorsan újratölthető. Próbálkozások voltak és vannak is, noha nem nagy számban. Széles körben soha nem tudott elterjedni a technológia.

Most éppen a hidrogén fejlesztések egyik oszlopos tagja hullik ki a mezőnyből, ugyanis a Daimler bejelentette, hogy befejezi a hidrogén üzemanyagcellás Mercedes-Benz modellek fejlesztési programját. A német gyár több mint 30 éve kísérletezett az alternatív megoldással, azzal a reménnyel, hogy képesek lesznek megalkotni a jövő zeró-emissziós autóját, aminek nem csak a hatótávja nagy, de ráadásul 3 perc alatt újratölthető is, és mindössze vízpárát ereszt ki magából. Egyébként utóbbi vízpára újrahasznosítására is voltak ötletek, például az aszfaltba helyezett elvezetőkkel. Tehát még azt is újra lehetett volna hasznosítani, ami a kipufogón kijött.

Azonban a világjárvány okozta kiszámíthatatlan közeg őket is arra késztette, hogy csökkentsék költségeiket, és ilyen szempontból logikus döntésnek tűnik a legkisebb bevételt generáló, mégis meglehetősen költséges hidrogén fejlesztések felfüggesztése. A Daimler állítása szerint a fejlesztési költségek közel a duplájára rúgtak egy akkumulátor villanyautó költségeinek. Ami nem is csoda, hiszen egyáltalán nem annyira kiépített az infrastruktúra, mind a villanyosok esetében. Nincs meg a beszállítók közötti versengés, ahogy egyébként töltőállomás is meglehetősen kevés van Európában. Ezt persze lehetetlenség lett volna az eladási árba beleiktatni, hiszen jelenleg a villanyautók is aránytalanul drágának bizonyulnak.

Jelenleg egyetlen hidrogén üzemanyagcellás autója volt a Mercedes-Benznek. Ez a GLC F-Cell, amit még a Forddal és a Nissannal közösen fejlesztettek 2013-ban. Együttműködésüktől azt remélték, hogy ugrásnak indul a hidrogén infrastruktúra, viszont végül csak a Mercedes-Benz helyezte kínálatába a technológiát. Forgalmazása alatt mindössze néhány száz darab kelt el a GLC F-Cellből, mivel minden eladott példányon veszített a cég. „Nagyszerűen működik az üzemanyagcellás technológia, de egyszerűen túl drága, nekünk pedig mennyiségre van szükségünk.”

Sajnos már Japánban, a hidrogénes hajtások másik virágzó országában is csappan a lelkesedés. Novemberben a Honda jelentette be, hogy bizonytalan időre felfüggeszti üzemanyagcellás fejlesztéseit. Ellenben a Toyota kiáll a technológia mellett, ahogy a másik nagyágyú, a Hyundai is, és egyelőre a BMW-től sem érkeztek a fejlesztést cáfoló hírek. Egyébként a Volkswagennek is voltak tevékenységei hidrogén ügyben, de állításuk szerint minden az akkumulátor mellett szól, és igazából semmi értelme jelenleg hidrogénnel próbálkozni, és állításukat az alábbi grafika is alátámasztja.

Noha a hidrogénes személyautóktól elköszön egy időre a Daimler, nagytömegű haszonjárműveikben még látnak hidrogénes jövőt. Éppen ezért egy új megállapodást kötöttek a Volvo Trucks-szal, hogy közösen fejlesszék a jövő kamionjait. Terveik szerint egy üzemanyagcellás hajtáslánc előnyösebb lehet egy nehéz kamionba, hiszen egy ekkora akkumulátorcsomag túl nehéz lenne. Ha minden jól megy, az évtized második felében már bemutathatnák első közös hidrogén kamionjukat, noha hozzátették: a jelenlegi 200 millió eurós befektetés a két cég részéről valószínű nem lesz elég ahhoz, hogy a technológia valóban gyártásba kerüljön. Az viszont biztos, hogy a hidrogénes személyautóknak egy időre vége, talán épp most adják át a legutolsó darabokat a GLC F-Cellből.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....