használt autó

Ezeknek a használt autóknak legnagyobb az értékvesztése

2024.10.04.

Nem látható, de fájni nagyon tud: az értékvesztés. Minden autóvásárló szembesül a keserű valósággal, amikor drágán megvett autóját eladja, hiszen használtan sokkal kevesebbet ér. Nem mindegy azonban, hogy milyen autóról és milyen márkáról van szó.

A koronavírus-járvány alaposan átrendezte bolygónk életét és annak minden részletét. Voltak ellátási gondok – mikrochipből például sokkal kevesebb készült, mint amennyire szükség lett volna -, így az elmúlt években kevesebb új autó került forgalomba. Ennek az lett a hatása, hogy a használtpiacra kevesebb eladó autó érkezett, sok vevő új helyett fiatal használtat vett, így felborult a kereslet és kínálat addigi egyensúlya. Egy amerikai felmérés arra jutott, hogy minden drágább lett, a használtautók pedig kevesebbet veszítenek értékükből, mint korábban.

Ez a megállapítás azonban túl leegyszerűsítő, az ördög megint a részletekben lakik. A luxusautók (kivéve a Porsche egy-egy modelljét) továbbra is igazi pénztemetőnek számítanak, s szorosan felzárkóztak mögéjük az elektromos autók. 

Utóbbi első hallásra talán meglepőnek tűnhet, ám ha a tények mögé nézünk, megértjük, hogy az új és használt EV-k iránti kereslet miért esett vissza drámaian. Az EV-k kezdeti népszerűségét az is táplálta, hogy a korai elfogadók nagy számban vásárolták őket.

Aztán az évek során egy részük rájött, hogy mégsem olyan jó a leányzó fekvése: nem épült annyi töltő, mint amennyit ígértek, s ha van is, lehet, hogy sorba kell állni, vagy nem működik. S még ha minden stimmel is, a nyilvános töltőkön az áram ára többszöröse annak, amennyiért otthon a konnektorból jön. Akinek tehát nincs helye, lehetősége otthoni töltőt telepíttetni, és olcsóbb éjszakai árammal tölteni az EV-jét, annak a villanyautózás szó szerint drágább és kényelmetlenebb, mint belső égésű motoros autóval járni.

Így ma ott tartunk, hogy egy elektromos autó öt év alatt az újkori értékének a felét elveszti – szemben egy hibriddel, amely 20-25 százalékkal kevesebbet veszít, sőt, ha Toyota embléma van rajta, akkor gyakorta még ennél is kevesebbet. 

S ha már a Toyotánál tartunk: a japán gyártó hibridjei régóta elnyűhetetlen és megbízható termékek hírében állnak, a használtautók piaca pedig beárazza ezt az előnyt. Szemben a villanyautókkal, amelyek tartósságáról és megbízhatóságáról még nincsenek meg a tapasztalatok, így a vevők egy része vonakodik használt EV-t venni.

Elektromos modellek értékvesztése az első 5 évben

1.

Tesla 3

42,9%

2.

Tesla X

49,9%

3.

Nissan Leaf

50,8%

4.

Chevrolet Bolt EV

51,1%

5.

Tesla S

55,5%

EV-k átlagos értéke

 

49,1%

A villanymotor és az akkucsomag azonban nem feltétlenül jelent egyet a nagy értékvesztéssel. Elsősorban a Toyota hibridek jó hírének köszönhetően, az ilyen hajtáslánccal szerelt kocsik utcahosszal verik a villanyautókat, főleg, ha a ma legnépszerűbb SUV-karosszériába csomagolják őket.

Hibridhajtású kompakt SUV-K értékvesztése az első öt évben

1.

Toyota C-HR

24,4 %

2.

Subaru Crosstrek

24,5 %

3.

Honda HR-V

26,2 %

4.

Toyota RAV4

27,2 %

5.

Nissan Kicks

27,5 %

Kategória átlagos értéke

 

38,0 %

A Toyota hibridek egyébként akkor is jól szerepeltek, ha nem SUV-k, hiszen a Prius 27,9, a Corolla pedig még ennél is jobb, 24,5 %-os eredményt ért el.

Az értékvesztés szempontjából legrosszabbul szereplő modellek terén maradt a papírforma: az újként nagyon drága, később pedig jellemzően problémás és méregdrágán javítható luxusautók viselik meg legjobban a tulajok pénztárcáját.

Luxusautók értékvesztése az első öt évben

1.

Maserati Quattroporte

64,5 %

2.

BMW 7 Series

61,8 %

3.

Maserati Ghibli

61,3 %

4.

BMW 5 Series (hibrid)

58,8 %

5.

Cadillac Escalade ESV

58,5 %

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.04
Kétrészes jubileumi megemlékezésünk második részében a Múzeum archívumából szemezgetünk.   ..
2024.10.04
Elfogtak a rendőrök egy férfit, aki a gyanú szerint megfenyegetett egy taxist, majd elrabolta az....
2024.10.04
A burgenlandi Oberschützen/felsőlövői gimnáziumban érettségizett, majd Grazban kezdte el az....
2024.10.04
A rendőrök 2024. október 7. és október 13. között ismét fokozott közúti ellenőrzéseket tartanak....
2024.10.04
Felesleges extrák, amiket akaratunkon kívül erőltetnek ránk a gyártók.   ..
2024.10.04
Az európai uniós tagállamok többsége megszavazta a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára....
2024.10.04
Nem látható, de fájni nagyon tud: az értékvesztés. Minden autóvásárló szembesül a keserű valósággal....
2024.10.04
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján szeptemberben Magyarországon a....
2024.10.04
Harminchárom év után a 2025. augusztus 22-24-i hétvégén tér vissza a gyorsasági motorversenyzés....
2024.10.04
Hibrid, ugyanakkor 1800 lóerős modellel újította meg a hipersportkocsi kínálatát nemrég a Bugatti.....