piac
A személyautó márkák versenyében magabiztosan, nagy előnnyel vezet a Suzuki (9522 személyautó, 81,79 százalékos megugrás 2023-hoz képest), a japán márka piaci részesedése 13,25 százalék, mögötte a Toyota a második (8662 személyautó, 1,01 százalékos enyhe javulás), harmadik a Skoda (5980 autó, 10,21 százalékos mínusz), negyedik a Volkswagen (5547 személyautó, 0,87 százalékos stagnálás). Ötödik a Kia (3828 autó, 10,48 százalékos esés), hatodik a Ford (3386 autó, 20,94 százalékos elmaradás).
Jól kezdte az évet a magyar személyautó-piacon a Hyundai (3347 autó, 50,49 százalékos elrugaszkodás), jól megy a tavasszal kifutó modelljeit akciókkal kiárusító Nissannak (3225 személyautó, 201,12 százalékos kiugrás), a Volvónak (2135 autó, 30,42 százalék plusz), a Renault-nak (2015 személyautó, 61,85 százalék plusz), a Teslának (1345 autó, 72,22 százalékos gyarapodás), az MG-nek (1213 autó, 53,55 százalékos javulás), a Hondának (481 autó, 67,6 százalékos nekilódulás). Berobbant a statisztikába a kínai BYD (663 autó), menetel a Cupra (430 autó, 62,26 százalék többlet), felébredt sokéves álmából a Mitsubishi (263 autó, 108,73 százalékos emelkedés). Szaporodnak az Aston Martinok (17 autó, 88,89 százalék plusz), a Lamborghinik (15 autó, 1400 százalékos megugrás) és a Maseratik (8 autó, 33,33 százalék többlet). Javított a Forthing (6 autó, 500 százalék plusz) és az Alpine sem áll rosszul (3 autó, 200 százalék bővülés).
Gyengén áll a Fiat (646 személyautó, -50,84 százalék), halványan teljesít a Mini (254 autó, -40,52 százalék), az Abarth 73 autó, 54,66 százalék mínusz) és a DS (30 autó, -54,55 százalék) sem remekelt.
A magyar személyautó-piacon az év első hét hónapjában a B SUV kategória volt a legnépszerűbb (25,88 százalék részesedéssel, bestseller modell a Suzuki Vitara 4685 autóval), a C osztályú SUV-ok a második helyet foglalják el (20,74 százalék részesedéssel) (bestseller a Nissan Qashqai 1922 autóval), ezután jönnek az alsó-középkategóriás modellek (19,36 százalék a részesedés). Ezek közül a legkelendőbb a Skoda Octavia modell (3542 autó). A legnépszerűbb egyterű a Dacia Jogger (211 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Volkswagen Passat (831 autó), a kisautók között a Toyota Yaris vezet (1012 autó), a minik között a Fiat 500 (574 autó) az első, a nagyautók között vezet a Mercedes-Benz E-osztály (249 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Toyota GR 86 (32 autó), a luxusautók között nagyon belekezdett a Mercedes-Benz S-osztály/AMG/Maybah (102 autó), a B kategóriás egyterűk között a Toyota Proace City Verso (200 autó), a D kategóriás szabadidő-autók között a Tesla Model Y (834 autó). Élen az E kategóriás szabadidő-autók mezőnyében a BMW X5/M (455 autó), az F kategóriában pedig a BMW X7/M (153 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Renault Master (1275 jármű) és a Ford Transit Custom (1614 jármű), a kishaszonjárművek között a Renault Express Van (482 jármű), a legmenőbb pickup a Toyota Hilux 1759 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (713 jármű).
Idén is sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Lamborghini Revuelto, egy BMW Alpina XB7, egy McLaren GT, egy Lexus RC F, egy Ferrari 296 GTB, egy Aston Martin DBS, egy Ferrari 812 Competizione, egy Ferrari Portofino, egy Audi R8 Coupé, két Aston Martin DB12 Volante, két Ferrari 296 GTS, két Lotus Emira, két BYD Han, két Audi R8 Spyder, két Bentley Flying Spur, három Alpine A110, három Audi RS7 Sportback, három Bentley Bentayga, négy Aston Martin Vantage, három Audi e-tron GT, négy Ferrari SF90, négy Volkswagen California, négy Aston Martin DBX, négy Jaguar F-Type, öt Audi S8, öt Lamborghini Huracan, öt Ferrari Purosangue, hat Mercedes-Benz S-osztály Maybach, hat Aston Martin DB12, hét Porsche Taycan, hét Bentley Continental, nyolc Lexus LC 500, kilenc Mercedes-Benz EQS AMG,kilenc Lamborghini Urus, kilenc Ferrari Roma, 11 Mercedes-Benz SL AMG, 11 Mercedes-Benz GLS Maybach, 12 Porsche Panamera, 12 Lexus LM, 16 Tesla Model X, 24 Porsche 911, 25 Audi RS6 Avant, 30 BMW 7 M, 31 Mercedes-AMG GT, 39 Mercedes-Benz G AMG, 49 BMW XM, 105 Porsche Cayenne.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (92 százalékos piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (összesen 3557-et, 1,4 százalékos visszaesés). Jelentősen pang a buszértékesítés, 245 ilyen járművet - amiből 49 nagy, 12 tonnánál nehezebb - vettek az első hét hónapban Magyarországon (62 százalékos gyengülés). Ezek közül csak három magyar gyártású.
Top 108 új autó Magyarországon 2024-ben (személyautó és kishaszonjármű, I-VII. hónap)
(forrás: Datahouse)
Biró Csongor