veterán

Ez a srác OT-s Barkasszal jár, méghozzá platóssal

2023.01.20.

Még hogy a fiatalok nem szeretik az autót? Íme a cáfolat, a 19 éves Kristóf feltámasztott egy klasszikus platóst és használja is.

 

Hibátlanul felújított és platós, tulajdonosa Sóki Kristóf, aki egyben feltámasztója is, nagyon vigyáz autójára, de azért nem annyira megszállottan, hogy karanténba zárja. Ha jó az idő, vagyis nem esik eső, hó, akkor ezzel jár munkahelyére, élvezi az örömteli barkaszozást és már alig jutnak eszébe a kemény percek, amikor majdnem feladta a csatát.

Napi autózáskor radiálokkal fut a győri utakon      Fotó: Boros Jenő

Kristóf Barkas-mániája családi hagyományból született, hiszen nagypapája, Sóki Zoltán is ilyennel méhészkedett, és kölyökként sokat autózott vele. Amikor Kristóf meglátta azt a bizonyos hirdetést, azonnal rácsapott a pécsi Barkasra, amiről kiderült, hogy szintén méhésznél szolgált. Újabb plusz pontok a nosztalgia áruházból!

Akkoriban már évek óta erre gyűjtött, suli után besegített édesapja asztalosműhelyében és persze minden ösztöndíját is autóra tartogatta.

Sóki Kristóf és az ő platósa       Fotó: Boros Jenő

Az idén 35 éves Barkas napjainkban már fiatalkori állapotában ragyog, de nem volt ez mindig így, hiszen 2019 novemberében, szétszedett állapotában hirdették meg, alkatrészeit kosarakban, ládákban, dobozokban tárolták. Kristóf 16 éves volt, amikor 2019 őszén édesapjával Pécsről hazafuvarozták a rakományt a Győrtől 25 kilométerre fekvő Ravazd községbe, ahol aztán majd két éven át mindennap suli után, és az összes ünnep idején is összerakásán dolgozott a családi ház garázsában, ami műhelyként is szolgált.

Fellelt állapot, 2019      Forrás: LSB

A negyedmillióért vett és nagyjából 300 ezer kilométert futott Barkason persze mindent fel kellett újítani: a fülke lakatolása és a plató újragyártása mellett a feladat listán szerepelt a motor főtengely, sebességváltó, szabadonfutó görgők, csillagok, féltengelyek, kuplung, lendkerék felújítás.

A családi műhely egyébként asztalos munkákra szolgál, így volt megfelelő helyszín és szakértelem a faanyagok hibátlan legyártásához.

Jó állapota miatt az első futómű segédkerete megmaradt, de a komplett alváz helyett újat kellett készíteni.

Jellegzetes füst érkezik    Fotó: Boros Jenő

A sok munka meghozta gyümölcsét, a Barkas 2021. október 16-án levizsgázott és OT rendszámot kapott.

A sikeres felújítást igazolja az is, hogy a totalcar Erőmérőn 54 lóerőt teljesített, ami jobb, mint a gyári érték.

Tavaly Kristóf ellátogatott Pécsre a felújított és immár OT rendszámos Barkassal korábbi tulajdonosához, aki meghatottan nézte a feltámasztott gépet, amit egykor 16 éven át használt. Kristóf azt is felajánlotta, hogy menjen vele egy kört, de ezt már nem merte megkockáztatni az egykori méhész.

Eredeti ülések és kormány   Fotó: Boros Jenő

Idén szeptemberben visszaautózik szülőhelyére, az NDK-ba, ahol ellátogat a gyári múzeumba is, aztán ismét hazavezeti a Barkast. A diagonál abroncsok helyett a gyakori használat miatt a Kristóf Suzuki felnikre szerelt biztonságosabb radiállal közlekedik a Barkassal. Az új diagonál gumik a garázsban a Barkas mellett pihennek.

Ha rossz az idő Kristóf wartburgozik, olyannyira, hogy a jelenlegi járós limuzin helyett már beszerzett egy sárga Touristot, mert hogy ez a másik kedvenc, és persze az is nosztalgia darab, mert hogy ilyen kocsi is volt a családban, és persze a Wartburgban is sok a Barkassal azonos alkatrész.

Ha valaki belevágna….

Egy veteránautó feltámasztása kemény elhivatottságot igényel. Itt nem létezik hamar, vagy gyorsan kész meló, a felújításnál felejthető a gyorshajtás, szóval kalandorok kíméljék magukat és a műfajt, ami tele van megpróbáltatásokkal.

Az egész folyamat hosszát, költségét meghatározza a kiválasztott/megörökölt jármű megszerzése. Ahogy minden használt-autóra, a veteránkorúakra különösen igaz, hogy a kézi váltós is lehet automata, már a mi a pénznyelést illeti, pláne, ha megbízható szakember is hajlandó bedolgozni. Márpedig egyre fogynak a tapasztalt és becsületes szakik, akik nem csak megkérik az előleget, hanem meg is dolgoznak érte.

Egy ősmodell betolása    Fotó: Boros Jenő

Egy kis Barkas krónika

Kívülről különböznek, de szerkezetileg sokban azonosak, nem véletlenül, hiszen a Wartburg és a Barkas is közös őstől, a DKW-tól származik. A J. S. Rasmussen által 1923 áprilisában alapította cég 1933-tól gyártott Framo kis-teherautókat, a kéthengeresekből jutott Magyarországra is. A háború után, 1949-ben újra indult a termelés és a DKW F8-astól származó IFA F900-ast 1952-től már háromhengeres 900 köbcentiméteres kétütemű motor hajtotta.

1957-től az IFA Vereinigung Volksseigener Fahrzeugwerke, Werk Framo Hainichen nevet 1957-ben VEB Barkas Werke-re cserélték, ekkortól már új jelvénnyel gyártották a csőrös orrú kisteherautókat. A föncíai barkas szó jelentése villám vagy/és gyors.

1958-ban kezdődött az igazi Barkas tervezése: a dobozos fazonú és Wartburg és Trabant elemekből építkező elsőkerék-hajtású dobozos nullszériája 1961-ben gördült le a Heinichen-i gyár szalagjáról, ahol másfél évig még készültek csőrös orrú és hátsókerék-hajtású Framo típusok. 1987-ben a 150 ezredik Barkas B 1000-est ünnepelték, 1991 áprilisában a 175 740-ik gyártott autóval lezárult a modell és az üzem élete.

NDK reklámkatalógus fotója méhészekkel   Forrás: LSB 

Magyar utakon

Az IFA Framo modellekből többszáz futott a magyar utakon mentőként, kenyérszállítóként, postáskocsiként, hasonló szerepet kaptak az utód Barkasok is, melyek dobozos árúszállító, platós kisteherautó, vagy nyolc személyes változatban szolgáltak. Itthon mentőként nem váltak be.

Az AFIT és a Magyar Autóklub műszaki segélyszolgálati flottájában többet autószállításra használtak.

Felvonulás, 1981   Forrás: Fortepan: Gábor László

Kempingbusz

Néhány magánvállalkozó lakóbusszá alakította Barkasát, de a magasabb és nehezebb karosszériát már nehezen bírta cipelni, és túl is melegedett az egy literesnél kisebb háromhengeres, kétütemű motor, melyet néhányan négyhengeres, négyütemű Dacia, Lada ,vagy Volkswagen hajtóműre cseréltek a hozzákapcsolható sebességváltóval.

Elektromosok a postának

A Kohó-és Gépipari Minisztérium és az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium megrendelésére 1973-ban tíz Barkast építettek át elektromos hajtásúvá. Az akkumulátorok miatt 1200-ről 2700 kilogrammra hízott az Elektro Barkas, melynek terhelhetősége 500 kilogrammra csökkent: 17 lóerős villanymotorjával 55 km/ órás tempóra, és 22 kilowattórás akkumulátoraival egy töltéssel 50-70 kilométeres útra volt képes. Magas üzemeltetési költségei miatt a Magyar Posta csak néhány évig használta az elektromos Barkas flottát.

Szabó II.László is Barkasszal utazott   Forrás: LSB

Bajnokot szolgált

Sajnos szomorú magyar fejezet is van a Barkas krónikának. Szabó II. László három műfajban is bajnok lett, és hazai gyorsasági, terep- és túrakategóriás győzelmei után 1960-ban megszerezte a magyar motorsport első világbajnoki pontjait. 1970-ben a Francia GP-n ért el dobogós helyezést 125 köbcentiméteres kategóriában, és összesen 13 alkalommal szerzett pontot.

A tehetséges versenyzőt a Honda és az akkoriban favoritnak számító MZ is le akarta szerződtetni, ám ezt magyar egyesület szakvezetése megtorpedózta.

Szabó II. László 1973-ban hússzoros magyar bajnokként vonult vissza a versenyzéstől, de nem önként. A Nürburgring felé autózva Barkasukba rohant egy részeg francia egyetemista Renaultja: Szabó II. László és a szerelőként vele utazó Spáth Tibor motorversenyző is súlyos sérüléseket szenvedett.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.29
Több olajat importált Németország 2022 első tíz hónapjában, mint egy évvel korábban, az....
2023.01.29
Az Inception első pillantásra a távoli jövő autójának tűnik. A koncepció azonban már most is....
2023.01.29
Hamisított adásvételi szerződésekre bukkant egy használtautó-kereskedő cégnél az adóhatóság,....
2023.01.29
Története legnagyobb forgalmát érte el tavaly a főként robogókat és motorkerékpárokat gyártó olasz....
2023.01.29
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nagyon nagy a baj! ..
2023.01.29
Egy az M3-as autópályán lerobbant tehergépkocsi mentését végző autómentő vezetőjét gázolta halálra....
2023.01.29
Itt a koriszezon, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjaiban megmutatjuk a legfontosabb....
2023.01.29
A dinamikus kupé japán belpiacos változata esett át egy enyhe ráncfelvarráson - a belső teret új....
2023.01.29
Sikeresen startolt a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Aerospace Team által....
2023.01.29
A Pirelli Elect, az e-járművek és plug-in hibridek technológiai csomagja mostantól a gumiabroncs-....