filamutók
Van amelyikből csak egy készült a forgatásra, van amelyikből öt, vagy tíz, pláne ha sok funkciós volt, tehát nem csak úton, terepen kellett száguldania, hanem vízen is úszni, levegőben repülni. Az biztos, hogy a filmsikeres autók replikái is népszerűek, ezért szaporodnak eredeti méretben, kicsiben. Mert hogy makettként is jó üzlet mindegyik.
Persze ezek nem mindegyike tud repülni, ahogy a filmekben is leginkább csak trükkösen szálltak a levegőben, úsztak a vízen.
Talán a műfaj minden értelemben legszínesebb modellje a Chitty Chitty Bang Bang. Nem véletlenül, mert a film alapjául szolgáló mesét a 007-es sztorik szerzője írta. Ian Fleming a második világháborúban a brit titkosszolgálat tisztje volt, majd a békeidőkben visszatért eredeti szakmájához, az újságíráshoz. Nem mellékesen tizenkettő, de egyáltalán nem tucatnyi James Bond regény szerepel kiadói listáján, ezeket 1953 és 1966 között írta.
A kollekcióba kevésbé illik a szokatlan mese, mely 1964-ben jelent meg Chitty Chitty Bang Bang The Magical car címmel.
A történet egyszerű. A két gyermekével tengődő koldusszegény tudós, Caractacus Potts végső elkeseredésében megvesz egy kiszuperált versenyautót, melynek értékét jól illusztrálja a harminc schillinges ár. Járműtörténetileg a Chitty Chitty Bang Bang név nem új, ilyenből négyet is épített az 1920-as években Louis Zborowski gróf, a fura gépeket német Maybach léghajótól és angol Liberty repülőgépektől származó motorok hajtották.
Potts rátett erre még néhány lapáttal és meséhez illően csodagépet varázsolt a roncsból, az ő mágikus kocsija repülni és úszni is tudott. A sztoriból 1968-ban film készült a Bond mozik producerével, Albert R. Breccoli pedig hozta magával másik Bond kollégáját, Ken Adamet, aki a filmek csodakütyüit tervezte. Ő és Frederick Roland Emmet szobrász megrajzolta a Magical cart. A kivitelezést az Alan Mann Racing csapatra és windsori hajóépítőkre bízták.
A cédrusból készült hajóformájú nyitott utastér elé 3 literes V6-os Ford motort és automata sebességváltót szereltek. A forgatásokhoz használtak egy tréleren vontatott motor nélkülit, úszó és repülő változatot, sőt egy átalakulót is, amivel a rövid snitteket forgatták. Mindegyik Magic car a GEN11-es rendszámot kapta.
Azt biztosan tudni lehet a feltaláló Potts szerepét alakító Dick van Dyke színésztől, hogy az autó olyan nehezen manőverezhető volt, mint egy csatahajó.
A vízi modellt felfújható matraccal színesítették, de igazából a kocsi alá épített csónak tartotta a felszínen, ami a nézőknek nem tűnhetett fel, mert a jeleneteket helikopterről filmezték. Érdekes módon ez az egyetlen példány, amit megsemmisítettek a forgatás után.
A filmet milliók nézték meg, de hiába, a produkció nyolcmillió dolláros veszteséggel zárt. Ezt próbálták enyhíteni a kellékek eladásával, az autók többségét aukciókon elárverezték. Az egyik működőképes változatot az új-zélandi Peter Jackson rendező (Gyűrűk ura, Hobbit-trilógia) 850 ezer dollárért vette meg.
A tréleres és átalakuló modell a világ legnagyobb autókollekciójába került, jelenleg az angliai Beaulieau múzeumában parkol. A repülő változat többször szerepelt aukciókon, majd legutolsó restaurálás után Floridába került.
Magyarországon Csodakocsi címmel vetítették a filmet, a musical változatokat 2002-ben a londoni Palladium színházban, 2005-ben pedig a New-York-i Broadway színpadán játszották.
A másik műfajban való szerepléshez újabb autó kellett, a színpadi produkcióhoz kreált változat elkészítése 750 ezer fontba került. A drága gép többször felsült a színpadon: nem sokkal a premier után egyszer nem akart elindulni, majd a Károly herceg tiszteletére rendezett gálán összeütközött egy kellékhajóval, így a tervezettnél hamarabb ért véget az előadás és a Csodakocsi karrierje.
A New-York-i Broadway premierre a különleges színházi kellékekre szakosodott Rolling Stock Co. épített egy motor nélküli változatot: a hidraulikákkal hajtott kerekeket és működtetett szárnyakat számítógéppel vezérelték. Háromszáz előadás után az autót egy mániákus helyi zsaru, Tony Garofalo vette meg, ezután már kettőt birtokolt, mert korábban épített magának egy replikát.
A mozi és musical eredetű autók száma tucatnyi, de született még néhány száz replika, a makettekről már nem is beszélve, így több tízezerre tehető a különböző méretű Chitty Chitty Bang Bang közúti, vízi és légiflotta.
És még néhány különlegesség
A hőskorban stúdiókban, vetített háttér előtt „repült” az 1964-es Fantomas film Citroënje, hasonló trükköt alkalmaztak a Vissza a jövőbe DeLorean autójával. A filmek sikeresek lettek, de cápa Citroën tarolt a piacon, ám professzor szárnyas ajtós, alumínium karosszériás sportkocsija megbukott, a gyártó cég és tulajdonosa többször csődbe, sőt csalási botrányba keveredett.
Egyetlen példányban készült a 2017-ben bemutatott Blade Runner 2049 című film Spinner nevű járműve.
Az olasz Piaggio és az angol Alpha Willis általépített különleges Vespa 180 Super Sport robogó képes volt úton száguldani, helikopterként repülni és tengeralattjáróként merülni, természetesen csak a filmvásznon, a járművet a Dick Smart, Agent 2007 című produkcióban használta Richard Wyler, Margaret Lee és Rosanna Tapados.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!