közlekedébiztonság

Ennyire biztonságos az elektromos kerékpár

2017.11.26.

Az e-kerékpárok, és a pedelec-ek dinamikus fejlődése és  elterjedése nagyon fontos biztonsági kérdéseket vett fel Németországban és Hollandiában.

Az elektromos kerékpárok és a maximum 45 km/h-val közlekedő pedelec kerékpárok dinamikus elterjedése az őket szabályozó rendeletek és törvények módosítását teszik szükségessé több  uniós tagállamban, köztük Németországban és Hollandiában. Hollandiában négyből egy kerékpár elektromos rásegítésű bicikli, vagy másik nevén „pedelec” (pedal+electric+cycle). Ezekre a kerékpárokra ott a moped autókra vonatkozó hasonló jogszabályok érvényesek. A hivatalos adatok szerint jelenleg körülbelül 1,4 millió elektromos kerékpár van Hollandiában. A Közúti Közlekedésbiztonsági Intézet (SWOV) által végzett holland kutatás kimutatta, hogy az elektromos kerékpároknak nincs nagyobb esélye karambolt elszenvedni, mint a hagyományos kerékpároknak, viszont egy esetleges ütközés esetén, sokkal nagyobb sérüléseket lehet szenvedni, ez különösképpen vonatkozik az idősebb korosztályra.



A SWOV rámutat arra, hogy azok az idős emberek, akik több éves kihagyás után visszatérnek a kerékpározáshoz, sokkal kevesebb izomerővel és rosszabb egyensúllyal rendelkeznek, és ezért a súlyosabb sérülések és halálesetek kockázata jelentősen magasabb, mint más korcsoportban. A holland rendőrség kezdeményezése értelmében, aki szeretne e-kerékpárt vásárolni, és azzal közlekedni, lehetősége van egy ingyenes közlekedésbiztonsági tanfolyamon részt venni. A magasabb veszélyfaktort, és kockázat nem csak az idősek jelentik. Egy másik nagy kockázati tényező, hogy a különböző e-kerékpárok, különböző jellemzőkkel bírnak, lehetnek nehezebbek, vagy eltérő lehet a súlypontjuk, illetve a gyorsulásukban is lehetnek különbségek.

Hollandiában ezekkel a 45 km/órás sebességet is elérő pedelec kerékpárokkal, lehet az úton, vagy akár a kerékpárúton is közlekedni. A SWOV arra figyelmeztetett, hogy mindkét helyzetben nagyobb a kockázata a sebességkülönbségnek, köszönhetően annak, hogy a pedelec akár 45 km/órás sebességgel is tud haladni, és ezért lassabb lesz az autóknál, de gyorsabb lesz a kerékpárutakon közlekedő hagyományos kerékpároknál. Az e-kerékpárosoknak kötelező sisakot viselni, azonban a kormány azt is fontolgatja, hogy a jövőben kötelezővé teszik az irányjelzők felszerelését minden egyes e-kerékpárra. Az EU szabályai értelmében a féklámpák használata is kötelező, továbbá, az ilyen kerékpároknak rendelkezniük kell egy rendszámmal.

Németországban, a szövetségi statisztikák kimutatták, hogy egy halálos ütközés kockázata kétszer akkora egy elektromos kerékpárnál, mint egy hagyományos kerékpárnál. Ezért is az ETSC belga tagja, a VIAS Intézet figyelmeztette az elektromos kerékpárosokat magasabb sérülési rátára, az utóbbi időben tapasztalható e-kerékpárok iránti kereslet növekedése miatt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....