repülő autó
Döcögős startup start
Ahogy a legtöbb versenysorozatnak, ennek is állandóan változik a menetrendje. Sőt, ez még el sem tudott rajtolni a teljesen új műfaj. Eredetileg tavaly novemberre tervezték az első nyilvános futamot a Mojave sivatagban, de ez későbbi időpontra kerül. Pedig már versenyre kész az egyszemélyes Airspeeder Mk. mely az Equels társaság és az Alauda ausztrál startup kreálmánya.
Idén még pilóta nélkül repkednek Forrás: Alauda
Az aranykort idézi
Ránézésre Formula autós ruhába öltöztetett és ember szállítására is alkalmas drón, nem véletlenül, hiszen a tervezők az autóversenyzés aranykorából merített dizájnba öltöztették a XXI-ik századi technikát.
Az Egyesült Királyságban alapított cég high-tech mérnöki projektekben vesz részt, Matthew Pearson, az Airspeeder és az Alauda Aeronautics alapítója szerint „Új fejezet ez a légi motorsportban, indul az Airspeeder világbajnokság, mely kombinálja a Formula E-t a repülős versenyek izgalmával és a Forma 1 csillogásával.”
Startra kész az Airspeeder Forrás: Alauda
Adatok
Nézzük a számokat: a jármű egyszemélyes, a versenyszabályzat szerint négy méteres magasságon szabad repülnie maximum 120 km/h tempóval. Az üresen 100 kilós, akkukkal 250 kilogrammos Airspeeder maximális sebességgel és száz kilós pilótával negyedóráig képes repkedni az 500 kilowattos kapacitású akkumulátorról táplált nyolc (összesen 96 kW/130 LE teljesítményű) villanymotorjával.
A dél-ausztráliai Adalaidben működő Alauda cég beszállítója a Mclaren, Babcock Aviation, Boeing, Jaguar Land Rover, Rolls-Royce és Brabham cégeknek.
Airspeeder flotta Forrás: Alauda
Bokszkiállás, akkucserével
A járműveket Adelaide-ben gyártják, az Mk4-es váza, géptörzse és a monocoque kabinja is karbonból készül, akkucsomagja gyorsan cserélhető a bokszkiállásnál. Ebben a műfajban is lesz fedélzeti kamerás közvetítés és persze sok látványos manőver.
A versenyre szánt Alauda (Pacsirta) oktokoptert és környezetét 22 szenzorral, lidarral és radarral támogatott rendszer védi az ütközésektől, szükség is van a megfelelő védelemre, mert 2,3 másodperc alatt éri el a százas tempót. Az idei futamokon tíz versenygép rajtolhat egyszerre, de még csak távirányítással, sikeres futamok után, várhatóan jövőre repdeshetnek pilótákkal.
Egyelőre késik a versenysorozat Forrás: Alauda
Magyar Flike
A miskolci Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft spin-off cége, a ByeGravity Zrt. több mint hat éve bemutatta villamos hajtású égi robogóját. A háromszáz kilogrammos Flike nevét a fly és bike szavakból kreálták. A by-wire vezérlésű repülő járművet Y alakban, körközpontosan beépített három karbon rotorpár hajtja, száz kilónyi teherrel harminc méteres magasságban egy órát képes repülni lítium akkumulátoraival, akár százas tempóban. A Flike tudományos célokra, mentésre, felderítésre, sport és hobbi célokra is alkalmas.
Bevetésre kész a magyar fejlesztésű Flike
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!