közlekedésbiztonság
Az ETSC mind a 27 uniós közlekedési miniszterhez és ipari miniszterhez írt levelében aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a 2022-től hatályba lépő, létfontosságú új uniós járműbiztonsági előírások súlyosan alááshatják a közlekedésbiztonság eddig kivívott eredményeit. Az Európai Unió tavaly megállapodott abban, hogy 2022-től kezdődően minden új személygépkocsit, kisteherautót, teherautót és autóbuszt alapfelszereltségben számos új járműbiztonsági technológiával kell felszerelni. Az elemzések szerint az újonnan bevezetendő intézkedések várhatóan tizenöt éven belül megakadályozzák a 25 000 közúti haláleset bekövetkezését. A nem megfelelő sebesség továbbra is az egyik legnagyobb gyilkos az EU közútjain, mely a halálos balesetek egyharmadánál merül fel baleseti okként.
Ezen új technológiák közül a legfontosabb az intelligens sebesség asszisztens Intelligent Speed Assistance (ISA), amely segít a járművezetőknek a törvényi sebességhatárok betartását úgy, hogy visszajelzést ad a járművezetőnek a megengedett legnagyobb sebesség elérésekor, sőt, akár gázelvétellel akadályozná meg a gyorshajtást.
Így működne az intelligens sebességasszisztens (angol nyelvű infografika, forrás: ETSC.eu)
Az új szabályozás esetében a probléma abból adódik, hogy egyes tagállamok az ISA rendszernél gyengébb funkcionalitással bíró rendszert támogatnának, mely csak hangjelzést adna a sebességhatár elérésekor. Az angol TRL (Transport Research Laboratory) közlekedési kutatóintézet tanulmányában arrra a következtetésre jutott, hogy a gyengébb, csupán hangalapú visszajelzés 1300 emberéletet követelhet évente, pontosabban ennyi ember életét nem mentené meg.
Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója elmondta:
„Az intelligens sebességasszisztens (ISA) technológia, ha helyesen valósítják meg, ugyanolyan fontos lehet a közúti biztonság szempontjából, mint a biztonsági öv, amelyet mindenki ismer, és amit Svédországban találtak ki. Szeretnénk, ha minden uniós tagállam, különösen a közúti közlekedésbiztonság élenjárói, például Svédország támogatnák, nem gyengítenék az európai járműbiztonsági minimumszabályok fejlesztésére irányuló erőfeszítéseket."
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!