közlekedésbiztonság

Emberéletek ezreit érinti az új szabályozás

2021.01.06.

A járműbiztonsági előírások enyhítése évente akár 1300 emberéletet követelhet a közutakon – hívta fel az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) az Európai Unió közlekedésért felelős minisztereinek figyelmét.

 

Az ETSC mind a 27 uniós közlekedési miniszterhez és ipari miniszterhez írt levelében aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a 2022-től hatályba lépő, létfontosságú új uniós járműbiztonsági előírások súlyosan alááshatják a közlekedésbiztonság eddig kivívott eredményeit. Az Európai Unió tavaly megállapodott abban, hogy 2022-től kezdődően minden új személygépkocsit, kisteherautót, teherautót és autóbuszt alapfelszereltségben számos új járműbiztonsági technológiával kell felszerelni. Az elemzések szerint az újonnan bevezetendő intézkedések várhatóan tizenöt éven belül megakadályozzák a 25 000 közúti haláleset bekövetkezését. A nem megfelelő sebesség továbbra is az egyik legnagyobb gyilkos az EU közútjain, mely a halálos balesetek egyharmadánál merül fel baleseti okként.

Ezen új technológiák közül a legfontosabb az intelligens sebesség asszisztens Intelligent Speed Assistance (ISA), amely segít a járművezetőknek a törvényi sebességhatárok betartását úgy, hogy visszajelzést ad a járművezetőnek a megengedett legnagyobb sebesség elérésekor, sőt, akár gázelvétellel akadályozná meg a gyorshajtást.

Így működne az intelligens sebességasszisztens (angol nyelvű infografika, forrás: ETSC.eu)

Az új szabályozás esetében a probléma abból adódik, hogy egyes tagállamok az ISA rendszernél gyengébb funkcionalitással bíró rendszert támogatnának, mely csak hangjelzést adna a sebességhatár elérésekor. Az angol TRL (Transport Research Laboratory) közlekedési kutatóintézet tanulmányában arrra a következtetésre jutott, hogy a gyengébb, csupán hangalapú visszajelzés 1300 emberéletet követelhet évente, pontosabban ennyi ember életét nem mentené meg.

Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója elmondta:

„Az intelligens sebességasszisztens (ISA) technológia, ha helyesen valósítják meg, ugyanolyan fontos lehet a közúti biztonság szempontjából, mint a biztonsági öv, amelyet mindenki ismer, és amit Svédországban találtak ki. Szeretnénk, ha minden uniós tagállam, különösen a közúti közlekedésbiztonság élenjárói, például Svédország támogatnák, nem gyengítenék az európai járműbiztonsági minimumszabályok fejlesztésére irányuló erőfeszítéseket."

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.27
Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) adatai szerint tavaly 413 kerékpárt loptak el Burgenlandban. Ez....
2025.04.27
A kétszeres világbajnok eddig 13 gyorsaságiból 12-t nyert meg, és fölényesen vezet egy nappal a....
2025.04.27
Kigyulladt egy személyautó trélere az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, Balástya....
2025.04.26
Több mint négymillió utassal zárult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér első negyedéve. ..
2025.04.26
Elképzelhetetlenül gazdag a termékpalettája az egyre nagyobb tekintélynek örvendő Sanghaji....
2025.04.26
A tavalyi idényben megszerzett újonc bajnoki cím után idén az összetett pontverseny élére tör....
2025.04.26
Burgenlandban az elmúlt öt évben több mint 12 000 nyúl pusztult el az utakon. Az Osztrák....
2025.04.26
A BMW a világ legnagyobb nemzetközi autószalonján rántotta le a leplet új nagyteljesítményű....
2025.04.26
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.04.26
A 2024-es győzelem után a MINI John Cooper Works és a Bulldog Racing 2025-ben is visszatér a Zöld....